Automatisk artemiakläckare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Automatisk artemiakläckare

    Här en bild på en automatisk artemiakläckare: http://www.oscarent.com/productspages/hatchnfeeder.html
    Nog måste väl salt komma ut i akvariet även om saltvatten är tyngre en sötvatten?
    mvh/harbard
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    #2
    EFtersom det rör sig om ett par tsk salt så gör det nog inget om liite åker ut i akvariet..det försvinner ju ut med vattenbytena ändå.... har du extremt saltkänsliga fiskar kör du nog inte ner den mojängen i karet..
    förutom det så ser det ut som en kul grej man borde prova på =)
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

    Kommentar

    • doohan
      • February 2003
      • 262

      #3
      Ser ut som en utvecklad o mer avanserad verson av petflask modellen. Jag antar att man även med denna måste ha en luftpump som man ansluter nertill på aparaturen.

      Funderar på att använda mitt gamla 40L akvarium enbart som artemia odlingsakvarium ? Jag antar att det inte är optimalt då cirkulationen kan bli knepig att få bra då akvariet är avlångt så att säga. I övrigt vore det ju bra att ha ett litet akvarie till ändamålet då man kan mata artemiorna och hoppas på förökning på naturligt sätt så att säga. Några bra förslag på hur jag löser cirkulationen?
      Mvh Ronney

      Kommentar

      • morbid
        • July 2003
        • 126

        #4
        jag har en pump som suger uppvattnet och sen rinner det ner som ett vattenfall och sen har jag en syresten som bubblar som fan
        i mitt 25 liters kar .. (eller hur stort det nu e
        funkar bra ..
        375 Liter: Bakgrund klar
        390 Liter: TOMT
        275 Liter: Lite fina ciklider
        2 x 270 Liter: Scalarer i ett och växter i ett annat
        60 Liter helglas:Kampfisk odling
        25 Liter: TOMT
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=97678

        Kommentar

        • JR
          • April 2003
          • 2112

          #5
          artemiorna är väl inte såå beroende av cirkulation i vattnet? en enkel bilipump borde funka bar, led utvattnet med ett rör till andra sidan av akvariet bara så det rör sig lite i akvariet..jag odlade upp ett gäng såna i en bred plastskål och den enda cirkulation de fick va när jag ett par ggr per dag blåste med ett sugrör i skålen..hehe.. på tre veckor va det över centimetern...
          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

          Kommentar

          • doohan
            • February 2003
            • 262

            #6
            Intressanta förslag! En tanke bara. Finns det inte risk för att dom följer med ut igenom pumpen om man har en sugande pump? eller sätter man ett fint filter typ nylonstrumpa vid insuget`? Tror jag har en gammal simpel renare som drivs med den klassiska membranpumpen. Det är ett rör format som ett stort U, där man sätter en filterpatron nertill och har sedan ett typ av utblås upptill. Denna kan säkert modifieras t.e.x att man sätter utblåset en bit under ytan ev på mitten eller ännu lägre? Funderade en stund på bottenfilter, men då lär väl risken vara stor att dom sugs ner till botten ? Hmmm får fundera lite till o exprementera lite kanske
            Mvh Ronney

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Ursprungligen skickat av doohan
              Ser ut som en utvecklad o mer avanserad verson av petflask modellen. Jag antar att man även med denna måste ha en luftpump som man ansluter nertill på aparaturen.

              Funderar på att använda mitt gamla 40L akvarium enbart som artemia odlingsakvarium ? Jag antar att det inte är optimalt då cirkulationen kan bli knepig att få bra då akvariet är avlångt så att säga. I övrigt vore det ju bra att ha ett litet akvarie till ändamålet då man kan mata artemiorna och hoppas på förökning på naturligt sätt så att säga. Några bra förslag på hur jag löser cirkulationen?
              Att hoppas på att artemian förökas på naturlig väg är lite väl över ambitiöst. De leker i stora mängder en gång om året i kalifornien. Vad det är som triggar dem är okämt.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • JR
                • April 2003
                • 2112

                #8
                det är där det...
                de lägger ägg för att det inte riktigt är läge att föda levende ungar..men är det bättre förhållanden föder de ju levande ungar..
                vad jag läst så är det inga problem att få levande ungar om man ger dem bra förhållanden.. men att få dem att lägga ägg som du sen torkar & sparar tror jag däremot är svårare =)
                --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                Kommentar

                Arbetssätt...