Mitt foder som skitar ned vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gackt
    • July 2008
    • 138

    Mitt foder som skitar ned vattnet?

    Hej,

    kör jag med dessa pellets till mina Mbuna ciklider:

    Tetra Mini Granuales



    Vissa av mina Mbunas är för dumma för att hitta flytande pellets när jag använde både flytande och sjunkande pellets.

    Så mina frågor är:

    1. Har jag uppfostrat de fel med sjunkande pellets från första början (de är ca 7-8 månader gamla bara)?

    2. Går de att omvända så att de hittar mat som flyter på ytan som kanske är mera att föredra?

    3. Det är ungefär som att hälften av de pellets jag använder smulas sönder när det når vattnet. Är det just för att de är Mini varianten kanske? Det måste vara maten som skitar ned vattnet och gör det grumligt väl? Har ju inga växter i akvariet bara sten och sand samt fiskarna och 2 malar. Låååångt ifrån överbefolkat är det också.

    4. Vad rekommederar ni för pellets annars? Orkar inte koka ihop en sån där räkröra till dom. Det är både köttätande och växtande varelser i karet tex golden, rödzebra.
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Tetra är i mina ögon inget bra märke, tycker du ska satsa på SERA och det finns för de flesta arter, tänk också på att du ska använda rätt foder till rätt fisk Därför bör man undvika att blanda strängt herbivora och carnovora arter!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Köp räkmix i butiken då
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Gackt
        • July 2008
        • 138

        #4
        vid närmare eftertanke alla ciklider har ungefär samma matvanor utom just rödzebran. Fast det skadar väl inte allt för mycket?
        Skall genast ta mig en titt på SERAs foder btw

        Kommentar

        • gonzo44
          • October 2007
          • 2770

          #5
          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Köp räkmix i butiken då
          håller med förgående talare räkmix funkar hur bra som helst,
          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            fast räkmix skitar ju ner beyond comprehension
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Gackt
              • July 2008
              • 138

              #7
              Vad tycker ni om dessa alternativen?

              Varit inne på att köpa mig lite förr, fast inte slagit till, han säljer i mindre andelar också alltifrån 50gr till 500gr och det låter bra.

              Innehåller väl bra grejer som räkor, spirulina, vitaminer etc?

              Köp och sälj Fiskfoder enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats


              Köp och sälj Fiskfoder enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats


              Köp och sälj Fiskfoder enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats


              Köp och sälj Fiskfoder enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats


              Rätt humana priser och man får ju det via posten.
              Senast redigerad av Gackt; 05 January 2012, 17:34.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Då blir min fråga, hur är det förvarat och hur är det packeterat? Fodret ska föslutas direkt efter tillverkning för att behålla viktiga vitaminer och dessa storpack som han troligen skopar upp i påsar har nog utsatts för mer ljus och luft än vad som är lovligt...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  fast räkmix skitar ju ner beyond comprehension
                  Då får man ha ett rejält filter och byta mycket vatten Kolfiltrerar in-vattnet och byter 60-70% i min malawibalja i veckan. Funkar helt görbra.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Då får man ha ett rejält filter och byta mycket vatten Kolfiltrerar in-vattnet och byter 60-70% i min malawibalja i veckan. Funkar helt görbra.
                    Ooja tvekar jag inte alls på att det gör, men orka
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • karet
                        • September 2011
                        • 10

                        #12
                        ...kanske om jag skulle rekommendera något av dessa 4 ...det sista alternativet ...shrimp pellets...men lagom dos då, ibland ...verkar som allt annat är för "stort" (Lax odlings typen), spirulinan sväller ju massor då det blir fuktigt, i alla fall det jag har "Tropical Spirulina Granulat" 1200ml burk...matas sparsamt i mitt tycke. Flingor typ (Tropical 8mix Supervit) är ju ett väldigt bra och billigt alternativ (1200ml), givetvis frysfoder " ibland" som "lyx-foder". Artemia som fryst ibland...i kaka då. Lycka till!

                        Kommentar

                        • Gackt
                          • July 2008
                          • 138

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Då blir min fråga, hur är det förvarat och hur är det packeterat? Fodret ska föslutas direkt efter tillverkning för att behålla viktiga vitaminer och dessa storpack som han troligen skopar upp i påsar har nog utsatts för mer ljus och luft än vad som är lovligt...
                          blir väl till att maila och kolla, hans affär heter ju fiskfarmen så någorlunda insatt bör han la vara

                          Kommentar

                          • Gackt
                            • July 2008
                            • 138

                            #14
                            Fick svar!

                            "Hej!
                            Fodret förvaras i orginalförpackningar som är antingen i säckar,
                            som är ljustäta,och innehåller dubbla plastpåsar.
                            Eller i kartonger som innehåller dubbla plastpåsar.
                            Bifogar en bild på mitt lite stökiga lager.
                            "

                            slänger in en skärmdump på bilden han bifogade, se länk:



                            Ser ut som en fiskfarmares ställe iallafall med allt det käket.
                            Får väl bli en 50grammare att testa och se om de små rackarna här hemma gillar det. Kan ju vara ett smidigt sätt att köpa foder på.

                            förresten Karet:

                            är Tropical Spirulina Granulat sjunkande foder? kan ju vara bra o veta ifall om att man skulle testa det också.
                            Senast redigerad av Gackt; 10 January 2012, 03:21.

                            Kommentar

                            • karet
                              • September 2011
                              • 10

                              #15
                              ...jo det sjunker efter "några" sekunder, testa lite om nån kompis har hemma... eller provpåse från Akvariebutik (de har ibland) ...ha de!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...