Levande mygglarver?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Silvertejp
    • March 2009
    • 73

    Levande mygglarver?

    Tror ni man kan ge sig ut på jakt efter levande mygglarver såhär års?
    isåfall, vart trivs dom bäst?

    Har hört att vattnet ska vara så still som möjligt samt har rätt mycket löv i...
    Gör om gör rätt!
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Ursprungligen postat av Silvertejp
    Tror ni man kan ge sig ut på jakt efter levande mygglarver såhär års?
    isåfall, vart trivs dom bäst?

    Har hört att vattnet ska vara så still som möjligt samt har rätt mycket löv i...
    Stillastående gölar i skogen är perfekt, vattenfyllda traktorspår, regntunnor,i stort sett överallt.
    Vill du vara riktigt säker kan du åka hit:
    Myggbekämpningen i Österfärneboområdet i södra Gästrikland väntas bli större än någonsin, uppemot 2000 hektar.


    Tobbe

    Kommentar

    • _vinkelslip_
      • June 2009
      • 242

      #3
      Tack vare att du nämnde mygglarver så gick jag ut o tittade i spannarna utanför.
      fullt av dem..

      tog en håv, succé!!!!!

      Kommentar

      • Silvertejp
        • March 2009
        • 73

        #4
        Härligt!

        Då förväntar jag mig att dom är halvvägs påväg mot Västerås nu
        Gör om gör rätt!

        Kommentar

        • Xzion
          • June 2007
          • 237

          #5
          Kom gärna hit o fiska Bor FÖR nära dalälven, och ni som läste länken förstår hur det är...
          One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
          Nine, ten, never sleep again.


          Kommentar

          • _vinkelslip_
            • June 2009
            • 242

            #6
            Ursprungligen postat av Silvertejp
            Härligt!

            Då förväntar jag mig att dom är halvvägs påväg mot Västerås nu
            He he.... lite omständigt att få i dem i påsen bara...

            Fråga: några restriktioner på hur mkt larver man kan mata med?, eller bara att köra på?

            Var riktigt kul att se fiskarna i rovtaget..

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Bara att mata och resten fryser du.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Matar du för mycket blir överlevarna puppor och senare förstås myggor.
                Nu är det dock bara honor som sticks och heller inte alla myggarter som tycker om människor. Men det kan känas nervöst ibland...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Silvertejp
                  • March 2009
                  • 73

                  #9
                  Precis hemkommen från en tur i skogen, hittade rätt många vattenfyllda gropar etc men inte en endaste mygglarv!

                  Mygglarverna ser man väl om man rör lite på ytan så ser man att dom "kringlar" sig iväg?

                  Det låter ju lite konstigt om det redan nu är försent på året...
                  Gör om gör rätt!

                  Kommentar

                  • Christerhedberg
                    • August 2008
                    • 624

                    #10
                    Silvertejp, är det ett stort problem om man inte hittar en enda mygglarv? :P Det är väl bara att åka någon annanstans och titta efter några. Ja, man ser när dom rör på sig...

                    Kommentar

                    • _vinkelslip_
                      • June 2009
                      • 242

                      #11
                      Okej. frysa in..hm..
                      Då vet jag vad jag ska göra imorgon.. tömma spannarna över håven, och frysa in.

                      Sedan preparerar jag nog spannarna igen, så får vi se. myggen sticks ju fortfarande.

                      (ska nog gå bort till grannen också, han har 3 regntunnor. där borde de vara gott om de rackarna.)

                      Kommentar

                      • Silvertejp
                        • March 2009
                        • 73

                        #12
                        Ursprungligen postat av Christerhedberg
                        Silvertejp, är det ett stort problem om man inte hittar en enda mygglarv? :P Det är väl bara att åka någon annanstans och titta efter några. Ja, man ser när dom rör på sig...

                        Ja det är ett stort problem eftersom jag letar efter just dom...
                        Gör om gör rätt!

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Själv har jag just nu massor med svarta mygglarver (mest puppor dock) i två baljor på verandan. Dock fortfarande ingen fisk att mata dem med. Mina största yngel är på cirka 1,5 cm men har än så länge en hel del kvar att äta i form av överflödiga yngel från andra arter. Det bästa av allt är att det inte tycks vara mygg som gillar undertecknad med familj...
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • chainy
                            • February 2007
                            • 405

                            #14
                            Jag matade mina fiskar med levande mygglarver och dem älskade det. Resten (som jag inte använde just då lämnade jag i en burk och dessvärre glömde jag bort dem för när jag såg burken nästa gång var det fullt av döda mygg. Jaja, lite mindre mygg i våran skadar ju inte.
                            Bilder på mina fiskar finns på;
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                            Kommentar

                            • Don Kiwin
                              • April 2007
                              • 114

                              #15
                              Ursprungligen postat av erikthur
                              Själv har jag just nu massor med svarta mygglarver (mest puppor dock) i två baljor på verandan. Dock fortfarande ingen fisk att mata dem med. Mina största yngel är på cirka 1,5 cm men har än så länge en hel del kvar att äta i form av överflödiga yngel från andra arter. Det bästa av allt är att det inte tycks vara mygg som gillar undertecknad med familj...
                              Har inte sett till någon mygglarv på hela sommaren. Detta trots att jag haft hink med regnvatten ståendes en längre tid. Jag får väl ge mig ut i skogen och leta.
                              Märkligt att du har massor och jag inte ens 1. Vi bor trots allt i Hva båda

                              Kommentar

                              Arbetssätt...