egen räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Du kan inte ge en fullgod kost till dina fiskar med enbart räkmix
    Det håller jag inte med om. Samtliga de fiskarna är små rovdjur som äter huvudsakligen zooplankton och fjädermygglarver - en räkmix där man ersätter hälften av ärtorna med t.ex. musslor eller daggmask funkar nog alldeles utmärkt.

    Däremot håller jag med om att det är bättre att växla om med flera olika foder.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Azur
      Det håller jag inte med om. Samtliga de fiskarna är små rovdjur som äter huvudsakligen zooplankton och fjädermygglarver - en räkmix där man ersätter hälften av ärtorna med t.ex. musslor eller daggmask funkar nog alldeles utmärkt.

      Däremot håller jag med om att det är bättre att växla om med flera olika foder.
      Tycker nog att mollyna behöver ett grönt tillskott
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #18
        Ursprungligen postat av ansjo
        Till de fiskarna du har kan du testa med de ingredienserna jag har i min mix, sedan hur mycket av varje kan du laborera lite med.
        Torsk eller annan vitfisk såsom Pangasius, oskalade räkor, Seafood mix(mix med räkor, bläckfisk, crabsticks och musslor), frusna ärtor, broccoli och ev grönsaksmix.
        I mixen tillsätter jag sedan spiroulina samt agar-agar för att det ska hålla ihop, gelatin är gjort på djurprotein och ger ofta en proteinhinna på ytan i karet så därför undviker jag helst den.
        Tänkte göra egen räkmix till helgen, vart hittar jag agar-agar?

        Hur ser förpackningen ut, så jag vet vad jag skall leta efter...
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Ursprungligen postat av PiaJo
          Tänkte göra egen räkmix till helgen, vart hittar jag agar-agar?

          Hur ser förpackningen ut, så jag vet vad jag skall leta efter...
          Kolla i affärer som säljer asiatiska livsmedel, där brukar de som köper agar-agar använda detta till tex Thailändskt godis. Även hälsokostaffärer säljer detta, men med lite extra påslag på priset.
          En vit förpackning i storleksordningen kryddförpackning med blå och röd text.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #20
            Ursprungligen postat av ansjo
            Kolla i affärer som säljer asiatiska livsmedel, där brukar de som köper agar-agar använda detta till tex Thailändskt godis. Även hälsokostaffärer säljer detta, men med lite extra påslag på priset.
            En vit förpackning i storleksordningen kryddförpackning med blå och röd text.
            tack
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Aspen2
              • July 2011
              • 8

              #21
              Förstår inte riktigt. Kan man använda agar-agar istället för gelatin? Är de bättre el sämre?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av Aspen2
                Förstår inte riktigt. Kan man använda agar-agar istället för gelatin? Är de bättre el sämre?
                Istället för

                Om det är bättre vet jag inget om. En del använder agar agar istället för gelatin eftersom det senare kommer från benen till däggdjur. Man använder dock såpass lite gelatin så att det inte spelar någon roll - så ur synpunkten så kvittar det lika.

                Men de som har börjat använda agar agar kan säkert tala om varför de tycker det är bättre
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Som Kjell skriver kommer gelatin från djur, och det blir ofta en proteinhinna på vattenytan efter det foder som är uppblandat med gelatin.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Aspen2
                    • July 2011
                    • 8

                    #24
                    Ok. Tack för svar. Blir nog gelatin då för tror de är lättare att få tag på här. Finns ingen hälsobutik å de verkar va där man kan få tag på de.. Va ska man ha för ärter? Vanliga gröna frysta el?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Jepp, men kör dem i mixen ganska noga då större ärtbitar tenderar att bli liggande orörda i karet om man inte har bra algätande malar.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...