Oscar Ciklid + Husmanskost?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Oscar Ciklid + Husmanskost?

    Rubriken kanske lät hel knepig, hade tänkte ställa mig och ge fiskarna potatis heller
    Precis köpt in 2 Stora Oscar/Påfågel Ciklider men har inte något lämpligt foder.(hur stora kan fiskarna vara?... Dom är ju så "höga" så det är svårt att avgöra, men runt 25-30 iaf.)

    Pellets är för små, det är lämpat för en 7-8 CM Zebraciklid mun.. Gav nyss varje oscar runt 15 pellets var, dock räcker det inte :P

    Flingfodret åker bara ut ur hjälarna. Och det har mina kloka fiskar kunskap om så de försöker sig inte ens på det.

    Mygglarverna är i "tärningar", Oscar tar in "tärningarna", spottar ut då de känner att det är fryst. Och när det tinat och börjat lösas upp bryr dom sig inte om små larverna då det blir samma effekt som i flingfodret.

    Så nu är min fråga, vad kan jag hitta i kylen att mätta mina bjässar med?


    Tidigare så har det hänt att jag tinat upp lite räkor och delat för att mata mina ciklider med, nu upptäckte jag att jag bara hade 1 kvar!
    Denna delades och slukades.

    Nu håller jag på att tina upp Panerad fisk, jag tänkte ta bort paneringen och ge dom det rena köttet.

    Har också funderat på att koka upp ägg.

    Men är dels rädd för att alla dess olika rätterna ska ha någon negativ effekt på fiskens mage.
    Vad finns mer som kan tänkas ge påfåglarna?
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #2
    Insekter, ut och gräv mask. Men det är nog inte så akut att ge dom mat så du kan ju köpa mer räkor? Fiskbullar funkar också vad jag har hört.

    Kommentar

    • exight
      • July 2009
      • 167

      #3
      Ursprungligen postat av Christerhedberg
      Insekter, ut och gräv mask. Men det är nog inte så akut att ge dom mat så du kan ju köpa mer räkor? Fiskbullar funkar också vad jag har hört.

      Okej, upptinad panerad fisk (med paneringen bort tagen då) var ingen höjdare. Det spottades ut.
      Räkorna har gått upp i dubbelt pris nu, så den är tveksam. Samt att jorden är extremt torr i gbg efter att ha varit 30 grader i skuggan 2 dagar i rad..

      Fiskbullar har jag inga. Och vill inte svälta fiskarna så mycket då jag har en jätte fin zebra ciklids hona som skulle behöva växa någon cm innan dess..
      Hon är dock rätt stor för deras käftar, men tror allt hon blir mat om de inte får i sig mat på något dygn.
      Tidigare: 120L Malawi
      Tidigare: 275L Mix
      Tidigare: 540L Mix
      Nu: 275L Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #4
        Gräv djupare då

        Är du så orolig för zebran så kan du ju flytta den och vänta till måndag och köpa pellets till påfåglarna. Eller så har du kvar zebran och ändå väntar till måndag och köper pellets...
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        • Teffek
          • September 2006
          • 8

          #5
          Vad ska påfågelciklider äta? Insekter?

          Kommentar

          • exight
            • July 2009
            • 167

            #6
            Ursprungligen postat av Teffek
            Vad ska påfågelciklider äta? Insekter?
            Om du menade det som att dum förklara mig så kan du läsa den uppmanade frågan i texten. Den är alltså röd.

            Har inga insekter i kylen..
            Tidigare: 120L Malawi
            Tidigare: 275L Mix
            Tidigare: 540L Mix
            Nu: 275L Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            • Hellsson
              • January 2010
              • 840

              #7
              nu vet jag inte exakt vad Oscar "behöver" ha för att må som bäst.. (Funderar på att skaffa själv) men en tanke är väl kanske om man kan få tag i billiga maggots att de säkert mer en gärna glufsar i sig dem!? =)

              Varierad kost är väl det som gäller i regel antar jag.. =)

              Lycka till

              Tommy

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Hikari tropical algae waffer(1 kg förpackning)som basföda och frysta musslor som 'treat' nån dag i veckan om du inte fått för dig att låta dom frossa.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • exight
                  • July 2009
                  • 167

                  #9
                  Tackar för tipsen, fick bli att pumpa i dom pellets av den minsta varianten. Samt väldigt små bitar av frysta mygglarver. Nu har jag köpt de största pelletsen, samt mal tabletter som dom snor när jag ska vara snäll mot malen. Men som sagt, problem löst. Forsätt dock gärna att skriva om det finns något av en ovanligare sorten att ge dom.
                  Frysta musslor ska jag testa.
                  Tidigare: 120L Malawi
                  Tidigare: 275L Mix
                  Tidigare: 540L Mix
                  Nu: 275L Amerikanska Ciklider

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Mata malarna och bottenletarna nattetid när bulldozrarna slaggar!
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • sandish
                      • August 2009
                      • 462

                      #11
                      Har själv 3 st... dock inte i samma storlek, men jag är väl snart där
                      Hur som, så matar jag mina med "Cichlid Gold" från "Hikari"... Rekommenderas
                      frysta räkor från coop Tar alltid de största räkorna de har i frysen... räcker med att ge dom en var... och så simmar dom runt i tanken, jätte nöjda

                      Som "godis" köper jag levandefoder och då i form av grodor (en var) eller ett 40-tal neontetror som de får jaga
                      500L Monster Tank
                      1st Paroon haj
                      3st Påfågelciklider (Oscar)
                      1st Gibbicep

                      1 st Redtail Catfish

                      Kommentar

                      • zteN
                        • September 2009
                        • 56

                        #12
                        Ursprungligen postat av sandish
                        så matar jag mina med "Cichlid Gold" från "Hikari"... Rekommenderas

                        Som "godis" köper jag levandefoder och då i form av grodor (en var) eller ett 40-tal neontetror som de får jaga
                        Hur stora är dina? Kör också på Cichlid Gold till mina, men en av mina har börjat vägra dem så h*n kommer efter i tillväxten, trots att jag bara har haft dem i 2-3 veckor, riktigt synd. Har två st på strax under decimetern, en på kanske 7cm och så minstingen på drygt 5cm.

                        Kommentar

                        • sandish
                          • August 2009
                          • 462

                          #13
                          Det är ungefär samma här... mina är väl mellan 7-10 cm och precis som hos dig så har den ena av dom börjat vägra äta dom
                          Så han halkar lite efter och det har redan börjat visa sig då de andra två smått börjat mobba ut honom
                          500L Monster Tank
                          1st Paroon haj
                          3st Påfågelciklider (Oscar)
                          1st Gibbicep

                          1 st Redtail Catfish

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Ursprungligen postat av sandish
                            Har själv 3 st... dock inte i samma storlek, men jag är väl snart där
                            Hur som, så matar jag mina med "Cichlid Gold" från "Hikari"... Rekommenderas
                            frysta räkor från coop Tar alltid de största räkorna de har i frysen... räcker med att ge dom en var... och så simmar dom runt i tanken, jätte nöjda

                            Som "godis" köper jag levandefoder och då i form av grodor (en var) eller ett 40-tal neontetror som de får jaga
                            Varför köpa grodor som "godis" när det är totalt onödigt? Dom får ju allt som behövs med pelletsen t ex.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • oskarljunggren
                              • June 2010
                              • 88

                              #15
                              själv brukar jag dagligen gå ut å plocka vanliga maskar i landet,, dom totalt älskar det

                              Kommentar

                              Arbetssätt...