Matens innehåll påverkar nitratvärdet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jekman
    • October 2002
    • 54

    Matens innehåll påverkar nitratvärdet?

    En iakttagelse från min sida är att algtabletter ger lägre värden av nitrater än vad frysta mygglarver gör (i mina kar).

    Har det bara med formen att göra? algtabletter yr ju inte omkring som mygglarver gör. Är algtabletter lättare att bryta ned än mygglarver? (både för fisk och bakterier?) Visst måste fiskarnas tarmsystem också bero på hur effektivt nedbrytningen blir utav vissa ämnen? Dvs om man ger fiskar som vanligtvis enbart käkar levandefoder en massa algtabletter, borde inte restprodukterna från fisken bli mer nedsmutsande ifall om den käkar algtabletter än levandefoder?

    Några kommentarer, tips på läsning eller bara hyvling av mitt flummiga och alldeles för generella frågeställning?



    mvh
    Jonas
    mvh
    Jonas
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    En iakttagelse från min sida är att algtabletter ger lägre värden av nitrater än vad frysta mygglarver gör (i mina kar).
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Växter innehåller lägre proteinhalt än djur, och huvuddelen av det kväve (i t.ex. nitrat) som kommer in i ett akvarium kommer i form av protein.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • jekman
      • October 2002
      • 54

      #3
      Växter innehåller lägre proteinhalt än djur, och huvuddelen av det kväve (i t.ex. nitrat) som kommer in i ett akvarium kommer i form av protein.

      Ok, finns det olika former av protein? Skulle tex. böngroddar eller ärtor "smutsa ned" mindre än larver? Skulle fiskarna kunna tillgodose sig dessa protein på samma sätt som larver?

      mvh
      Jonas
      mvh
      Jonas

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Ok, finns det olika former av protein? Skulle tex. böngroddar eller ärtor "smutsa ned" mindre än larver? Skulle fiskarna kunna tillgodose sig dessa protein på samma sätt som larver?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Såvitt jag vet innehåller allt protein kväve, dvs allt protein borde resultera i nitrat i slutänden.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • jekman
          • October 2002
          • 54

          #5
          Såvitt jag vet innehåller allt protein kväve, dvs allt protein borde resultera i nitrat i slutänden.

          Ja, så mycket vet jag också, jag ändrar frågeställningen nu och undrar ifall om det finns olika proteiner (vilket det borde finnas) och om de i så fall tas upp av fisken på olika vis beroende på vad fisken är "skapt" för, och hur detta påverkar nitratvärdet i akvariet.


          Får ta och kika lite på räkmix och hur de kockarna resonerar bakom sina verk.

          mvh
          Jonas
          mvh
          Jonas

          Kommentar

          • cecilia
            • January 2003
            • 754

            #6
            Hrrm, hur var det nu?...
            Det finns oändligt många olika proteiner. Alla proteiner är uppbyggda av ett antal aminosyror (som innehåller kväve). Dessa aminosyror sitter ihop i olika ordning, veckas/snurras ihop olika och kombineras på olika vis med varann. Vissa aminosyror kan organismen själv tillverka (ibland med hjälp av bakterier), andra måste tillföras med kosten (har för mig att det är 8 st för oss människor). Eventuellt kväveöverskott gör vi oss av med i form av urea, det finns säkert andra vägar också. Köttprotein är mycket mer "koncentrerat" än växtprotein, så vegetarianer (vågar man nämna detta ord?) måste äta större portioner än köttätare för att få sitt proteinbehov tillgodosett. Proteiner är olika lättsmälta (jämför hår och filébitar, t.ex.). Kontenta: Om man matar med lika mycket mygglarver som ärtor (i vikt/volym räknat) så tillför man mycket mer protein. Köttätande djur har svårt att tillgodogöra sig växtprotein och kan ha svårt att få i sig "sina" nödvändiga aminosyror. /Cecilia

            Kommentar

            • jekman
              • October 2002
              • 54

              #7
              Om man matar med lika mycket mygglarver som ärtor (i vikt/volym räknat) så tillför man mycket mer protein. Köttätande djur har svårt att tillgodogöra sig växtprotein och kan ha svårt att få i sig "sina" nödvändiga aminosyror.

              Tack så mycket, det var precis det som jag var ute efter.

              mvh
              Jonas
              mvh
              Jonas

              Kommentar

              Arbetssätt...