Levande mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hummelmummel
    • May 2010
    • 11

    Levande mygglarver

    En liten fråga:

    Har läst på flera boggar att folk går ut i naturen och letar upp levande svarta mygglarver som de matar sina fiskar med. Party tydligen. Kan man göra så utan att vara rädd för att ta med sig smittor till sitt akvarium? Jag är rädd att antingen vattnet eller mygglarven ska vara smittbärare...

    Hur gör jag sedan? Släpper i enbart larverna, eller även vattten? Smittrisk? Och hur mycket kan man släppa i? Bara lite i taget antar jag, för jag vill ju inte ha myggor i lägenheten...

    //Humlan
    ___________________________________
    Besök min akvarieblogg & lägg gärna ett
    eller annat inlägg med synpunkter och tips:
    http://akvarieblogg.wordpress.com/
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Mygglarver hittar du i stort sett bara i vatten där det inte finns fisk, vilket innebär att smittrisken är avrundningsvis noll. Undvik bara att ta mygglarver i vattendrag som kan vara förorenat eller där det finns mycket sjöfågel.

    Ett vanligare problem är att man kan få med sig fripassagerare som t.ex. trollsländelarver och iglar om man är oförsiktig, och har man små fiskar (t.ex. guppy) kan de tänkas ge sig på dem. Det är ganska ovanligt, den mesta bifångsten är helt ofarlig (t.ex. får jag nästan alltid med några skräddare, fast jag försöker undvika dem).

    Det är bara att ge larverna direkt som de är till fisken. Ge inte så mycket på en gång att fisken tröttnar, för då får du myggkläckning i lägenheten, och låt inte larverna stå i burk/hink så länge att de surnar innan du matar med dem, för då kan dina fiskar få matförgiftning. Om byttan med larver luktar illa har den surnat.

    Men du kommer att märka att fisken trycker i sig för kung och fosterland - nästan alla fiskar som inte är alldeles för stora eller alldeles för små för levande mygglarver älskar dem över allt annat.

    Plus att du får tillfredställelsen att veta att varje matning innebär att flera hundra stickmyggor aldrig kommer att kläckas.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Hummelmummel
      • May 2010
      • 11

      #3
      Tack så mycket! :-D
      ___________________________________
      Besök min akvarieblogg & lägg gärna ett
      eller annat inlägg med synpunkter och tips:
      http://akvarieblogg.wordpress.com/

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Fjanttetrorna jag har i mitt 180l tog inte mygglarverna igår vilket resulterade med att jag hade lätt 50 myggor som flög i köket imorse! Tog mig 1 timme att döda alla, och änn hittar jag fler som sitter på väggen. Som tur har man hungriga (de är alltid hungriga) regnbågsfiskar i 720l som tar myggorna

        Mata i måttlig mängd och ha mygglarverna i en glasburk med lock i kylckåpet.
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • jenmad
          • March 2009
          • 579

          #5
          Ursprungligen postat av Nubi
          Mata i måttlig mängd och ha mygglarverna i en glasburk med lock i kylckåpet.
          När jag matar mina dvärgkulfiskar använder jag tesked - två, tre mygglarver åt gånger så jag ser att de äts upp. Och så har jag mina mygglarver i en plastburk i kylskåpet och öppnar den på balkongen - ev. kläckta myggar får flyga iväg innan jag tar in burken

          Hälsningar
          Jennifer

          Kommentar

          • sofiemedg
            • March 2010
            • 98

            #6
            funkar det att håva in mygglarver från vattentunnorna på landet?
            89

            Kommentar

            • jenmad
              • March 2009
              • 579

              #7
              Ursprungligen postat av sofiemedg
              funkar det att håva in mygglarver från vattentunnorna på landet?
              Absolut! Men om du av någon anledning vill slippa dem så häll lite såpa i tunnan - då kan inte mygglarverna hålla sig vid ytan utan drunknar! Det är ju klart bättre att mata fiskarna med dem!

              Hälsningar
              Jennifer

              Kommentar

              • Svetsaren
                • July 2009
                • 193

                #8
                Våren har ju varit sen. För några veckor sedan var jag ute med barnen och skulle håva lite mygglarver till fiskarna. Vi hittade inga, men däremot små nykläckta grodyngel, som vi hällde ner i barnens guppykar, med förhoppningen att det skulle bli smågrodor efter ett tag. Men det tog bara 10 sekunder innan guppysarna kom på att de simmande liven gick att äta, så grodynglen tog slut snabbt.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Du borde nog känna till att alla grod- o kräldjur är fridlysta i Sverige och således givetvis förbjudna att mata med (gäller även grodyngel). Man får ta hem grodyngel och studera deras uppväxt men sedan skall de tillbaka till fångstplatsen.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Grodyngel som guppy kunde äta???
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Visst kan väl guppy plocka nykläckta grodyngel - men dom borde väl iochförsej kommit längre - funderar du på trollning?
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av erikthur
                        Visst kan väl guppy plocka nykläckta grodyngel - men dom borde väl iochförsej kommit längre - funderar du på trollning?
                        Det, eller att alla kanske inte vet hur mygglarver (eller nykläckta grodyngel) ser ut.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • slade
                          • May 2010
                          • 159

                          #13
                          Hur är det med mygglarver egentligen. Föds de i omgångar? Har matat en hel del under 3-4 veckor men för ca en månad sedan var alla kläckta och nu finns det ju gott om mygg men inga mygglarver. När kommer omgång 2 igång i så fall?
                          450 L SA
                          80 L SA

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Den stora omgången är på vårkanten, det är myggarter som övervintrar som ägg och kläcks i miljontal. De flyger sen under hela sommaren och lägger ägg på höstkanten.

                            Det finns också myggarter som övervintrar som vuxna, och lägger ägg kontinuerligt under hela sommaren. Det brukar aldrig bli lika mycket på en gång som under vårkläckningen, men man kan hitta mygglarver hela sommaren.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...