Insjö fisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ge10
    • February 2011
    • 39

    Insjö fisk.

    Snabb och enkel fråga.
    Går det att ge akvariefiskar fisk som är fångad i insjö utan att risken är för stor att dom ska få sjukdomar eller parasiter?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Tror det är hög risk att du får med parasiter - är det inte t ex mälaren som är rik på detta (läst på Zoopet någon gång). Å andra sidan är parasiter en del av det naturliga livet.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Ge10
      • February 2011
      • 39

      #3
      Mjo, men man vill ju inte att fiskarna ska må dåligt på grund av att man är oförsiktig.
      Vildfångade fiskar är det ju inga problem med, så vitt jag märkt.
      Men man vill ju helst vara säker.
      Tror nämligen att mina fegäddor skulle älska både småfisk och grodyngel.

      Kommentar

      • dreas
        • August 2005
        • 264

        #4
        Jag vet inte hur etiskt riktigt det är men det finns fisk som ynglar av sig en gång i kvarten i princip...!

        Jag hade nog haft svårt för det men alla är inte så klena som jag!

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen postat av Ge10
          Tror nämligen att mina fegäddor skulle älska både småfisk och grodyngel.
          Men grodyngel är ju fridlysta. Kom ihåg det.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Ge10
            • February 2011
            • 39

            #6
            Dreas:
            Föder upp guppys till just detta ändamål för tillfället.
            Men det tar så lång tid. Man skulle behöva 3 - 4 kar för att ha en lagom ström med mat till dessa glupska fiskar.
            eikthur:
            Jaså? det visste jag inte, gäller det alla grodor eller bara vissa?

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Alla grodor - alla kräldjur är fridlysta.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Låt fisken ta en tur via frysen så slipper du det mesta av parasiterna. Matar du död fisk så slipper du också en del andra tveksamheter, Jordbruksverket anser att det är förbjudet att mata med levande ryggradsdjur och även om jag inte köper den tolkningen så är det onödigt att mata levande om det inte är absolut nödvändigt.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Håller helt med erikthur och Bygert. Det är 100% chans att du får med parasiter om du matar med levande sjöfisk, alla vilda fiskar har parasiter. Å andra sidan gäller det förstås vilda fengäddor också.

                  Fryser du fisken och tinar innan matning så slipper du parasitproblemet, enda parasiten jag vet som överlever frysning är dvärgbandmask och den har väl förhoppningsvis inte spritt sig från Koster än.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Ge10
                    • February 2011
                    • 39

                    #10
                    Oj, en annan tänkte mest:
                    80% av alla yngel dör utomhus, vad gör de om jag tar ett par som mat då.
                    Men samtidigt är det ju inte det bästa man kan göra för naturen och dess cykel.
                    Kanske får starta upp ett par småkar i lägenheten istället och börja föda upp yngel.
                    Visst att dom kanske inte måste ha levande foder, men för mig får dom gärna det.

                    Jag uppskattar verkligen att ni delar med er av er kunskap.
                    Detta med akvarie är ganska nytt för mig, inne på första året.
                    Senast redigerad av Ge10; 23 March 2011, 09:06.

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Det kan se ut som att jösses det är ju enorma mängder grod/salamanderyngel på våren. Men inte många som klarar sig till vuxna utan blir uppätna och överkörda. Så tänker man som så att tar bara några stycken tar det hårt på beståndet där. Om sen andra gör likadant så är det väl stor risk att det inte finns många stora kvar där till slut. Man får ju inte ens ta hem för att ha som s a s husdjur så än mindre att döda.
                      Kör på frysta fiskar som håvat upp och pellets borde väl gå att få att käka
                      Senast redigerad av eriahl; 23 March 2011, 10:07.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Ge10
                        • February 2011
                        • 39

                        #12
                        Absolut.
                        Som sagt, jag vill inte förstöra något för nöjjets skull.
                        Han älskar frysta mygglarver och daggmask blir det så fort jag får tag i dom.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...