Vilket fryst foder är bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #16
    Denna tråd belyser ämnet lite.


    Avgör själv det finns olika skolor
    Checking out...

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #17
      Grejjen med röda mygglarver är att de fångas i smutsiga dammar med föroreningar i och därmed innehåller även mygglarverna detta vilket med tiden anrikas i fisken å kan skapa problem. Dessutom är de allergiframkallande typ 1 av 3 som handskas med detta brukar utveckla allergi, sen tycker iaf jag att det luktar väldigt illa å är svårt att få bort från händerna. Men visst man kan ju använda handskar och bara man matar i liten utsträckning går det la bra. Tex. så kan det vara bra för att få igång matvägrande diskus...
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #18
        Ursprungligen postat av Rooster
        Grejjen med röda mygglarver är att de fångas i smutsiga dammar med föroreningar i och därmed innehåller även mygglarverna detta vilket med tiden anrikas i fisken å kan skapa problem. Dessutom är de allergiframkallande typ 1 av 3 som handskas med detta brukar utveckla allergi, sen tycker iaf jag att det luktar väldigt illa å är svårt att få bort från händerna. Men visst man kan ju använda handskar och bara man matar i liten utsträckning går det la bra. Tex. så kan det vara bra för att få igång matvägrande diskus...
        Fast är väl ändå inte det som orsakar reaktionerna hos en människa, det är hemaglobinet.
        Röda mygglarver borde i sig vara ett helt ok foder (om de odlas bra och inte vore allergiframkallande) då, om jag förstått saken rätt, det är ett otroligt viktigt foder för många i naturen.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #19
          Ursprungligen postat av VisualDarkness
          Fast är väl ändå inte det som orsakar reaktionerna hos en människa, det är hemaglobinet.
          Röda mygglarver borde i sig vara ett helt ok foder (om de odlas bra och inte vore allergiframkallande) då, om jag förstått saken rätt, det är ett otroligt viktigt foder för många i naturen.
          Nä precis så har jag oxå fattat det. Ja problemet är att de ofta odlas i förorenat vatten å allaergiframkallande torde de ju alltid vara om det nu är hemoglobinet. Men visst de allra flesta fiskar älskar det å man kan ju använda vilket foder man vill men personligen kör jag inte längre med röda mygg.
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #20
            Ursprungligen postat av Rooster
            Nä precis så har jag oxå fattat det. Ja problemet är att de ofta odlas i förorenat vatten å allaergiframkallande torde de ju alltid vara om det nu är hemoglobinet. Men visst de allra flesta fiskar älskar det å man kan ju använda vilket foder man vill men personligen kör jag inte längre med röda mygg.
            Marknaden för röda mygglarver av högre kvalitet borde halt klart vara där, men det kanske är ohållbart att odla på annat sätt?
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av VisualDarkness
              Fast är väl ändå inte det som orsakar reaktionerna hos en människa, det är hemaglobinet.
              Röda mygglarver borde i sig vara ett helt ok foder (om de odlas bra och inte vore allergiframkallande) då, om jag förstått saken rätt, det är ett otroligt viktigt foder för många i naturen.
              Ja det är hemoglobinet som är det farliga för männsikan och det finns även i "rena" mygglarver.
              Nu tror jag ändå inte riktigt på att det odlas bra någonstans eftersom det för att växa rejält kräver rejält skitigt vatten där knappast några fiskar kan leva så att det skulle vara ett otroligt viktigt foder i naturen håller jag inte alls med om. Däremot har du rätt i att det finns olika kvaliteer, men det beror nog mest på hanteringen efter "skörden" - dvs rengöringen och hur snabbt det har packats.

              Så för min del så avstår jag definitivt från Röda Mygglarver - det finns andra bättre frysfoder som dessutom är ofarliga för människan.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Ja det är hemoglobinet som är det farliga för männsikan och det finns även i "rena" mygglarver.
                Nu tror jag ändå inte riktigt på att det odlas bra någonstans eftersom det för att växa rejält kräver rejält skitigt vatten där knappast några fiskar kan leva så att det skulle vara ett otroligt viktigt foder i naturen håller jag inte alls med om. Däremot har du rätt i att det finns olika kvaliteer, men det beror nog mest på hanteringen efter "skörden" - dvs rengöringen och hur snabbt det har packats.

                Så för min del så avstår jag definitivt från Röda Mygglarver - det finns andra bättre frysfoder som dessutom är ofarliga för människan.
                Jag avstår också från röda mygglarver men tycker ändå att diskussionen kring dessa är väldigt intressant då det är ett så kraftigt verktyg i många lägen.

                Vad rekommenderar du för lite större foder? Vad tänker du om t ex frysta musslor till Tanganyikaciklider?
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av VisualDarkness
                  Vad rekommenderar du för lite större foder? Vad tänker du om t ex frysta musslor till Tanganyikaciklider?
                  Vilka Tanganyikaciklider?
                  Foder som artemia och musslor vore rena döden för troffar, men bra foder till frontosor.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #24
                    Självklart inte till herbivora, men till t ex Altolamprologus, Apelsinciklider, Princessor och liknande.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Självklart inte till herbivora, men till t ex Altolamprologus, Apelsinciklider, Princessor och liknande.
                      Överlägset bäst - Cyclops
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Överlägset bäst - Cyclops
                        Det har jag redan hemma och vet att det är riktigt bra (även om mina fiskar hellre vill ha annat!) men jag har även musslor som jag köpte på utförsäljning och därför undrar jag. Även andra lite större foder.
                        Cyclops känns så futtigt litet på något sätt till biffiga Compressiceps.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          #27
                          Ursprungligen postat av VisualDarkness
                          Marknaden för röda mygglarver av högre kvalitet borde halt klart vara där, men det kanske är ohållbart att odla på annat sätt?

                          Hallå hur kvalitetsodlar du på röda mygg? jag menar det finns redan typ mysis o köpa för några kr mer.
                          Mysis är ett kanon foder.
                          Senast redigerad av kaj.p; 05 November 2010, 20:41.
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            #28
                            Ursprungligen postat av kaj.p
                            Hallå hur kvalitetsodlar du på röda mygg? jag menar det finns redan typ mysis för några kr mer.
                            Det är det jag undrar med den andra delen av meningen.
                            Det är mer bara ren nyfikenhet än någon fakta jag egentligen behöver. Det är lättare att förstå vad det är för foder när man vet förutsättningarna för odlingen.
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • lasselothar
                              • September 2010
                              • 59

                              #29
                              Tack för tipset Dre, det verkar vara en het potatis som diskuterats en längre tid, har inte förstått det. Jag lär mig. Är för övrigt lite förvånad (eller egentligen inte...)över vilken prestige och tvärsäkerhet många verkar ha kring mycket. Känner igen det från min egen branch, golfen, där många olika profeter är tvärsäkra åt olika håll i alla möjliga frågor... : ).
                              Kul med akvarium, som liksom gräs, är komplicerade biologiska processer som vi är långt ifrån att förstå ens delar av. Ser fram emot ett livslångt lärande! MVH/Lasse
                              Senast redigerad av lasselothar; 05 November 2010, 22:13.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #30
                                Ursprungligen postat av kaj.p
                                Mysis är ett kanon foder.
                                Använde själv (när man själv fångade det) förr mycket mysis och tyckte det var bra till större ciklider. Men idag så är det mesta i handeln ångat och jag tycker inte det är så bra - fast kan man fånga själv så är det ett bra foder.
                                Tänk dock på att det har väldigt kort hållbarhet så ha med frysutrustning eller se till att ha nära hem så att det snabbt blir infryst.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...