räkrom - vanliga frysta räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    räkrom - vanliga frysta räkor

    Testade idag att ge rom från vanliga frysta ICA-räkor till fiskarna i mitt 720.

    Jag kan lova att det blev en succé!

    Men hur nyttig/skadlig är denna räkrom för fiskarna egentligen?
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • one__akvarium
    • June 2008
    • 163

    #2
    Har oxå gjort det och mina malawis älskade det! Mern som sagt är ju en hel del salt i det så har bara gjort det någon gång, men skulle vara kul ocg veta vad alla fisk-gurus här säger om det

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är utmärkt foder.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Håller med Azur.
        Det är ett bra foder för både små och stora fiskar är mina
        erfarenheter. Bara man matar med viss måtta är inte sältan något problem. Sötvattensfisk har ju i regel ändå problem med att bibehålla joner, så så länge man inte "övermatar" med salt föda kan man nästan se det som att man hjälper fiskarna med att få i sig o behålla dessa joner, så mata på bara. En del akvarister använder sig även av fiskrom och då oftast torskrom eftersom det är enkelt att få tag på.
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #5
          Ursprungligen postat av Rooster
          Håller med Azur.
          Det är ett bra foder för både små och stora fiskar är mina
          erfarenheter. Bara man matar med viss måtta är inte sältan något problem. Sötvattensfisk har ju i regel ändå problem med att bibehålla joner, så så länge man inte "övermatar" med salt föda kan man nästan se det som att man hjälper fiskarna med att få i sig o behålla dessa joner, så mata på bara. En del akvarister använder sig även av fiskrom och då oftast torskrom eftersom det är enkelt att få tag på.
          Romen borde väl ha osmotisk salthalt dvs 0.9 % så det är väl ingen fara. Pellets därimot innehåller ibland 2 % salt, så det borde isf vara mer farligt.

          Kommentar

          • viggen_l
            • April 2002
            • 117

            #6
            Det kan rimligen inte vara något problem med salt i räkäggen.
            Med tanke på hur många som matar med räkmix (som består av samma frysa "salta" räkor) så skulle ju ett problem upptäckts förlänge sedan.
            Men som med allt så är ju lagom bäst. Både för oss och för fiskar.

            /viggen_l

            Kommentar

            • Yollis
              • February 2010
              • 479

              #7
              ruskar liv i tråden

              Mina firrar fick rom idag och hej vad det tog slut fort.
              ALLA var intreserade, dvs guppy, molly och Barb.
              Räkmixen är det annars bara barben som äter.
              /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

              "Happy Wife - Happy Life"

              Kommentar

              • walak
                • April 2010
                • 263

                #8
                Hej jag undrar en sak jag har malawi fiskar och jag undrar kan man köpa rom i burk och ge dom typ abbas rom eller har man petat i en massa tillsatser i den romen

                och kan man ge dom vilken rom som helst eller måste det vara någon vis typ

                Kommentar

                • platoman
                  • March 2010
                  • 61

                  #9
                  ett sätt kan vara att lägga rommen i vatten något dygn och dra ur saltet, sen är det bara att köra. Bättre foder finns knappast

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av platoman
                    ett sätt kan vara att lägga rommen i vatten något dygn och dra ur saltet, sen är det bara att köra. Bättre foder finns knappast
                    Håller med om att det är så man skall göra för att få rent den rom som ligger i burk.

                    Dock håller jag inte alls med om det du skriver om att bättre foder finns knappast
                    dels så är det ett relativt fett foder som ger feta onaturliga fiskar om man matar mycket med det
                    dels så är det inte helt lämpligt att använda som huvudfoder till extremt herbivora arter
                    dels så skitar det fakiskt en hel del
                    dock så är det ett utmärkt uppmatningsfoder för magra fiskar och dels så får det yngel att växa extra snabbt.

                    Så fodret har både för och nackdelar, men som komplementfoder funkar det rätt bar till de flesta arter.

                    Själv matade jag förr (när jag hade odlade och hade mycket fisk) rätt mycket med rom (fast då var det fiskrom) som jag köpte in ca. 50 kg åt gången av en fiskare.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • walak
                      • April 2010
                      • 263

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Håller med om att det är så man skall göra för att få rent den rom som ligger i burk.

                      Dock håller jag inte alls med om det du skriver om att bättre foder finns knappast
                      dels så är det ett relativt fett foder som ger feta onaturliga fiskar om man matar mycket med det
                      dels så är det inte helt lämpligt att använda som huvudfoder till extremt herbivora arter
                      dels så skitar det fakiskt en hel del
                      dock så är det ett utmärkt uppmatningsfoder för magra fiskar och dels så får det yngel att växa extra snabbt.

                      Så fodret har både för och nackdelar, men som komplementfoder funkar det rätt bar till de flesta arter.

                      Själv matade jag förr (när jag hade odlade och hade mycket fisk) rätt mycket med rom (fast då var det fiskrom) som jag köpte in ca. 50 kg åt gången av en fiskare.
                      Hej så vilken rom i burk ska jag köpa till mina fiskar då jag har malawi golden

                      Jag hade tänkt att bara ge lite rom till helgerna och resten av dagarna så blir det malawi mat i fling format

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av walak
                        Hej så vilken rom i burk ska jag köpa till mina fiskar då jag har malawi golden
                        Som sagt, jag har aldrig matat med rom i burk (utan enbart den naturella råvaran) så jag kan inte uttala mig i ämnet. Dock så leta efter någon som är så naturell som möjligt.

                        Dock tycker jag nog att att räkmix (där gärna lite rom kan ingå) i längden är en bättre kost för golden än ren rom
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 01 May 2010, 11:09.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • platoman
                          • March 2010
                          • 61

                          #13
                          så är det... och visst ska firrarna ha också annat än rom.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #14
                            Idag fick mina fiskar sitt lördagsgodis, räkrom Mycket uppskattat

                            Jag brukar pilla bort rommen från sånna räkor man äter när det är romsäsong och frysa ner detta och ge mina fiskar nån gång ibland, ungefär varje vecka. Jag ger detta bara komplement till det vanliga fodret.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • walak
                              • April 2010
                              • 263

                              #15
                              Men finns det något annat man kan köpa i en vanlig affär som är lite lyxigare att ge dom för idag har jag lite svårt att komma till en zoo butik.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...