Frusna Vita mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kwassi
    • December 2011
    • 46

    Frusna Vita mygglarver

    Hej! Har köpt frusna vita mygglarver som är packade som isbitar till kampfisken.. Frågan är nu.. Hur gör jag när jag matar med det? Ska jag Tina den först och sen bara hälla i allt? Ska jag lägga i den frusna biten? Är det ngt man ska plocka ut när den är tinad?

    Tacksam för snabba svar!
  • Fishya
    • November 2009
    • 43

    #2
    Man tar kuben och delar den på två eller önskad mängd mat och lägger den i varmt vatten och när den har tinat häller man bara i maten.
    Jag brukar använda en 5 ml medicinspruta för att mata med, de e mycket roligare och sen kommer det ju inget på botten.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Går utmärkt att slänga i bitar direkt i från frysen, fiskarna plockar efterhand som det tinar. Viss försiktighet dock om det är glupska djur som slukar bitarna hela, kanske inte är ett problem men onödigt är det väl, i så fall kan man med fördel låta bitarna tina en aning så de är halvfrysta.

      Sen tycker väl jag det låter bättre med frysta mygglarver än med frusna. Jag får ju en bild av stackars huttrande mygglarver.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Fishya
        • November 2009
        • 43

        #4
        [QUOTE=Bygert;1560085]Går utmärkt att slänga i bitar direkt i från frysen.


        Det ska man passa sig med, om fiskarna får i sig fryst man kan de bli sjuka och få svullna magar.

        Jag tycker ändå att du ska tina den först innan du matar med det.

        Kommentar

        • robidobban
          • March 2009
          • 652

          #5
          När jag matar med frysfoder så håller jag biten framför utblåset så att den smälter fortare och så sprids maten ut mycket mer.

          Kommentar

          • Kwassi
            • December 2011
            • 46

            #6
            Funderar på att ge fiskarna i det stora karet lite larver med..

            Guldbarber, Pärlemorgurami & kongotetror (kom med akvariet, försöker hitta någon som vill adoptera dem, passar inte riktigt in i mitt asientema!)

            Skulle dom uppskatta larverna med eller är det bara slöseri att ge dom det?

            Kommentar

            • Fishya
              • November 2009
              • 43

              #7
              Pröva!

              Pröva! Gillar dem det så är det väll bra och då kan du ge dem larver.

              Kommentar

              • Kwassi
                • December 2011
                • 46

                #8
                KAn säga att dom blev helt VILDA! Fraförallt guramiarna..

                Och bettorna har aldrig visat upp fenorna så mycket och varit så glada som nu efter larvmatningen!
                Senast redigerad av Kwassi; 08 December 2011, 18:26.

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  [QUOTE=Fishya;1560086]
                  Ursprungligen postat av Bygert
                  Går utmärkt att slänga i bitar direkt i från frysen.


                  Det ska man passa sig med, om fiskarna får i sig fryst man kan de bli sjuka och få svullna magar.

                  Jag tycker ändå att du ska tina den först innan du matar med det.
                  Jag matar mindre fiskar med frysta bitar, de plockar efterhand som det tinar. Jag vet även de som matar fisk som hugger i sig hela frysta bitar med frysmat direkt från frysen och jag har inte hört att de sett några problem med det. Även om det då inte är nåt som jag skulle rekommendera.

                  Men vill man vara säker så visst kan man tina frysmaten även om jag inte ser det som nödvändigt. Inte för länge dock, frysmat som varit tinad ett tag och börjat bli dålig är jag säker på är ett sämre alternativ än frysmat rätt ur frysen.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    jag tinar inte heller min frysta mat. fiskarna slänger i sig det ändå¨. aldrig under mina dryga 10 år har några fiskar fått några problem av det.

                    man har ju bindemedel i den frysta maten ( typ gelatin eller dy) just för att den ska hålla ihop när den börjar tina i karet.

                    så du behvöer inte tina innan du matar.

                    Kommentar

                    • Kwassi
                      • December 2011
                      • 46

                      #11
                      okej! testar att köra fruset nästa gång då!

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Det enda djur jag vet som äter sin mat varm är människan. Vissa av dessa kan äta glass och annat kallt utan att uppvisa sjukdoms symptom!
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Fishya
                          • November 2009
                          • 43

                          #13
                          Det där med att FISKAR (inte MÄNNISKOR för i helvete!) äter fryst mat och sedan blir dåliga har jag läst ett antal gånger om på zoopet och på
                          andra hemsidor för ett tag sedan så jag säger bara så som jag läst och är det så att det funkar att mata fryst så är det väll bara bra.
                          bossep, jag tror inte fiskarna i det vilda tar frysta fiskar ur ett vatten som är runt 25 C varmt eller?
                          för fiskarna som äter maten i det vilda är ju maten i samma temp som omgivningen dvs när man har tinat den frysta maten och gett till fiskarna i akvariet.
                          Så det är inte bara människan som äter varm mat, tigrar, lejon krokodiler. TÄNK LITE!

                          / arga hälsningar

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            håller med dig liiiite bara. men att slänga i fryst mat är inga problem. den tinar av så fort ändå så det är ingen fara
                            Ursprungligen postat av Fishya
                            Så det är inte bara människan som äter varm mat, tigrar, lejon krokodiler. TÄNK LITE!

                            / arga hälsningar
                            när såg du en krokodil laga till en gnu över en eld senast?

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av Fishya
                              Det där med att FISKAR (inte MÄNNISKOR för i helvete!) äter fryst mat och sedan blir dåliga har jag läst ett antal gånger om på zoopet och på
                              andra hemsidor för ett tag sedan så jag säger bara så som jag läst och är det så att det funkar att mata fryst så är det väll bara bra.
                              bossep, jag tror inte fiskarna i det vilda tar frysta fiskar ur ett vatten som är runt 25 C varmt eller?
                              för fiskarna som äter maten i det vilda är ju maten i samma temp som omgivningen dvs när man har tinat den frysta maten och gett till fiskarna i akvariet.
                              Så det är inte bara människan som äter varm mat, tigrar, lejon krokodiler. TÄNK LITE!

                              / arga hälsningar
                              Jag menade inte samma temp som omgivningen. Jag har aldrig sett en krokodil, tiger eller lejon stå vid spisen och laga mat!
                              Mata hur du vill men inte tar du död på dina fiskar med frysta mygglarver. Det är kanon mat för de flesta akvariefiskar!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...