Artemia, hvordan skille egg fra artemiaen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hanzo
    • January 2003
    • 206

    Artemia, hvordan skille egg fra artemiaen?

    Hei!

    Jeg driver å klekker Artemia til noen yngel, men sliter litt med dårlig klekkeprosent. Det som er problemet er at det blir vanskelig å skille egg fra selve artemiaen, og derfor så blir det endel uklekkede egg som ligger på bunnen i yngelkaret. Har hørt noe om at artemiaen går mot lyset, så dersom du bare belyser et punkt av flasken så vil de samle seg der, stemmer dette? Hvordan gjør folk her for å skille klekkede fra uklekkede?
  • mikro
    • November 2002
    • 260

    #2
    Det stämmer att de går mot ljus. Jag brukar lägga en bit mörk papp kring kärlet där jag odlat artemian, och sedan klippa ett litet hål där jag låter ljus komma in. Efter en liten stund så har väldigt många artemia samlats kring ljuset och jag kan suga ut dem med en liten slang. Det finns säkert enklare sätt dock : )
    ---
    Mikael

    Varför göra det lätt, när man kan göra det själv?

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #3
      Jag gjode så innan, men nu använder jag en artemia kläckare.. ingen luft behövs..
      en liten sil i mitten där det är hål i locket gör att de samlas där och bara är att lyfta upp sen..
      alla blir inte klara på en gång dock, utan man kan gå & hämta artemior hela tiden mellan 24-36 timmar..jag har två st som jag sätter varannan dag så har jag artemia så det räcker...

      annars om du vill fortsätta med petflaska & pump eller vad du nu har, så kan du ta en 1 liters mörk burk med lock, göra ett 2 cm hål i mitten på locket & sätta fast en rörbit på nåt sätt som går ner halva burkens djup (skall vara en låg burk)
      häll det du fått fram i flaskan i burken, ställ den i fönstret & efter en stund kommer artemiorna att vara i det lilla röret =)(de drar sig mot ljus)
      de rör sig så mycket så alla okläckta ägg på bottnen stöts undan så du får med dig istort sett enbart artemian.
      så gjorde jag iallfall innan jag köpte mina kläckare där jag slipper massa luft & annat jox =)
      fördelen med detta är att kläckningsgraden blir hög...de kläcks ju inte på samma gång, och i denna kläckaren kan man gå & hämta lite då & då...om man nu har tid med det förståss =)
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      • cecilia
        • January 2003
        • 754

        #4
        Prova att använda en 50 mL spruta för att suga upp artemian. Det ger mycket mindre "sugkraft" och större precision än en sugslang. Finns det inte på apoteket kan man kanske be någon sykepleier i bekantskapskretsen om hjälp.../Cecilia

        Kommentar

        Arbetssätt...