Liten gädda äter...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    Liten gädda äter...?

    Jag fångade precis en liten gädda på runt 5-6cm och undrar över vad dom äter. Hade en förra året i akvariet men den åt varken daggmask eller levande insekter, fiskmat eller räkor. Yngel skulle jag tippa på. Något mer? Förlag?
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    Prova svälta ett par dagar innan du erbjuder frusen mysis, mygglarver eller artemia skulle jag tippa - det har fungerat på mina färskfångade firrar.
    Släpp gärna maten i utblåset så att den åker runt lite om den inte blir intresserad mitt framför näsan.

    Vi efterlyser givetvis bilder också! ^^

    (Ah, maggot kan man också prova att släppa ned hel förstås. Den är mindre och lever längre under vatten (sprattlar frestande) än daggmasken. )
    Senast redigerad av Pickles; 12 July 2010, 17:25. Anledning: Glömde
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • Christerhedberg
      • August 2008
      • 624

      #3
      Yesbox, jag ska iväg nu och köpa lite fryst foder. Hm, maggot ger jag inte mina fiskar mer efter att jag gav min oscar ett 20 tal, efter det så låg han på bottnen och höll på att dö. Maggot innehåller någonting som fiskar inte tål, men dom äter det i alla fall.

      Trevligt att fler har lyckats fånga nya fiskar, vad är det du har fångat? Vi gör en deal, båda lägger upp bilder ^^

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Daggmask brukar gå bra liksom det mesta som rör sig, vatteninsekter, fiskyngel osv. Matvägrar den ändå så är det läge att fundera på om det är för varmt åt den, vi högre temperaturer äter de inte.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Christerhedberg
          • August 2008
          • 624

          #5
          Då har vi nog problemet där, tempen ligger på runt 28-29C.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Guppies. Köp guppies. Fodret måste röra på sig.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Christerhedberg
              • August 2008
              • 624

              #7
              Okej okej. Fast det blir nog billigare i längden av att fånga yngel i någon sjö. Många lyckas överleva som man släpper i akvariet.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Klipp daggmasken
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  Släpp ut den i sjön istället så får du mer gädda att fånga där Den kommer ju ändå inte uppnå vuxen ålder i akvariet!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Pickles
                    • October 2009
                    • 1155

                    #10
                    Hoppsan! Jag visste faktiskt inte att firrar mår dåligt av maggot. Jag har alltid haft så små varianter att vi hållit oss till mygglarver och insekter när det kommer till levandefoder, men vi ska defintiivt lägga det på minnet.

                    Just nu passar det fint att fånga yngel utomhus, men till vintern är det nog gött om han lärt sig ta fruset - eller om du har MÅNGA guppys. ; )

                    Jag har bara det gäng man kan se under "mina elritsor" på avdelningen för svenska fiskar. Det får räcka som bilder på min sida. Din tur nu!
                    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                    ~25l vatten

                    Kommentar

                    • Christerhedberg
                      • August 2008
                      • 624

                      #11
                      Erikthur: Enligt Azur måste maten röra på sig, och det tror jag också.

                      Åheim: Hm, det har du kanske rätt i men jag tänkte att det skulle vara intressant att ha den och studera dess beteende. Lagen tillåter inte heller att man släpper ut fisk igen som har varit i akvariet, så that ship has sailed.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #12
                        Du kommer sannolikt inte få uppleva så mycket av dess naturliga beteénde dock...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #13
                          Man upplever definitivt mer av gäddans naturliga beteende om man har den i ett akvarium än om man sätter sig och tittar vid sjön eller ägnar sig åt fiske. Självklart skall man utnyttja tillfället att lära sig mer om våra inhemska djur, de kan vara väl så intressanta som det importerade.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Hur stort akvarium har den nu? Växer ju fort.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • Christerhedberg
                              • August 2008
                              • 624

                              #15
                              Pickles: Japp, lägg det på minnet, kan vara nödvändigt att veta ibland.

                              Åheim: Näe det ligger säkert något i det du säger men som Bygert kom med, att man får i alla fall uppleva mer utav det och det är det jag är ute efter.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...