små röda med små "gripklor" i vaje ände??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina Falkestav
    • November 2002
    • 359

    små röda med små "gripklor" i vaje ände??

    kan detta vara röda mygglarver?? Hittade dem på en rotbit i en damm, de sitter i och på en näckrosrotbit, rotbiten lever... vad kan dessa små maskar/larver vara?? kan man mata fiskarna med dem?? hittade även några få mycke annonyma små ännu smalare larver eller maskar genomskinliga/bruna. Vad kan detta vara?? kan man ge dem till fiskarna?? Även om man inte vet vad det är??

    Nina F
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    kan detta vara röda mygglarver?? Hittade dem på en rotbit i en damm, de sitter i och på en näckrosrotbit, rotbiten lever... vad kan dessa små maskar/larver vara?? kan man mata fiskarna med dem??<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Det är antagligen nån art av fjädermygglarv, dvs röda mygglarver, ja. De man normalt ger till fisk lever nere i dyn, men fjädermygglarver finns lite överallt - t.ex. är "mask" i svamp ofta fjädermygglarver. Kan också vara t.ex. skalbaggslarver.

    Kan man ge dem till fisken? Det tror jag nog. Det är förstås inte säkert fisken tycker de smakar gott, men annars så...

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>hittade även några få mycke annonyma små ännu smalare larver eller maskar genomskinliga/bruna. Vad kan detta vara?? kan man ge dem till fiskarna?? Även om man inte vet vad det är??<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Kan vara nån annan art av fjädermygglarv, eller kanske oligocheter (daggmask/tubifex släktingar).

    Man kan ge nästan allt utom dykarskalbaggar, ryggsimmare, iglar, vattenspindlar, vattenskorpioner och trollsländelarver (glömde jag nåt?) till fisken, men det finns alltid en viss risk att det finns fiskparasiter i djuren.
    Jag vill inte påstå att risken är särskilt stor förutsatt att man tar djuren i en pöl där det varken finns fisk eller särskilt mycket sjöfåglar (främst mås), men den finns.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Nina Falkestav
      • November 2002
      • 359

      #3
      de satt i en rot från en dam där det finns ankor, kanadagäss, vanliga gäss, sothöns, och någon mycket enstaka mås. fisk vet jag inte, står att det är förbjudet att fiska där...??
      någon fara??
      Nina F

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        de satt i en rot från en dam där det finns ankor, kanadagäss, vanliga gäss, sothöns, och någon mycket enstaka mås. fisk vet jag inte, står att det är förbjudet att fiska där...??
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Gott om sjöfågel, särskilt sjöfågel som äter fisk, ökar risken för att det finns parasiter, ja. Förbudet mot fiske kan bero på lite vadsomhelst - att det är en vattentäkt, att vattnet är hälsovådligt (t.ex. om dammen är en dagvatten eller avloppsdamm), att det är draget en kabel på bottnen...

        Jag, personligen, ger lite vadsomhelst till mina fiskar. Det har hitintills gått bra, jag har aldrig fått in en sjukdom eller parasit den vägen, utan de har alltid kommit från inköpt fisk, men det *finns* en risk att få in sjukdom/parasiter. Jag tar den risken, men det är ditt beslut om du tycker det är risken värt att använda de här djuren som foder.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...