Kläcka artemia

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

Jo glassburk blir det nog för det verkar billigast och lättast. I artikeln skriver de om att de använder flaska och att man troligtvis sugit upp äggskal från flaskan men använder man glassburken verkar det ju lättare att skilja skalen från nauplierna.

Måste man skölja dem? Verkar krångligt att första få i dem i någon sil och sedan få till att suga upp dem i sprutan.

Får nog ta och prova detta, ska ändå till akvariebutiken i morgon i ett annat ärende, hoppas de ha artemiaägg.

Kommentar

• hannesc
      • December 2009
      • 13085

jag körde med petflaska först men gick över till glassbunke.

nja jag har slutat skölja. men jag använde ett kaffefilter som jag fick med nån kaffe bryggare. sen satte jag ner det i en liten bunke med vatten så att artemian var under lite vatten o sen söäg jag bara upp dom i sprutan.

men som sagt, slutat med det o suger upp direkt från glassbunken. sätt en lampa vid den sidan som inte äggen är på så kommer de samlas där i en klump
      Bifogade filer

Kommentar

• cillan
        • February 2007
        • 562

Nu har jag köpt artemiaägg. Jag vill prova med glasslåda för det verkar enklast.
        Vad ska man använda för tejp för att tejpa fast avskiljaren? Går det bra med vanlig pakettejp?

Kommentar

• hannesc
          • December 2009
          • 13085

öh ja jag tog bara nån tejp jag hitta.

Kommentar

• Fredrik Metcalf
            • January 2007
            • 512

Ni pratar bara om att kläcka artemia, men borde de inte gå att hålla sig med artemia i en hink med saltvatten och en liten pump, har förstått att de inte ska vara så svårt att få dem att föröka sig, dvs utan att hålla på att höja och sänka salthalten, utan skummare och annan avancerad saltvattensutrustning.
            Fredrik Metcalf (MrLogic)
            128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

Kommentar

• hannesc
              • December 2009
              • 13085

fast man kläcker ju för att ha som mat. o de är som mest "näringsfulla" just när de kläckts. efter ett par dagar är de inte mycket att ha.

Kommentar

• Fredrik Metcalf
                • January 2007
                • 512

Nja, man kläcker för att mata med levande foder, som underhållning, skulle jag vilja påstå. Och de är som mest underhållande när de är som störst. Kan man dessutom få det att gå runt så att de förökar sig i samma takt som man tar ut för matning så skulle det mest vara en kul grej. Är man bara ute efter näringen så är det ganska meningslöst för fiskar större än nån cm eftersom naupilerna är så små.
                128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

Kommentar

• Azur
                  • March 2003
                  • 12946

Ursprungligen postat av MrLogic
                  Ni pratar bara om att kläcka artemia, men borde de inte gå att hålla sig med artemia i en hink med saltvatten
                  Läs erikthurs dagbok här på zoopet, han gör det. Om jag minns rätt har han murarbaljor med saltvatten stående utomhus som han håvar artemia ur.

Mina egna erfarenheter av att hålla igång Artemia är dock att det är rätt svåra djur att hålla vid liv, och jag tror avkastningen på odlingen blir rätt låg. Fördelen om man lyckas är förstås att man kan mata större fiskar med vuxen artemia.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Fredrik Metcalf
                    • January 2007
                    • 512

Har du en länk?

Kommentar

• cillan
                      • February 2007
                      • 562

Nu ligger det ägg i glassburk. Ska lampan vara tänd hela tiden? Även nattetid?

Kommentar

• hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

aa ha den tänd.

Kommentar

• cillan
                          • February 2007
                          • 562

Nu har de varit i burken i ca 19 timmar. En del har kläckt men långt ifrån alla. Jag kanske tog för kallt vatten.
                          Brukar ni ta 25 gradigt vatten direkt från kranen? Kan man suga upp de som har kläckts och vänta på att fler ska kläckas? Det dumma är att en del ägg har kommit över på fel sida. Kanske hade för stort mellanrum mellan avskiljaren och botten på burken? En del kläckta är kvar på den sidan äggen är på trots att lampans ljus är på rätt sida och bara i ett hörn.

Det här var visst krångligare än vad jag trodde.

Kommentar

• hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

det brukar ta ett drygt dygn.

men det är väl inte krångligt alls detta. du överdriver. låt det vara till fler har kläckt så är det bara att suga upp. gör inget om några ägg kommer över. men du ska inte röra runt bland äggen. låt bara stå still. hur mycket ägg tog du? jag tar ett kryddmått.

o ja alla hittar inte till ljuset. o nu är det dag dessutom. asså man kommer inte fp tag i ALLA men det är ju runt 200000 st där så det är rätt lugnt.

förstår inte vad du tycker är krångligt?

Kommentar

• cillan
                              • February 2007
                              • 562

jag har lagt i ett kryddmått men det är nog inte ens hälften som kläckts och trots att jag hällde i dem jätteförsiktigt på ena sidan och ingen som har rört burken är det många ägg som åkt över. Det är väldigt få som kläckts med tanke på att det skulle vara 80%.

Det jag tycker är krångligt är att det är ägg som åkt på fel sida, så få som kläckts och att jag inte vet om jag gjort fel. Vilken temperatur ska man ha på vattnet från kranen? Varför har en del av äggen åkt över på fel sida? Vill ju inte att fiskarna ska bli förstoppade.

Kommentar

• hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

ja men det har ju bara gått typ 20 timmar. vänta tills imon.

jag kör vanligt kallvatten. kanske itne det kallaste men det blir ju ändå rumstempererat rätt fort.

du behöver inte vara orolig för att de ska bli förstoppade. har jag aldrig varit med om o jag har lätt släppt i flera hundra äggskal o okläckta ägg. aldrig hänt nått.

o att vissa ägg kommit över på andra sidan är ingen fara. du överreagerar

Kommentar

Arbetssätt...