Malawifoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • WalterK
    • January 2010
    • 21

    Malawifoder

    Vad matar ni era Malawifiskar med? Räkmix eller annat. Mbunas äter väl alger, så vad skall dom få fär mat? Funderar på Malawi i nästa akvarium så jag är intresserad av detta.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Jag använder Tropicals Malawifoder som huvudfoder, och det fungerar alldeles utmärkt. Ibland får de godis i form av nykläckt artemia som blir över, eller rom från köpta räkor.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det beror på vilka malawi du skall ha - det finns arter som är carnivora, som är omnivora och som är herbivora - dessa skall inte ha samma foder
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • WalterK
        • January 2010
        • 21

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Det beror på vilka malawi du skall ha - det finns arter som är carnivora, som är omnivora och som är herbivora - dessa skall inte ha samma foder
        Omnivor går väl ihop men antingen rov- eller växtätare. eftersom de är allätare. Således borde det bli två allternativ på utfodring, ett för växt och ett för rov.
        Lämplig mat till växtätare, förutom alger i karet?
        Lämplig mat till rovfiskar förutom andra invånare i karet?

        Tips på lämplig föda mottages

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av WalterK
          Omnivor går väl ihop men antingen rov- eller växtätare. eftersom de är allätare. Således borde det bli två allternativ på utfodring, ett för växt och ett för rov.
          Lämplig mat till växtätare, förutom alger i karet?
          Lämplig mat till rovfiskar förutom andra invånare i karet?

          Tips på lämplig föda mottages
          ja omnivora fiskar är det ju sällan/aldrig några problem med.

          Det viktiga för herbivorer är att det är en fiberrik kost och ofta (men inte alltid) så är det sådant foder som brukar kallas för "malawifoder"

          Carnivor och rovfisk är inte riktigt samma sak utan det vanligaste fodret för malawicarnivorer är små ryggradslösa djur - dvs inte andra fiskar
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Ursprungligen postat av WalterK
            Vad matar ni era Malawifiskar med? Räkmix eller annat. Mbunas äter väl alger, så vad skall dom få fär mat? Funderar på Malawi i nästa akvarium så jag är intresserad av detta.
            Mbunas mer aufwucsbetare (biofilm/algmatta) medan tex. aulonocaror är mer carnivorer. Så har man båda dessa fisktyper kan man köra räkmix, spirulinaflingor el. dyl., torrfoder anpassat för malawi etc. Dessa fiskar brukar inte vara särskilt kräsna vid fodervalet och alla dessa fodertyper funkar bra till malawiciklider (med vissa undantag för tex. större rovciklider där man kanske bör utfodra dels med ett lämpligt torrfoder men gärna komplettera med fisk, musslor, räkor och annat kraftigt "köttigt" foder).
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Rooster
              Mbunas mer aufwucsbetare (biofilm/algmatta) medan tex. aulonocaror är mer carnivorer. Så har man båda dessa fisktyper kan man köra räkmix, spirulinaflingor el. dyl., torrfoder anpassat för malawi etc. Dessa fiskar brukar inte vara särskilt kräsna vid fodervalet och alla dessa fodertyper funkar bra till malawiciklider (med vissa undantag för tex. större rovciklider där man kanske bör utfodra dels med ett lämpligt torrfoder men gärna komplettera med fisk, musslor, räkor och annat kraftigt "köttigt" foder).
              Att bara säga räkmix är lite fel eftersom det (i likhet med alla andra foder) ju kan innehålla olika ingredienser och därmed passa olika fiskar.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Rooster
                • March 2006
                • 1468

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Att bara säga räkmix är lite fel eftersom det (i likhet med alla andra foder) ju kan innehålla olika ingredienser och därmed passa olika fiskar.
                Ja jo det är klart, har ju inte koll på vilka arter han har men...
                Fish for Life!!!

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Räkmix är smidigt. Kan man göra så det passar alla fiskar. Finns tipps på forumet ang detta.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Dev
                    Räkmix är smidigt. Kan man göra så det passar alla fiskar. Finns tipps på forumet ang detta.
                    Ja man kan blanda det i olika sammansättningar så det passar alla Malawi (definitivt dock inte alla fiskar). Dock det är viktigt att komma ihåg - man kan inte blanda det i EN sammansättning så det passar alla Malawi.

                    Så fortfarande handlar det lite om vilka malawi man skall hålla hur sammansättningen skall vara.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Nej nej självklart man får göra en till den grupp fisk som det passar till. Tex stora jackdamsy kan man skippa ärtor helt o blanda i mer köttiga saker krill o liknande.

                      Finns jätte fina bas recept här på zoopet. Till rena aljätande fiskar kan man man ha olika bönor som proteinkälla mm mm . Det viktiga är att man vet vad fisken ska äta. Man kan göra på 2 sätt antingen ser man till att maten man gör avgör fiskbeståndet man inhandlar. Eller så gör man det jag förespråkar läser på vad fisken man har ska käka o gör en eller 2 olika mix o matar fisken med.


                      Enligt mig så ska man självklart kombinera olika foder så så det blir lite variation. Dock tycker jag det kan räcka med olika saker räkmix, flingor, glutamat som exempel . Visst man kan ha flera men som huvudfoder tycker jag att variera mellan max 3 är lagom så blir det inte vajsing med magen på d små liven. Visst man kan slänga i lite artemia någon gång om det passa för fisken. Jag använder mycket sällan pellets då dessa sväller i magen "man kan blötlägga dem så blir det bättre".

                      Sorry vart lite Ot tror jag gick av bara farten
                      Senast redigerad av Gäst; 01 May 2010, 23:18.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...