Röda mygglarver????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av Vimsa
    Matar själv med frysfoder, Akarietekniks Tropical Sextet, vilket innebär 30 små kuber med 6 olika sorters frysfoder. Man drar bort "metallpappret" från kuberna och pressar ut dem i akvariet. Behöver jag oroa mig för att mata med röda mygg på det viset?
    Ja risken finns definitivt, men den är självklart betydligt lägre än om man tar i fodret.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • undervatten
      • April 2010
      • 137

      #17
      Matar med Tropical Sextet och därmed röda mygglarver också. Dock känns det ju inte så kul som kjell säger att de röda kommer från mer orent vatten. Tänkte då främst på fiskarna.
      10 st med alla olika sorters fiskar.
      Jag kör med såna där pansarlimosiner!
      Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #18
        Jag matar någon gång med röda mygg men inte frysta. De kan fångas ibland i min regntunna och då kan det vara stora mängder. Naturligtvis får man vara försiktig med tanke på allergirisken, men maten är mycket uppskattad!

        Tobbe

        Kommentar

        • Vimsa
          • November 2008
          • 768

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Ja risken finns definitivt, men den är självklart betydligt lägre än om man tar i fodret.
          Tror inte risken är så stor eftersom jag inte har några allergier - bortsett från någon växt som blommar i juni på norra Gottland. Men ska ta det extra försiktigt när det är röda mygg som är aktuellt. Kanske till och med struntar i de kuberna, bara för säkerhets skull.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av Vimsa
            Tror inte risken är så stor eftersom jag inte har några allergier - bortsett från någon växt som blommar i juni på norra Gottland. Men ska ta det extra försiktigt när det är röda mygg som är aktuellt. Kanske till och med struntar i de kuberna, bara för säkerhets skull.
            Risken med röda mygg är väl just det att det kan trigga igång allergfier hos människor - man föds ju normalt inte med allergi utan det triggas igång av något - som t.ex. röda mygg.
            Så att skriva att det är OK för dig för att du inte redan är allergisk - blir ju då lite konstigt.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • legob
              • May 2007
              • 642

              #21
              Den som vill veta lite mer vetenskapligt kan läsa här:



              Långt ifrån harmlöst alltså.

              Kommentar

              • SenorBastardo
                • November 2006
                • 121

                #22
                Ursprungligen postat av legob
                Den som vill veta lite mer vetenskapligt kan läsa här:



                Långt ifrån harmlöst alltså.
                Hur gärna jag än vill att alla slutar med ett kraftigt alergent foder så är inte länken "vetenskaplig". Personen ifråga anger ej huruvida de har någon auktoritet ifrågan eller inte. Internet är praktiskt men fullt av fallgropar.

                Uppmaniing till alla: gör som jag och Legob odla ert eget levande foder!

                Kommentar

                • Tobbe R
                  • May 2009
                  • 654

                  #23
                  Ursprungligen postat av SenorBastardo
                  Hur gärna jag än vill att alla slutar med ett kraftigt alergent foder så är inte länken "vetenskaplig". Personen ifråga anger ej huruvida de har någon auktoritet ifrågan eller inte. Internet är praktiskt men fullt av fallgropar.

                  Uppmaniing till alla: gör som jag och Legob odla ert eget levande foder!
                  Hade du orkat läsa hela sidan hade du sett att författaren är läkare och doktorerat på allergiska reaktioner. Om den sedan ska kallas strikt vetenskaplig är kanske inte så intressant, den tycks vända sig till icke-fackmän i första hand.
                  Tobbe

                  Kommentar

                  • water drop
                    • April 2010
                    • 243

                    #24
                    ja, röda mygglarver verkar ju inte så bra.. men fiskarna ska väl ha varierande föda? finns det inte typ köttbaserat flingfoder eller något? så att man slipper larverna.. går det mata sina fiskar med enbart varierande flingfoder?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av water drop
                      . men fiskarna ska väl ha varierande föda? finns det inte typ köttbaserat flingfoder eller något? så att man slipper larverna.. går det mata sina fiskar med enbart varierande flingfoder?
                      Varför det? I naturen äter många av dom i stort sett samma mat i hela sitt liv. Ger man dom ett foder som innehåller tillräckligt med näringsämnen (vilket de komersiella torrfodren ofta har) så klarar de sig utmärkt på det.
                      SEdan finns det olika slag av torrfoder som är anpassade för olika slags fiskar - omnivora, carnivora eller herbivora - vilket man bör tänka på när man köper in fisk och när man matar
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • water drop
                        • April 2010
                        • 243

                        #26
                        jaha! för det står ju överallt att fiskarna mår bäst om de har en varierad kost... men detta stämmer alltså inte exakt då.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Ursprungligen postat av water drop
                          jaha! för det står ju överallt att fiskarna mår bäst om de har en varierad kost... men detta stämmer alltså inte exakt då.
                          Det är absolut ingen nackdel att variera kosten lite, men det viktiga är ju att ge dem inte en korrekt kost.
                          Enda fördelen som jag ser det med variation är att de blir vana vid att äta olika slag av föda - matar man t.ex. alltid med flingor så kommer de sedan inte att fatta att även annat kan ätas.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • water drop
                            • April 2010
                            • 243

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Varför det? I naturen äter många av dom i stort sett samma mat i hela sitt liv. Ger man dom ett foder som innehåller tillräckligt med näringsämnen (vilket de komersiella torrfodren ofta har) så klarar de sig utmärkt på det.
                            SEdan finns det olika slag av torrfoder som är anpassade för olika slags fiskar - omnivora, carnivora eller herbivora - vilket man bör tänka på när man köper in fisk och när man matar
                            vad är och vad är det för skillnad på omnivora,carnivora och herbivora?

                            Kommentar

                            • undervatten
                              • April 2010
                              • 137

                              #29
                              Omnivor är allätare, Carnivor är köttätare och Herbivor äter vegetarisk föda.
                              10 st med alla olika sorters fiskar.
                              Jag kör med såna där pansarlimosiner!
                              Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

                              Kommentar

                              • water drop
                                • April 2010
                                • 243

                                #30
                                ok tack!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...