Mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sara s
    • November 2009
    • 77

    Mygglarver

    Har sett i ett par trådar att man INTE ska ge röda mygglarver. Varför har jag däremot inte fått fram, någon som vet vad det kan ge för konsekvenser? Och är andra färger på mygglarverna bättre?
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    #2
    Ursprungligen postat av sara s
    Har sett i ett par trådar att man INTE ska ge röda mygglarver. Varför har jag däremot inte fått fram, någon som vet vad det kan ge för konsekvenser? Och är andra färger på mygglarverna bättre?
    De röda mygglarverna kan vara kraftigt allergiframkallande. Även om man inte är allergisk från början kan allergin utvecklas med tiden.

    Dessutom är deras näringsinnehåll tvivelaktigt.

    Det är det röda i mygglarverna som är allergiframkallande, så andra sorters mygglarver är bättre ur den aspekten.
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Det gäller bara röda mygg.
      Den som hanterar röda mygg riskerar att utveckla olika allergier.. Alltså inte bara allergi mot röda mygg utan annat oxå.
      Även de som finns i sin omgivning kan drabbas så för allas bästa bör man undvika det.

      Alla mygglarver innehåller mest vatten men fiskarna älskar det. Många använder röda mygg till hungerstrejkande fiskar eftersom de helt enkelt inte kan motstå dem
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Haha.. Och då hann Daniel före
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Speedo
          • January 2010
          • 602

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Det gäller bara röda mygg.
          Den som hanterar röda mygg riskerar att utveckla olika allergier.. Alltså inte bara allergi mot röda mygg utan annat oxå.
          Även de som finns i sin omgivning kan drabbas så för allas bästa bör man undvika det.

          Alla mygglarver innehåller mest vatten men fiskarna älskar det. Många använder röda mygg till hungerstrejkande fiskar eftersom de helt enkelt inte kan motstå dem
          Va, allvarligt??
          Jag har röda mygglarver som jag ger!! (djupfrysta)
          Men kan jag när jag tar dom från frysen till akvariet bli allergisk?? :O
          Har jag stavat fel....Är det sant?
          Rätta mig gärna!

          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #6
            Ursprungligen postat av Speedo
            Va, allvarligt??
            Jag har röda mygglarver som jag ger!! (djupfrysta)
            Men kan jag när jag tar dom från frysen till akvariet bli allergisk?? :O

            japp, och andra i din omgivning kan bli allergiska med.. så släng dem och köp nåt annat foder istället!
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • Speedo
              • January 2010
              • 602

              #7
              Ursprungligen postat av smurfmats
              japp, och andra i din omgivning kan bli allergiska med.. så släng dem och köp nåt annat foder istället!
              Bara undrar HUR??
              Har jag stavat fel....Är det sant?
              Rätta mig gärna!

              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av Speedo
                Bara undrar HUR??
                Som Daniel skrev så innehåller det röda i mygglarver ett allergiframkallande ämne och om ni söker lite i forumet kommer ni hitta en massa om det.
                Speciellt Karrokajas tråd där många berättar sina historier om hur de drabbats mm..
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  Här är en som blivit mygglarvs allergiker!
                  Tog bara ett par månader:O

                  Varför just röda mygglarver, jo. som jag har förstått det så innehåller dom ett syretransporterande ämne som heter hemaglobin, det finns i blodet. röda mygglarver har extra mycket hemaglobin i sej (därav den röda färgen) för att dom lever i syrefattiga miljöer. Det är en speciellt uppbyggt hemaglobin (annars hade du vart att allergisk mot ditt eget blod... tror jag)

                  Röda mygglarver är ganska värdelösa i proteinsynpunkt, men dom doftar mycket och det är det som gör att fiskarna blir så galna av det!

                  Vita eller svarta mygglarver har mycket mer protein i sej så mata med dom om du inte vill riskera något
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Riddaren
                    • June 2009
                    • 126

                    #10
                    För att undvika allergiska reaktioner så är det bara att skippa att ta i självaste mygglarverna och undvika hudkontakt. Tinar man dessutom inte mygglarverna så är utveckling av allergi inget att tala om.
                    ______________________________________________
                    540 L + 540 L + 47 L
                    Entusiastisk amatör

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av Riddaren
                      För att undvika allergiska reaktioner så är det bara att skippa att ta i självaste mygglarverna och undvika hudkontakt. Tinar man dessutom inte mygglarverna så är utveckling av allergi inget att tala om.
                      Och det har du belägg för?

