Ni som plockar rötter i naturen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _vinkelslip_
    • June 2009
    • 242

    Ni som plockar rötter i naturen?

    Ni som plockar egna rötter, hur gör ni för att de inte ska färga vattnet brunt?

    Själv har jag plockat ganska stora rötter utifrån och tryckt ner i ett kar jag har ställt ute, tog 2 dar sen var vattnet illbrunt.

    En av rötterna är ett avsågat träd, alltså stubben är kvar med rötterna.
    Resten är rötter.
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    det finns folk som kokar osv men bättre att acceptera gul/brunt vatten..

    Delvattenbyte lite oftar i början är ju annars en lösning

    10 extra vattenbyten a 20 minuter är ju bättre än att koka och tvätta en hel rot en hel dag och ändå misslyckas.

    Ta inga barrträd vad du än gör bara

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      vattnet blir ALLTID väldigt brunt av nya rötter. de gör ingen...vissa tycker om den färgen(jag gör det) andra inte.
      men färgen avtar mer och mer...tillslut slutar roten att färga vattnet.

      De du ska vara försiktig med är BARRTRÄDS rötter. dom kan ha olika gifter i sej som är skadliga för dina käre fiskar..

      Håll dej till lövträd. sen förmultnar ju trä i vatten och olika trädsorter ruttnar olika fort. Bokträd t ex ruttnar ganska långsamt och färgar vattnet väldigt lite.

      själv tar jag grenar från sjön när badar. dom har ju legat där ett bra tag o inga gifter finns i dom...o så lite gratis mat till fiskarna
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • _vinkelslip_
        • June 2009
        • 242

        #4
        okej.då slänger jag barr rötterna.
        det är ju bara det jag har tagit =(

        Kommentar

        • ertho
          • January 2009
          • 24

          #5
          Hej

          Alrötter är nog de bästa

          Mvh

          Kommentar

          • Mr J.E
            • June 2009
            • 276

            #6
            Om du har vägarna förbi Vättern brukar det finnas kanon mycket drivved som är urlakade under långtid. Där har det ingen större betydelse om du råkar få med en rot av barrträd. Dock så är det nästan bara lövträds drivved i södra regionen av Vättern. Har själv använt drivved med jättebra resultat, ingen färgning överhuvudtaget av vattnet!

            Bilder:
            Juwel Lido 120, "räkvasen"
            Juwel Vision 450, projektet!
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

            Kommentar

            Arbetssätt...