Köpa levandefoder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Köpa levandefoder?

    När jag var en liten nykläckt akvarist, kunde man köpa levande vita mygglarver, levande tubifex, och levande dafnier i varenda zoobutik.

    Det slår mig att jag inte sett levande foder till försäljning på många år - har det helt upphört? Eller finns det fortfarande butiker som säljer levandefoder?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Poul
    • May 2003
    • 41

    #2
    Dafnier var länge sedan jag såg i butikerna men vita mygglarver brukar finnas på vintrarna. Det skall visst till is tjock nog att gå på för att kunna fånga så mycket att det lönar sig att sälja.

    Kommentar

    • Helena S.
      • March 2003
      • 280

      #3
      Ja, min mamma berättade att när dom hade akvarium så köpte dom alltid levande foder. Jag har frågat i djuraffärer, men svaret jag får är att det inte går eftersom dom inte går åt tillräckligt snabbt. Mammut Zoo hade en skylt där det stod "levande mygglarver!" men dom var enligt expediten slut. Det är tråkigt, för jag tror inte det är så många som orkar klampa ut och fånga eget.

      -Helena S.
      -Helena S.

      Kommentar

      • anifre
        • January 2003
        • 50

        #4
        Hej!
        Jodå, jag köpte vita mygglarver för ett par månader sedan på Akvarielagret i Bromma, tel. 80 80 80.

        MVH

        Anita
        Anita

        Kommentar

        • JR
          • April 2003
          • 2112

          #5
          jag har börjat odla artemia..lite omständigt, men de lever ju iallfall! hade ett gäng i en burk några dar & de växte rätt fort.. inom ett par veckor är de stora nog att mata större fisk med!
          sen om man har bamsefiskar kan man väl köpa såna där vita larver som man har när man metar? kostar 20 spänn för en hel burk med 100tals i =)
          vet inte om de är bra till akvariefiskar, men jag antar att det funkar--

          160L Eldstjärt,guppy..110L segelmolly neontetra & kardinaltetra
          45L guppy & segelmolly yngel..10L + 2*8.5L (avdelad 17L) karantän & sjukstuga
          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

          Kommentar

          Arbetssätt...