discus foder??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yjoda
    • August 2011
    • 34

    discus foder??

    hej tänkte kolla runt lite vad ni andra matar era discusar med o hur ni tycker att de funkar. jag sjähar testat en del olika grejjer. just nu kör ag på en blandning som består av tetradiskus, tropical granulat, tropical cichlid omnivore. sen använder jag frysfoder som är mygglarver svarta röda vita och artemia. varierar mellan frysfodrena. torrfodret har jag en blandning av. men finns det nått bättre till just discusarna. mina minsta discusar får pigment fläckar o de ser ju inge roligt ut. har testat stendkers discus frysfoder men de va dom inge sugna på sen blir karet så j*vla skitigt av de. jag har även 4 scalarer i mitt kar och 2 multispinosor. yacksam för era erfarenheter
    mvh mathias
  • Almqvist
    • July 2010
    • 76

    #2
    jag kör nästa uteslutande med Tetra discus och upplever det dom ett mkt bra foder, fiskana växer bra och leker,
    Kan lyxa till med något frysfoder ibland men mest tetra

    Kommentar

    • Johanadhoc
      • April 2011
      • 377

      #3
      Jag matar mina med artemia, mysis, sera discus granulat, något annat sorts torrfoder och mygglarver i regnbågens alla färger, :P (röda, vita och svarta)
      De verkar också gilla vegetarisk räkmix (ärtor, gurka mm)
      MVH//
      Johan

      Projekt 300 liter diskus»
      Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

      Kommentar

      • woodlund
        • December 2011
        • 666

        #4
        Vi matar våra med uteslutande frysfoder ( mygglarver röda , artemia samt en karta som kallas "tropical sextet" och den innehåller en mix av mygglarver, mysis och artemia samt ytterligare en sort .
        Vi testade tetra discus när våra discus var mindre men hur mycket vi försökte såg det ut som att dom skakade på huvudet och tänkte att inte vill vi ha detta käket när vi är vana vid frysfoder .
        1900Liter Diskusvatten


        Medlem i NDSS www.diskusforum.se

        Kommentar

        • yjoda
          • August 2011
          • 34

          #5
          jag verkar ha haft tur mina käkar i stortsett allt. dock är de inte lika smarrigt med svarta o vita mygg. jag matade med sextet förut men eftersom vita o svarta mygg ej vart uppätna så köpte jag artemia mysis o röda mygg separat. är den nån som har testat discus frysfodret av samma märke?? finns ju 3 olika sorter.??

          Kommentar

          • woodlund
            • December 2011
            • 666

            #6
            Ursprungligen postat av yjoda
            jag verkar ha haft tur mina käkar i stortsett allt. dock är de inte lika smarrigt med svarta o vita mygg. jag matade med sextet förut men eftersom vita o svarta mygg ej vart uppätna så köpte jag artemia mysis o röda mygg separat. är den nån som har testat discus frysfodret av samma märke?? finns ju 3 olika sorter.??


            Vad heter detta foder ?
            1900Liter Diskusvatten


            Medlem i NDSS www.diskusforum.se

            Kommentar

            • yjoda
              • August 2011
              • 34

              #7
              Ursprungligen postat av woodlund
              Vad heter detta foder ?

              det heter discus life o finns i 3 olika varianter. basic, intesiv och garlic trar jag

              Kommentar

              • woodlund
                • December 2011
                • 666

                #8
                Nej detta foder har jag inte sett innan , vet om det finns någon svensk återförsäljare av detta , blir sugen att testa på våra
                1900Liter Diskusvatten


                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                Kommentar

                • yjoda
                  • August 2011
                  • 34

                  #9
                  köpte mina häromdan på arken zoo i gävle. grossisten är akvarieteknik så de borde gå att få tag på

                  Kommentar

                  • woodlund
                    • December 2011
                    • 666

                    #10
                    Tror att jag ska testa att beställa hem från djurmagazinet här i stan då de tar foder från akvarieteknik , ska nog testa discus life intensiv red .
                    1900Liter Diskusvatten


                    Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • yjoda
                      • August 2011
                      • 34

                      #11
                      låter som en bra ide. skriv gärna vad dina firrar tyckte om fodret

                      Kommentar

                      • irwin_fletch
                        • April 2009
                        • 544

                        #12
                        Matar med Tetra diskus som huvudfoder (blandat i aqua kraut). Flingor D-50. Frysfoder artemia och räkmix. Aldrig testat röda mygg då mina är stendkerfiskar och adlrig fått smaka det. Killen jag köpte dem av sa direkt, mata aldrig med röda mygg. Antar att det är deras magar som kan börja krångla.

                        Men vet att många använder röda mygg utan problem så antar att det funkar bra bara de är vana vid det.

                        Kommentar

                        • yjoda
                          • August 2011
                          • 34

                          #13
                          okej tetra discus verkar funka bra för många. röda mygg fick jag lära mig av min far som förde in mig i akvarievärlden. jo röda mygg va jätte gott så hans super fina discusar spottar ut allt annat än röda mygg. o de e väl därför man ska va lite försiktig med dom. eftersom dom inte får i sig allt dom ska av bara röda mygg. men vad är aqua kraut har aldrig hört talas om det? blev lite nyfiken

                          Kommentar

                          • irwin_fletch
                            • April 2009
                            • 544

                            #14
                            Aqua Kraut är väldigt vanligt i Tyskland. Som jag förstår det är det en blandning av örter som ger mineraler och vitaminer. Vitaminbomb har jag läst på flera ställen, detta skall då förstärka imunförsvar och få fisken att må bra. Står även färga ut bättre men det står det ju på alla medel och mat som man använder. Jag blötlägger tetra diskus i detta medel i en äggkopp och sen matar. Maten suger åt sig vätskan. Det går även dosera vätskan direkt i karet men då går det åt mycket mer.

                            Googla och läs, kommer upp mycket. Mina diskus leker mer frekvent när jag började använda denna produkt. Har inte har några problem med sjukdomar någonsin heller. Men det beror ju inte bara på aqua kraut såklart. Jag hoppas och antar att det är bra...=)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...