Hur sällan skulle man kunna mata?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #16
    Det kunde jag inte dom ggr det skedde- det var då enda alternativet. Men jag vet (från andra diskussioner och egna erfarenheter )att färre fiskar dör om dom lämnas helt utan mat en period på cirka tre veckor än under normal matning faktiskt. Dom blir skrana men överlever i större utsträckning. Och vad som skulle hända om någon utomstående matar - tja det finns det alltför många tragedier nedtecknade om detta...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #17
      Jag har anpassat min akvaristik efter de mål jag vill nå och det är inte fråga om traditionell akvaristik precis. Det var ett tag sedan jag hade ett vanligt sällskapsakvarium. Under min normala skötsel strålar mina fiskar av hälsa och fortplantar sej oftast mycket bra. De får allehanda levande foder och ibland kanske för mycket av den varan. Det finns många olika sätt att sköta sin fisk som funkar om man har rätt självdisicplin. Så de råd du fått här på forumet funkar säkert bäst för de flesta men det finns andra vägar att arbeta på helt enkelt.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #18
        Svaret på frågan hur sällan man kan mata är ju aldrig överhuvudtaget. Det finns exempel på att det kan lyckas, vissa har till och med limmat igen akvariet uppåt också så att det enda överhuvudtaget som tillförs är ljus. Det är dock känsligt med att välja innevånare till ett sånt system och visst kraschar det ibland. Fisk är kanske inte heller det lämpligaste valet annat än i stora burkar, små räkor verkar rimligare.

        Så jo, man kan minska matningen till noll men ju mer sällan man vill mata, desto mer krävs det av noggrann planering och mindre matning ställer krav på större akvarier med mycket växter mm och färre fisk.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #19
          Ja du tänker väl på dom där ekosfärerna:

          Dom skulle ju klara sej i tre år har jag för mej - undrar vad som hände med dom sedan.
          Sajten ovan är ju Copyright 2007...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Kisekatten
            • January 2011
            • 126

            #20
            Ursprungligen postat av erikthur
            Det kunde jag inte dom ggr det skedde- det var då enda alternativet. Men jag vet (från andra diskussioner och egna erfarenheter )att färre fiskar dör om dom lämnas helt utan mat en period på cirka tre veckor än under normal matning faktiskt. Dom blir skrana men överlever i större utsträckning. Och vad som skulle hända om någon utomstående matar - tja det finns det alltför många tragedier nedtecknade om detta...
            Har också läst om tragedier med övermatning..och visst lagom är bäst..Men svält är inget man vill utsätta någon levande varelse för...Har förstått efter envetna diskussioner här att fiskar kan klara en dag eller några fler utan mat men längre än så..då övergår det till djurplågeri tycker jag...
            Mina får en nypa så jag ser att alla får i sig både morgon o kväll och har haft väldigt lite frånfall under tiden jag haft akvarium,dom få som fallit ifrån har gjort det av ålder el andra orsaker så jag gör nog något rätt iallafall..
            Ta inte illa upp... men ibland är det kanske så..att om man inte har möjlighet att ge sina djur det dom mår bäst av så kanske man inte bör ha några?

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #21
              Tänk då på alla stackars fiskar i naturen som inte får en nypa torrfoder varje dag.
              Att aldrig mata med lnaturligt levande foder tycker jag däremot gränsar till djurplågeri.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Kisekatten
                • January 2011
                • 126

                #22
                Fiskarna i naturen har det nog tufft många gånger,men det behöver inte dom som vi har i akvarierna ha..där har vi alla förutsättningar för att ge dom ett drägligt liv

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #23
                  Så du lovar att ge dina fiskar levande foder då och då i framtiden?

                  Men du har missförstått tråden ifråga. De gånger jag tidigare lämnat fisk utan foder i 3-4 veckor fanns ju bara två realistiska alternativ - masslakt eller se hur det gick. Och det gick över förväntan bra faktiskt - de flesta fiskgrupperna kom ju tillbaka till äggläggning efteråt. Och man kan nog egentligen inte jämföra foderbehov mellan växelvarm fisk och varmblodiga människor.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #24
                    Det där med att lämna fiskar: Över en helg eller så är det nog egentligen lika bra att låta det vara, det är ju egentligen inte tillåtet då det finns regler som kräver att djur skall ha daglig tillsyn men, tja, alla regler kanske man inte orkar bry sig om.

                    Blir det fråga om längre perioder känns det mer tveksamt och i all synnerhet om det blir fråga om veckor. Fiskarna klarar sig säkert utan mat rätt länge men helt lämpligt är det ju inte att svälta dem längre perioder. Det är ju inte bara fråga om maten heller, det kan hända annat. Det kan dö fisk som skämmer vattnet, belysningen kan ge upp, pumpar lägga igen, akvariet börja läcka, fisk bli utsedd till mobboffer osv osv. Ju längre man är borta, ju större är risken att nåt går galet och ju mer tid nåt som går galet får på sig, ju större är risken att det blir katastrofalt.

                    Nåra dar, tja, även om reglerna säger annat tycker ju inte jag det är nåt att moralisera över. Blir det däremot fråga om vecka eller veckor, nja, har man nåt samvete så bör man allt se till att nån tar en titt med i alla fall några dars mellanrum.

