Fisk som äter hydror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Fisk som äter hydror?

    Hejsan,
    jag har ett antal stora (uppemot 2cm) hydror i mitt yngelakvarium som jag gärna skulle vilja bli av med. Jag är inte alls övertygad om att de kan äta fiskyngel, men varför chansa.

    Jag har hört att guramis ur släktet Trichogaster äter hydror - har nån erfarenhet av detta, och kan bekräfta att det är sant?

    Alternativt om ni känner till nåt annat, helst mindre än Mosaik- Månskens- och Marmor-gurami, som äter hydror?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • maliin
    • June 2003
    • 167

    #2
    Jag vet inte om detta kan vara til någon hjälp, men jag har läst någonstans att om man har torv i akvariet och sänker pH extremt så trivs inte hydrorna. Tyvärr hittar jag inte stället där jag läste det, trots fibrilt letande. :-(

    Kommentar

    • maliin
      • June 2003
      • 167

      #3
      Hittade sidan till slut.

      http://ark.killi.net/Scheel/Scheel5.pdf

      Kommentar

      • maliin
        • June 2003
        • 167

        #4
        En fisk som äter hydra

        Hydran är ett nässeldjur som man ibland kan få in i akvariet med levande foder. Även om den inte skadar vuxna fiskar kan den ställa till med en katastrof i ett yngelakvarium. Dessutom förfular den akvariet och tar mycket av fodret som fiskarna skulle ha. Så vitt jag vet är honungsguramin (Colisa chuna) den enda av våra akvariefiskar som äter hydra. Denna lilla labyrintfisk är ganska livlig och under rätt förhållanden inte alls så skygg och känslig som det ibland påstås. Då den bara blir 5 cm lång bör den dock inte hållas ihop med alltför stora och tuffa fiskar. Det bör alltid finnas gömställen i form av täta växtsnår i akvariet.

        Hittat på länken nedan skriven av Lars Olof Arvids

        http://www.akvariet.tripnet.se/tidskriften/artiklar/cleaner/index.htm



        Kommentar

        • Eliin
          • March 2003
          • 66

          #5
          När jag var yngre och hade akvarier fick jag in hydror. Läste då i nån akvarielitteratur att man kunde ha i gamla kopparmynt i akvariet så skulle dessa ha död på hydrorna. Kommer tyvärr inte ihåg om detta fungerade. Kanske till och med är skadligt mot fiskar/växter?!?

          MVH ELIIN

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen skickat av maliin
            (Colisa chuna) den enda av våra akvariefiskar som äter hydra
            Det sägs som sagt att de olika Trichogaster arterna äter hydror, men honungsguramin är ju ett avsevärt mindre & trevligare alternativ om den fungerar.

            Vad gäller pH så vill jag ha högt pH, så jag kan inte döda dem med syra. Koppar och andra medikamenter går bort eftersom jag inte vill döda mina andra ryggradslösa djur. Salthalten har jag provat att höja ända till 7 ppt, men hydrorna verkar inte bry sig.

            De sprider sig ganska långsamt, så jag tänker låta ynglen växa upp, och sen får väl en gurami gå där ett tag och beta.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

              #7
              Koppar och andra medikamenter går bort eftersom jag inte vill döda mina andra ryggradslösa djur
              Kommer inte Guramin äta dessa och kanske ynglen också?
              Oscar Cederqvist

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen skickat av mrsonk
                Koppar och andra medikamenter går bort eftersom jag inte vill döda mina andra ryggradslösa djur
                Kommer inte Guramin äta dessa och kanske ynglen också?
                Jag sätter inte i guramin förrän ynglena är stora nog att klara sig; just nu är de minsta kanske 8 mm, och de största 20 mm. En honungsgurami kan väl peta i sig yngel som är upp till centimetern stora, skulle jag gissa.

                Jodå, visst sätter guramin i sig en del av de andra smådjuren, men tex snäckor och maskar nere i sanden kommer den ju inte åt, och inte heller de riktigt små djuren (ciliater etc) som jag är allra mest rädd om, för att de är mat åt nyfödda yngel.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Mike_Noren
                  Jag har hört att guramis ur släktet Trichogaster äter hydror
                  Förutom att det i denna tråd framkommit att också honungsgurami, Colisa chuna, äter hydror, så har jag nu hittat en uppgift om att levandefödaren Poecilia perugiae är en mycket effektiv hydra-ätare.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Jocke89
                    • July 2003
                    • 74

                    #10
                    mina räkor äter det
                    74 Liter- Humlamalar och rödciklider.
                    Ska byta över till saltvatten snarast

                    Kommentar

                    • bo
                      • February 2003
                      • 43

                      #11
                      jag vill se en bild på en hydra....de enda hydrorna jag käner till e typ drakar me massa huvuden......
                      Remember, Sauron sees you...

                      Kommentar

                      • Holgersson
                        • January 2003
                        • 177

                        #12
                        Bo!

                        Här är en bild på en hydra som fanns i mitt 60l kar.


                        Huga va äcklig, fick mota ut den genom ytterdörren med kvasten. Tyvärr åt han katten på vägen ut.



                        Mvh Andreas

                        Kommentar

                        • bo
                          • February 2003
                          • 43

                          #13
                          ja det e sådana hydror som jag har känertill men jag tror inte att det e sådana som äter yngel.....lr?
                          Remember, Sauron sees you...

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ursprungligen skickat av bo
                            ja det e sådana hydror som jag har känertill men jag tror inte att det e sådana som äter yngel.....lr?
                            Hydror är nässeldjur, släkt med havsanemoner och maneter, upp till sisådär 2 cm långa. På den här sidan finns en bild: http://aquaworld.netfirms.com/Predators/hydra.htm

                            Mina försvann efter en dryg vecka i 7 ppt - salt dödar dem tydligen, fast ganska långsamt.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...