kam man mata ihjäl fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoll
    • May 2003
    • 187

    kam man mata ihjäl fiskar

    detpratas rätt mycket om hur mycket man ska mata..
    Och att vatten kavliteten blir sämre med överbliven mat.

    Men överbliven mat ligger alltså kvar?
    Eller kan man "mata ihjäl en fisk"
    eller är det bara vattnet som blir sämre...
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Eller kan man "mata ihjäl en fisk"
    eller är det bara vattnet som blir sämre...
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Det händer, sällsynt, att fiskar äter ihjäl sig. Jag har själv råkat ut för detta endast med hårt inavlade guppies, men jag föreställer mig att andra arter också har potentialen.
    Huvudanledningen till att man inte skall mata för mycket är dock att vattnet blir dåligt.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • d-day
      • October 2002
      • 73

      #3
      Vissa arter kan tydligen äta ihjäl sig dom har inget stopp helt enkelt.Jag lyckades mata ihjäl en Tigerbarb andra dagen jag hade dom för det är en glupsk liten firre.Och visst blir vattnet sämre om det ligger en massa mat på botten som ruttnar,det gäller att ha ett gäng med pansarmalar av nån sort som tar hand om den mat som trillar ner.Själv har jag elva stycken som patrullerar botten.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag skulle nog vilja påstå att säkert 90% av alla fiskar dör av övermatning, ändå är det oerhört ovanligt att fiskar äter ihjäl sig.
        Förklaring ligger snarast i att om man matar med olämplig kost (som inte fiskens tarmsystem är skapat för att tillgodogöra sig) eller för mycket så försämras vattenkvalitén snabbt och därför dör fiskarna.
        Fiskarna kan inte bli mätta som vi människor och äter därför så mycket mat som finns tillgängligt - i längden kan detta självklart leda till ohälsa (leverskador) och fiskarnas motståndskraft mot sjukdomar minskar.
        En fisk kan även äta ihjäl sig om man med pellets som sväller när det kommer i kontakt med vattnet. Eftersom en fisk inte blir mätt så äter den tills hela tarmsystemet är fullproppat och om man då har matat med ett foder som sväller så sprängs fisken.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • masse_86
          • January 2003
          • 301

          #5
          Det var ju en som hörde en knall från akvariet en kväll och på morgonen efter så hittade hon en fisk med sprängd buk. Det stod i någon tråd för ett tag sedan.

          Det mesta går att fixa själv!!!
          //Masse
          Det mesta går att fixa själv!!!
          //Masse

          Kommentar

          Arbetssätt...