                    Jag är ju borta en del och jag brukar skriva en lapp till tillfälliga djurskötaren vad som skall göras. Visst händer det väl ibland att det blir nåt gjort som jag nog inte riktigt tänkt mig men det känns ändå bättre att nån tittar till det hela och ser vad som pågår. Det är ju också så att är det nån gång det skall strula ordentligt så är det ju när man är långt hemifrån, strömmen går, akvarier läcker, fåren rymmer, Länsstyrelsen vill göra kontroll, djur blir sjuka, teknik löper amok, tja som sagt, ska det gå riktigt galet så passar det ju gärna på när man inte är hemma.

                    Senast var jag borta nu i midsommar och då la en sladdosa av så all teknik till det kalla saltvattnet stannade, kylning, cirkulation, skummare, allt. Det är rakt inte bra när nåt som brukar vara 12 grader blir rumstempererat kan jag berätta.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Kisekatten
                      • January 2011
                      • 126

                      #25
                      Mina fiskar verkar helnöjda med sitt foder och färska grönsaker dom får utöver då och då,ser ingen anledning att leka sadist o släppa ner levande föda!

                      På din andra kommentar..Jag önskar o hoppas att du återföds som en fisk i ditt nästa liv om detta är möjligt och då får simma omkring veckovis utan mat.
                      Varför inte skänka bort akvariumet till någon annan som har bättre tid?Djur kräver o behöver tid oavsett om dom är växelvarma eller varmblodiga har man inte möjligheten att ge dom det så gör man djuren en tjänst att låta någon annan ta över dom.Det enda du verkar vara kollosalt intresserad av är att ge dom levande föda..och sen låta dom svälta...Hmm...

                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Så du lovar att ge dina fiskar levande foder då och då i framtiden?

                      Men du har missförstått tråden ifråga. De gånger jag tidigare lämnat fisk utan foder i 3-4 veckor fanns ju bara två realistiska alternativ - masslakt eller se hur det gick. Och det gick över förväntan bra faktiskt - de flesta fiskgrupperna kom ju tillbaka till äggläggning efteråt. Och man kan nog egentligen inte jämföra foderbehov mellan växelvarm fisk och varmblodiga människor.

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #26
                        OK - du vägrar din fisk ett naturligt liv genom att inte ge dem levande foder åtminstone någon gång - acceptera det.
                        De flesta fiskarter jag har är nu inne på sin 8:e generation - så något måste jag i alla fall göra rätt.
                        Nu räcker det...
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • tazmaniak
                          • October 2011
                          • 109

                          #27
                          sorry men kunde inte låta bli: Finns det fiskar som är veganer?

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #28
                            Vegan är ingen lyckad term för djur, vegetarian är bättre. Det finns fiskar som äter huvudsakligen vegetarisk föda, gräskarp och pacu t ex, men det är tveksamt om nån kan beskrivas som strikt vegetarian. Många tar gärna nån insekt också om möjlighet ges och de som äter mest vattenväxter och alger lär inte kunna undvika att det slinker med en del djur som finns i och på växtmaterialet.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • fisheye
                              • November 2010
                              • 488

                              #29
                              Ursprungligen postat av tazmaniak
                              sorry men kunde inte låta bli: Finns det fiskar som är veganer?

                              Vegan är man för att man gör ett överlagt och medvetet val. Så svar: nej!

                              Kommentar

                              • Sur_som_en_scalare
                                • April 2012
                                • 46

                                #30
                                Ursprungligen postat av Bygert
                                Det där med att lämna fiskar: Över en helg eller så är det nog egentligen lika bra att låta det vara, det är ju egentligen inte tillåtet då det finns regler som kräver att djur skall ha daglig tillsyn men, tja, alla regler kanske man inte orkar bry sig om.

                                Blir det fråga om längre perioder känns det mer tveksamt och i all synnerhet om det blir fråga om veckor. Fiskarna klarar sig säkert utan mat rätt länge men helt lämpligt är det ju inte att svälta dem längre perioder. Det är ju inte bara fråga om maten heller, det kan hända annat. Det kan dö fisk som skämmer vattnet, belysningen kan ge upp, pumpar lägga igen, akvariet börja läcka, fisk bli utsedd till mobboffer osv osv. Ju längre man är borta, ju större är risken att nåt går galet och ju mer tid nåt som går galet får på sig, ju större är risken att det blir katastrofalt.

                                Nåra dar, tja, även om reglerna säger annat tycker ju inte jag det är nåt att moralisera över. Blir det däremot fråga om vecka eller veckor, nja, har man nåt samvete så bör man allt se till att nån tar en titt med i alla fall några dars mellanrum.

                                Jag är ju borta en del och jag brukar skriva en lapp till tillfälliga djurskötaren vad som skall göras. Visst händer det väl ibland att det blir nåt gjort som jag nog inte riktigt tänkt mig men det känns ändå bättre att nån tittar till det hela och ser vad som pågår. Det är ju också så att är det nån gång det skall strula ordentligt så är det ju när man är långt hemifrån, strömmen går, akvarier läcker, fåren rymmer, Länsstyrelsen vill göra kontroll, djur blir sjuka, teknik löper amok, tja som sagt, ska det gå riktigt galet så passar det ju gärna på när man inte är hemma.

                                Senast var jag borta nu i midsommar och då la en sladdosa av så all teknik till det kalla saltvattnet stannade, kylning, cirkulation, skummare, allt. Det är rakt inte bra när nåt som brukar vara 12 grader blir rumstempererat kan jag berätta.
                                Mycket bra skrivet, tycker jag. Och håller med till fullo.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...