                      Av vad jag hört så finns det även risk vid inandning. Därför även ens omgivning kan drabbas.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        När man talar om allergiframkallade så tror jag inte man generellt menar att det kan ge allergi hos någon som inte är allergiskt utan i dessa fall snarare mildare form av känsighet och hos allergiker så kan det framkalla allergisymptom.

                        Jag kan ha tokfel men det är detta jag utgått ifrån.

                        Jag rör bara frysta rödamygg och har fått kraftig reaktion i ögat efter att jag kliade mig där utan att tvätta händerna. Ej med säkerhet att det var just detta som utlöste kliandet dock.

                        Jag använder enbart rödamygg för att stimulera lek, men när mitt nuvarande paket är slut så köper jag inget mer, tror jag...
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          • April 2002
                          • 1103

                          #13
                          Ursprungligen postat av Riddaren
                          För att undvika allergiska reaktioner så är det bara att skippa att ta i självaste mygglarverna och undvika hudkontakt. Tinar man dessutom inte mygglarverna så är utveckling av allergi inget att tala om.
                          Både vetenskapliga studier och redogörelser av enskilda akvarister talar emot det du påstår.

                          På vissa håll runt om i världen (tex Japan), där dessa mygglarver finns rikligt, anses de vara en av de mer betydande orsakerna till allergisk astma och allergisk rinit både hos barn och vuxna. Det finns artiklar som beskriver njurskador som resultat av denna allergi. I dessa områden handlar det inte om direkt kontakt utan inandning av damm som innehåller stoft av röda mygglarver.

                          Det finns många redogörelser av akvarister som får besvär bara av att komma i kontakt med akvarievatten där man matat med röda mygglarver.

                          Det finns enstaka redogörelser, både i vetenskaplig litteratur och på internet, om akvarister som råkat ut för allergiska reaktioner som krävt akutsjukvård - det borde dock inte vara så vanligt.

                          Det verkar enligt litteraturen finnas en risk för att de som utvecklar allergi mot röda mygglarver också blir känsliga för bland annat skaldjur. Upprepad exponering för röda mygglarver ökar risken för allergiutveckling.

                          Så var försiktig! Bara för att du själv inte har besvär av dessa så tycker jag inte du ska förringa riskerna med dem.
                          Senast redigerad av daniel_i_malmö; 10 January 2010, 01:06.
                          Malmö Akvarieförening
                          no hope, no harm, just another false alarm

                          Kommentar

                          • daniel_i_malmö
                            • April 2002
                            • 1103

                            #14
                            Ursprungligen postat av Dre
                            När man talar om allergiframkallade så tror jag inte man generellt menar att det kan ge allergi hos någon som inte är allergiskt utan i dessa fall snarare mildare form av känsighet och hos allergiker så kan det framkalla allergisymptom.

                            Jag kan ha tokfel men det är detta jag utgått ifrån.
                            Ja, du har tokfel

                            Du har så klart rätt i att får man allergisymtom så är man allergiker - men allergin kan debutera plötsligt, du behöver inte vara känd allergiker sedan tidigare.

                            Det finns många redogörelser av fall där akvarister använt röda mygg under en längre tid utan problem, för att sedan med tiden utveckla en mycket besvärande allergi.

                            Därmed inte sagt att en majoritet råkar ut för dessa problem, men för den som gör det kan det vara mycket besvärligt, särskilt om det triggar andra allergier.

                            Jag använder själv inte röda mygglarver längre, trots att jag inte upplevt några besvär av dem. Jag tar det säkra före det osäkra i detta fall. Och jag vill definitivt inte ha röda mygg i samma frys som jag har mat som min dotter ska äta - även om risken för kontaminering är extremt liten.
                            Senast redigerad av daniel_i_malmö; 10 January 2010, 01:05.
                            Malmö Akvarieförening
                            no hope, no harm, just another false alarm

                            Kommentar

                            • Riddaren
                              • June 2009
                              • 126

                              #15
                              Jag har aldrig undersökt röda mygglarver så därför kan jag inte säga att jag har mer belägg mer än en stark misstro att frysta mygglarver kommer ge någon en allergisk reaktion så länge de förblir frysta och hudkontakt undviks.
                              Sen hur de är i tinat tillstånd är en annan sak. Jag känner själv till diverse akvarister som haft problem med klåda och irriation efter kontakt med mygglarverna så det är inget jag förnekar.
                              ______________________________________________
                              540 L + 540 L + 47 L
                              Entusiastisk amatör

                              Kommentar

                              Arbetssätt...