Liten gädda äter...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #16
    Eriahl: Tyvärr är karet bara på 105 liter men ett 240l finns till hands. Även en damm om morfar tillåter, om den nu hinner bli så stor.

    Hur fort kan en gädda växa egentligen? Beror säkert på vattenmängd och hur mycket krubb den får men skulle det kunna vara 2cm/mån i ett 100l?

    Kommentar

    • Christerhedberg
      • August 2008
      • 624

      #17
      Här kommer de bilder på den lille för den nyfikne:





      Kommentar

      • illerfisken
        • January 2009
        • 313

        #18
        Jah har en lika stor gädda
        http://mfksweden.forum24.se/

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #19
          105 och 240 l är lite litet för en gädda, de växer rätt så snabbt om de får tillräckligt med mat. på någon år har de vuxit ur karet...om inte tidigare.

          Kommentar

          • Christerhedberg
            • August 2008
            • 624

            #20
            Illerfisken: Meddela hur de går!

            Auratusen: Lite informationslöst svar :P Yes jag vet att akvarierna är för små för denna art men som jag skrev finns det damm att ta till också. Än så länge är firren liten, sådan fisk sådant kar. Och ja, dom växter rätt så snabbt.

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #21
              Efter ett par år är det en gammal praktisk metod som gäller. Man vänder gäddan ett par ggr i månaden så den inte blir uttråkad. En bonus är att då får gäddan lite stänk & skvalpvatten på hela kroppen. Kofot och vaselin kan dock behövas för att få loss gäddan först.

              Jo den har helt klart vuxit så den behöver större akvarium efter så lång tid.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #22
                Ursprungligen postat av Christerhedberg
                Erikthur: Enligt Azur måste maten röra på sig, och det tror jag också.
                En nyligen sönderklippt daggmask rör sej en hel del och får bara gäddan smak på den borde det gå. Det funkade bra på mina fiskätande Megalebias tidigare. Men dom var smarta nog att fatta att även hel daggmask är delikat föda...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Christerhedberg
                  • August 2008
                  • 624

                  #23
                  Ja iofs. Men tyvärr så blev gäddan mat till en zebraciklid under natten som gick i samma kar. Konstigt med tanke på att båda fiskarna var ungefär lika lång och håll sig på olika djup hela tiden...

                  Kommentar

                  • Auratusen
                    • March 2010
                    • 874

                    #24
                    hur stor var zebracikliden?
                    Senast redigerad av Auratusen; 15 July 2010, 14:32.

                    Kommentar

                    • Auratusen
                      • March 2010
                      • 874

                      #25
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Efter ett par år är det en gammal praktisk metod som gäller. Man vänder gäddan ett par ggr i månaden så den inte blir uttråkad. En bonus är att då får gäddan lite stänk & skvalpvatten på hela kroppen. Kofot och vaselin kan dock behövas för att få loss gäddan först.

                      Jo den har helt klart vuxit så den behöver större akvarium efter så lång tid.
                      va, vad menar du med det? att gäddan är så stor så att den inte kan vända sig. sedan vänder man den en gång i månaden?

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #26
                        Gammalt skämt - en annan variant är "vi vänder den en gång i veckan..."
                        Jag läste dock någonstans (killietalk?) någon gång (minnet igen) ett experiment om att man hade en fisk (lax?) i ett rör med strömmande vatten som kontinuerligt utfodrades och till slut växte fast mot röret. Således begränsar utrymmet inte fiskens tillväxt. Om det nu var sant.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #27
                          Ursprungligen postat av Auratusen
                          105 och 240 l är lite litet för en gädda, de växer rätt så snabbt om de får tillräckligt med mat. på någon år har de vuxit ur karet...om inte tidigare.
                          VA!!!för litet??nästan för stort för den lilla krabaten om jag får säga nåt!!
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • Auratusen
                            • March 2010
                            • 874

                            #28
                            Ursprungligen postat av Patrik Steen
                            VA!!!för litet??nästan för stort för den lilla krabaten om jag får säga nåt!!
                            kanske passar den just nu. men har du tänkt på att dom växer rätt snabbt?

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #29
                              Jo det var ett skämt om att vända på gäddan.
                              Att den åkte på stryk av zebracikliden är inte så konstigt. Gäddan är ju inte en slagskämpe som en zebraciklid. Sen att akvariumet inte är så stort gör att dom inte kom ifrån varandra så mycket.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              • Christerhedberg
                                • August 2008
                                • 624

                                #30
                                Zebracikliden är ca 10cm, och ja, jag vet att akvariet är för litet men jag ska köpa större snart, bara jag får lite sålt. Men en tröst är att den går nästan ensam där så det är inte så stor fara.

                                Det där skämtet om laxen är nog en myt. Finns den om katter och allt som man har haft i vaser osv... Men var vet jag ^^

                                Kommentar

                                Arbetssätt...