Spirulinapulver?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #16
    Se där ja Vad för fiskar är det som får blandningen?

    Kommentar

    • Anki L
      • August 2011
      • 606

      #17
      Scalarerna tog det mesta men även Botiorna hann få lite samt Neontetrorna.
      350 l

      Kommentar

      • Anki L
        • August 2011
        • 606

        #18
        Kan tillägga att jag la tonvikten på räkor eftersom det är kött-och allätare som ska ha det.
        350 l

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #19
          Okej, då förstår jag Får sitta och tänka över det här med matningen. Vill också göra en räkmix nämligen, men får kolla över igen vilka som ska ha animaliskt foder och vilka som ska ha vegitabiliskt foder.
          Fast min tanke är att göra det enkelt med bara räkor och ärtor tillsammans med AstaPure

          Vad för räkor är det som gäller, några billiga nedfrysta med skal eller?

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #20
            till herbivorer gör jag: (mbunas)

            150 g musslor
            500 g räkor
            750 g ärtor
            300 g spenat
            50 g blåbär
            Två små matskedar spurilina.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Anki L
              • August 2011
              • 606

              #21
              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              till herbivorer gör jag: (mbunas)

              150 g musslor
              500 g räkor
              750 g ärtor
              300 g spenat
              50 g blåbär
              Två små matskedar spurilina.
              Åh..tittade på musslor men köpte inga. De ska med nästa laddning.
              350 l

              Kommentar

              • malawijanne
                • October 2006
                • 504

                #22
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                till herbivorer gör jag: (mbunas)

                150 g musslor
                500 g räkor
                750 g ärtor
                300 g spenat
                50 g blåbär
                Två små matskedar spurilina.
                Den var rolig mattias, två små matskedar, jag trodde att det bara fanns ett mått på matskedar, blåbär var något nytt för mig.
                Jag skiljer aldrig på min mat.
                Det har jag inte någon gång sedan jag började med min räkmix, alla får samma mat, det funkar utmärkt.Janne

                Kommentar

                • malawijanne
                  • October 2006
                  • 504

                  #23
                  Jag köper alltid dom billigaste, det är frysta räkor mad skal.
                  Jag brukar passa på när Willys säljer dom for 29,90, då brukar jag köpa 10 kilo som jag stoppar i frysen tills nästa gång jag skall göra
                  min räkmix.Janne

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #24
                    Det är en blandning mellan tesked och matsked, det blir en liten matsked

                    Läste i någon annan tråd, där skrev du att du gjorde en speciell till dina röda fiskar. Ska hitta tråden sen
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #25
                      Sen har jag svårt att se att apisto ska ha den mängden grönt. Där är det röd mix från akvarielagret som gäller, de får nästan aldrig den heller, mygglarver och oxhjärta är bättre..
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        • October 2006
                        • 504

                        #26
                        Du behöver inte leta Mattias, för några år sen när jag började med astaxanthin så matade jag bara med astaxantin till mina röda fiskar på grund utav att jag tyckte det var för dyrt till att mata mina andra fiskar eftersom det inte gjorde någon märbar skillnad på tex haplisar och aulonocaror som inte hade något rött i sig.
                        PÅ den tiden hade jag 170 akvarium varav ca 30 var riktigt stora avels akvarium ca 27000 liter vatten allt som allt, jag hade även en firma på det , så det gick några tusen ciklider i dom baljorna, men jag tyckte som sagt var att det var lite som att kasta pengarna i sjön att mata alla mina fiskar astaxanthin, det gick ca 2 kilo räkmix varje dag till mina fiskar.
                        Så där har du förklaringen Mattias, men nu sedan ca 5 år sen så matar jag alla mina fiskar med tillsats av astaxhanin, men jag har just nu 23 baljor med sammanlagt 3500 liter vattebn, så det blir ingen större kostnad att tillsätta astaxhantin.
                        Ursäkta min lilla kommentar om matskeden, men jag tyckte faktiskt det var lite roligt.Janne


                        malawi.forum24.se

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          • October 2006
                          • 504

                          #27
                          Jag har ingen aning vad apisto ska ha, för att jag har aldrig matat en apisto, men jag har haft diskus avelspar från stendker, lyckades få fram ett yngel, jag har även dragit upp pidgeonblood från yngel till vuxna med min räkmix, det funkar, jag lägger ut lite bilder hur mina discus såg ut, det blev även en liten auloncara som är uppfödd på min räkmix.JanneJanne


                          malawi.forum24.se

                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          Sen har jag svårt att se att apisto ska ha den mängden grönt. Där är det röd mix från akvarielagret som gäller, de får nästan aldrig den heller, mygglarver och oxhjärta är bättre..
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            • October 2006
                            • 504

                            #28
                            Jag får väl även kommentera varför det gröna syns, det är den enda växt jag har haft , det är en cryptocoron som jag har planterat i en kruka som jag hade i min diskusbalja med mina röda diskus, jag var ju tvungen att testa med en liten växt.
                            Den fick jag som ett litet skott av Kaj P, den blev riktigt stor och fin i den lilla discusbaljan, trots att det inte var någon större belysning eller någon extra gödning eller justerande uta ph värdet.Janne
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av malawijanne; 14 November 2011, 13:39.

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #29
                              Grönt är skönt Janne
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                • October 2006
                                • 504

                                #30
                                Jag kommer ihåg när du gjorde detta testet, det var väl rödzebra som du testade på, du hade väl även paprika med!
                                Lite synd att du inte testade astaxhantin samtidigt.
                                Jag har ju testat med räkor med skal, det var den stora revolutionen tycker jag inom foder, för då började även malawisar få dom rätta proportionerna och framför allt dom rätta färgerna, ja nu började dom likna vildfängade i både färg och form till skillnad som innan när dom var matade med bara pellets, då såg rödzebra ut som svullna rosa grisar, villket man kan se fortfarande när dom matas med pellets Jag la även till spirulinan, tyvärr så såg till skillnad mot dig,inte någon större skillnad, så jag doserade lite mera, och det var det flera som gjorde, kommer du ihåg Kents fiskar på den tiden, det var väldigt många som fick dessa pigmentfläckar, klart hans fiskar gick väldigt trångt.
                                Att dom går trångt då får dom gärna skador på huden och matar man då med för mycket spirulina så kommer det fram svarta pigmentfläckar.
                                Ja tillbaka till astaxanthinet, min erfarenhet är att astaxhantinet är det bästa du ska tillsätta om du vill förstärka dom gula oranga och röda färgerna, det går inte att överdosera, det är nog ett av skälen att dom större fodertillverkarna börjar gå över mer och mer till astaxanthin.Janne

                                malawi.forum24.se

                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Jag håller inte med - spirulina ger helt klart fiskarna bätter färg (gult, orange, rött) - jag har testat och gjorde det genopm att del upp fiskar i olika akvarier och köra med olika foderkombinationer. Följer man receptet så blir det inga svarta fläckar - över dosera skall man självklart inte.
                                Astaxanthin har jag själv inte testat men många använder ju det och har fått mycket bra resultat av detta foder.
                                Senast redigerad av malawijanne; 14 November 2011, 13:34.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...