Olika slags "maskar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #46
    Ursprungligen postat av legob
    Kan du inte lägga upp en tråd om det och berätta mer?
    Skapar en Parosphromenus-tråd senare ikväll.

    Kommentar

    • SenorBastardo
      • November 2006
      • 121

      #47
      Ursprungligen postat av oaken
      Japp, brukar ha vägarna förbi hans butik lite då och då som sagt. Får se om jag beställer själv eller fixar det därifrån.

      Apropå Parosphromenus så har jag själv yngel av nagyi "Cherating" och sp. "Sungai Bertam". De största P. nagyi-ynglen är väl ungefär en centimeter nu, har lovat Janne några . Har även nyligen fått lek av P. deissneri "Bangka", men inte sett några yngel.. osäker på om hanen åt upp äggen/ynglen. Ska sätta ett par P. quindecim "Manis Mata" i ett nytt akvarium också, hoppas på lek där med sen. Sen har jag ett par P. parvulus och några ornaticauda som behövs sättas till lek också.. så mycket som måste göras. Blev lite OT nu.
      Hmmm, när blir det aktuellt att du ger honom ynglen? Nu blev man vansinnigt sugen!

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #48
        Ursprungligen postat av SenorBastardo
        Hmmm, när blir det aktuellt att du ger honom ynglen? Nu blev man vansinnigt sugen!
        Vet ej. Det blir möjligen i Juni Jag har inte så många yngel heller. Har sju stycken som är i ett eget akvarium, från parets första kull där jag hittade totalt nio varav två dog. Efter det har de lekt mest hela tiden och jag har sett yngel i föräldrarnas akvarium, men jag vet inte hur många det är där i, men ska snart rensa ut det och se vad jag hittar. Ser ut som att jag kommer ge honom ett eller två vuxna/halvvuxna par P. quindecim också, då det ser ut som att jag kommer lyckas skaffa fram ett par hanar till mina honor (har 1 hane och 4 honor), plus ytterligare 3 arter. Men som sagt, startar en ny tråd med en liten introduktion till Parosphromenus senare.

        Kommentar

        • SenorBastardo
          • November 2006
          • 121

          #49
          Ursprungligen postat av oaken
          Vet ej. Det blir möjligen i Juni Jag har inte så många yngel heller. Har sju stycken som är i ett eget akvarium, från parets första kull där jag hittade totalt nio varav två dog. Efter det har de lekt mest hela tiden och jag har sett yngel i föräldrarnas akvarium, men jag vet inte hur många det är där i, men ska snart rensa ut det och se vad jag hittar. Ser ut som att jag kommer ge honom ett eller två vuxna/halvvuxna par P. quindecim också, då det ser ut som att jag kommer lyckas skaffa fram ett par hanar till mina honor (har 1 hane och 4 honor), plus ytterligare 3 arter. Men som sagt, startar en ny tråd med en liten introduktion till Parosphromenus senare.
          Skickade ett mail till dig angående quindecim om du inte lovat dem till Janne W.

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #50
            SenorBastardo: Har du någon kommentar angående storleken på Microfex? Vore intressant att höra hur stora de är.

            Kommentar

            • SenorBastardo
              • November 2006
              • 121

              #51
              De kallas ju för "micro"fex så tänk tubifex men mycket tunnare. De största är väl runt 1 - 1,5 cm (ögonmått är dock inte min starka sida) och tunna som en grövre sytråd. Var förbi Janne W med microfexen så vi får väl se om han eller jag får igång någon ordentlig odling.

              Mina lever och verkar må bra i vart fall. Tyvärr lite sugen att slänga ned lite till mina Nothobranchius foerschi yngel men ska försöka hejda mig.

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #52
                Okay! Bra storlek då med andra ord. Måste helt klart införskaffas, synd att man är en fattig student bara.

                Kommentar

                • SenorBastardo
                  • November 2006
                  • 121

                  #53
                  Ursprungligen postat av oaken
                  Okay! Bra storlek då med andra ord. Måste helt klart införskaffas, synd att man är en fattig student bara.
                  Det kan nog lösas ändå. Om de är något att satsa på, dvs om mina överlever, kan du ju få/köpa en kultur.

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #54
                    Faktiskt måste jag nog invända lite här. Så långa men så tunna maskar...

                    Faktum kvarstår nog att artemia och mikromask täcker det största behovet. Kan ynglen ta större så är babymoina bättre. Om mindre foder som måste simma - vinägermikro. Och om större rekommenderas grindalsmask. Dessa fem täcker egentligen nästan alla behov.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • oaken
                      • September 2006
                      • 901

                      #55
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Faktiskt måste jag nog invända lite här. Så långa men så tunna maskar...

                      Faktum kvarstår nog att artemia och mikromask täcker det största behovet. Kan ynglen ta större så är babymoina bättre. Om mindre foder som måste simma - vinägermikro. Och om större rekommenderas grindalsmask. Dessa fem täcker egentligen nästan alla behov.
                      Tja.. variation förnöjer. Mikromask tycker jag är bökigt. Jag är av någon anledning också expert på att krascha grindalsmaskkulturer.

                      Tror nog Microfex spelar i samma klass som grindalsmasken. Personligen är jag mest ute efter ett alternativ till moina och artemia och som dessutom är lättodlat. Och eftersom jag är grindalsmaskinkompatibel så kan Microfex kanske vara något för mig . Hoppstjärtar är ju också lättodlade, men passar inte en del fiskar.

                      Kommentar

                      • SenorBastardo
                        • November 2006
                        • 121

                        #56
                        Ursprungligen postat av erikthur
                        Faktiskt måste jag nog invända lite här. Så långa men så tunna maskar...

                        Faktum kvarstår nog att artemia och mikromask täcker det största behovet. Kan ynglen ta större så är babymoina bättre. Om mindre foder som måste simma - vinägermikro. Och om större rekommenderas grindalsmask. Dessa fem täcker egentligen nästan alla behov.
                        Det är ju som oaken säger, omväxling förnöjer. Om de dessutom är lika lättodlade som vad jag har hört så finns det väl all anledning till att försöka. Av utrymmes- och tidsskäl fixar jag inte moina och då är ju dessa helt klart ett bra alternativ.

                        Sedan skadar det ju inte att de är helakvatiska. Inget foder som ruttnar i burken.

                        Kommentar

                        • legob
                          • May 2007
                          • 642

                          #57
                          Nu har mina mikrofex kommit - i perfekt skick. Så här ser maskbollen ut för närvarande.
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • oaken
                            • September 2006
                            • 901

                            #58
                            Skoj. Kul att få se en bild också. Hur stor är "bollen"?

                            Kommentar

                            • SenorBastardo
                              • November 2006
                              • 121

                              #59
                              Kort uppdatering av microfexstatusen. Antalet (eller snarare mängden) har ökat cirka tre gånger (minst) sedan jag fick dem. Var förbi Janne W och hans andel har ökat med cirka fem gånger så mycket (blev även en beställning på fyra Indostomus paradoxus).

                              Har börjat använda dem som utfodring lite smått till fiskarnas förtjusning. Mina Nothobranchius foerschi yngel verkade uppskatta dem även om de är enaning för små för masken. Masken verkar dock vara så mjuk att de kan ta bitar av den.

                              Kommentar

                              • legob
                                • May 2007
                                • 642

                                #60
                                Ursprungligen postat av oaken
                                Skoj. Kul att få se en bild också. Hur stor är "bollen"?
                                Som den är nu mäter den ungeför 6 - 8 mm.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...