vitfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ancan
    • August 2005
    • 26

    vitfisk?

    Jag har tittat på olika recept på räkmix och tänkte göra det lätt för mig och bara ta räkor och gröna ärter och vitfisk i denna mixen. Men varför så lite vitfisk? I de recept jag tittat på så är fördelningen räkor och ärter lika men bara hälften vitfisk. De flesta fiskar är ju rovdjur faktiskt och äter gärna både kött och fisk. Nu står jag här med 200 gr räkor 200 gr gröna ärter och 400 gr vitfisk. Vad göra - kan jag mixa allt? Jag tänker ge firrarna mixen varannan dag och flingor varannan.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vilken blandning du skall ha beror på vilka fiskar du har.

    Är det carnivora arter du håller kan säkert din blandning med 200+200+400 vara helt Ok, men definitivt inte för herbivora arter.
    Tänk på att en stor del av räkan är ju själva skalet så en 50-50 blandningen med räkor och ärtor inte innebär 50 marint kött utan kanske högst 25 %. Detta eftersom även skalen är fiberrika och bra för herbivora arter.

    Sedan vet jag inte vad du menar med
    De flesta fiskar är ju rovdjur faktiskt och äter gärna både kött och fisk.
    Dels så är definitivt inte de flesta fiskar predatorer och vad menas med att de äter både kött och fisk. Fiskar är väl kött
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • janson
      • July 2009
      • 300

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Vilken blandning du skall ha beror på vilka fiskar du har.

      Är det carnivora arter du håller kan säkert din blandning med 200+200+400 vara helt Ok, men definitivt inte för herbivora arter.
      Tänk på att en stor del av räkan är ju själva skalet så en 50-50 blandningen med räkor och ärtor inte innebär 50 marint kött utan kanske högst 25 %. Detta eftersom även skalen är fiberrika och bra för herbivora arter.

      Sedan vet jag inte vad du menar med

      Dels så är definitivt inte de flesta fiskar predatorer och vad menas med att de äter både kött och fisk. Fiskar är väl kött
      Anledningen till han sa "fisk och kött" är väl för folk säger så nuförtiden. Kött, fisk eller kyckling. Fråga mig inte varför det är så. Tycker med det är fel.

      Sen finns det ju låtsas-veganar som inte kan äta kött men fisk och kyckling funkar kanon.

      Ledsen om jag gick lite offtopic nu.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av janson
        Anledningen till han sa "fisk och kött" är väl för folk säger så nuförtiden. Kött, fisk eller kyckling. Fråga mig inte varför det är så. Tycker med det är fel.

        Sen finns det ju låtsas-veganar som inte kan äta kött men fisk och kyckling funkar kanon.

        Ledsen om jag gick lite offtopic nu.
        Så det skulle alltså vara nötkött han då skulle mena. Men han skriver ju att fiskar är rovdjur och äter kött - det måste nog vara extremt ovanligt att fiskarna skulle smyga sig på ett nötdjur och äta upp det
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • janson
          • July 2009
          • 300

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Så det skulle alltså vara nötkött han då skulle mena. Men han skriver ju att fiskar är rovdjur och äter kött - det måste nog vara extremt ovanligt att fiskarna skulle smyga sig på ett nötdjur och äta upp det
          Behöver väl iofs inte vara fisken som smyger sig upp på land? Kor och andra djur kanske vill ta ett bad när de stöter på firren. Eller trillar de helt enkelt i.

          Fiskar kanske älskar nötkött, bara ingen som testat riktigt än? Kanske gillar kyckling också.

          (ironi när den är som lägst)

          Kommentar

          • ancan
            • August 2005
            • 26

            #6
            Nej jag menar inte att fiskar "smyger" sig på andra djur. Jag menar att våra akvariefiskar äter både fryst oxhjärta - grönsaker - larver - etc. Även kyckling (helst malen) Jag har Mary´s ciklid, hantelciklider, palettciklider, pleco, silverhajar, siamensis, scalarer, demisonis. Skall tillägga att jag har två akvarier (så att det inte blir något missförstånd) Dessutom är jag ingen "han" utan en "hon" som inte vet vad carnivora arter är för något.

            Kommentar

            • Hörnsten
              • January 2010
              • 123

              #7
              Vad fiskarna äter och vad som är bra för dom behöver inte vara samma sak. Kan det verkligen vara så att de fiskar vi har i våra akvarier skulle vara byggda för att käka oxar och kycklingar?

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                Inte att rekommendera att köra med däggdjur i mat till fiskar. Det finns de som kan äta detta men varför? Animaliskt protein är svårsmält och det finns stor risk för förstoppning och död hos fisken.

                Hantlar äter stor del grönt och det är rekommenderat att mixa i större del grönt än ditt förslag i min mening.
                Checking out...

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av ancan
                  Nej jag menar inte att fiskar "smyger" sig på andra djur. Jag menar att våra akvariefiskar äter både fryst oxhjärta - grönsaker - larver - etc. Även kyckling (helst malen) Jag har Mary´s ciklid, hantelciklider, palettciklider, pleco, silverhajar, siamensis, scalarer, demisonis. Skall tillägga att jag har två akvarier (så att det inte blir något missförstånd) Dessutom är jag ingen "han" utan en "hon" som inte vet vad carnivora arter är för något.
                  Fiskar äter det dom får. Därmed inte sagt att det är bra för dom - lika lite som allt vi äter är bra för oss.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    PS - Inte alla fiskar äter det dom får (om det alltid vore så lätt ändå) - för en del fiskar måste fodret röra på sej.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • ancan
                      • August 2005
                      • 26

                      #11
                      Jag ger faktiskt inte dessa fiskar jag har nu, någon animalisk föda. Jag har lärt mig en del under mina 40 år som akvarist. Jag ville bara ha reda på varför det var så lite vitfisk, om man kunde öka något. Den som åt kyckling blev 27 år (prickig knorrmal) Fast han fick det bara en gång förstås. Angående diskussionen om rovfiskar, så står det i uppslagsböcker att även scalarer kan räknas till dessa. Och vad gäller "kött och fisk" så har jag lagat mat i över 50 år och vet skillnaden. Min familj skulle nog bli ganska förvånad om jag bjudit in dem på en bit kött och serverade stekt strömming i stället.
                      Ha det så gott i vårregnet!
                      Ancan

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        Jag ber om ursäkt om jag lät hård i min text, det är lätt att det snabbt skrivna ordet blir det har jag märkt. Ingen baktanke. Hoppas jag inte bidragit till att skrämma iväg dig från detta forum.

                        Tycker nog vi alla kunde försöka svara på ett mer positivt sätt. Flera svar ovan var något sarkastiska som jag ser det, onödigt egentligen. Eller hur? Vi bör alla utgå ifrån att den frågande har rätten till the benefit of the doubt.
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • janson
                          • July 2009
                          • 300

                          #13
                          Ursprungligen postat av Dre
                          Jag ber om ursäkt om jag lät hård i min text, det är lätt att det snabbt skrivna ordet blir det har jag märkt. Ingen baktanke. Hoppas jag inte bidragit till att skrämma iväg dig från detta forum.

                          Tycker nog vi alla kunde försöka svara på ett mer positivt sätt. Flera svar ovan var något sarkastiska som jag ser det, onödigt egentligen. Eller hur? Vi bör alla utgå ifrån att den frågande har rätten till the benefit of the doubt.
                          Fast sen finns de alltid de tillfällen man har så tråkigt att man kan skratta åt sådan sunkig humor.

                          Men det var dålig stil av mig, förlåt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...