Sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathce
    • April 2009
    • 239

    Sand

    Jag ska ha sand i mitt nya kar och undrar hur mycket man ska ha i.
    Jag fick med lite sand men de räcker inte på länga vägar för växterna, undrar om man måste ha grus under för att växterna ska trivas.

    Undrar även hur mycket sand man ska ha i, hörde att man skulle ha 25kg per 100liter de skulle innebära att ja skulla ha dryga 100kg sand i mitt kar, de känns väldigt mycket. Kan de verkligen stämma.
  • Mathce
    • April 2009
    • 239

    #2
    Måste man ha grus eller trivs växterna i sand ??

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Hur får du 100l/25kg till 100kg? Tänkte du ha en sandlåda lr?

      Lr nu tänkte jag fel. Har du ett 400l kar? Själv har man 25kg i 484. Hade gärna lagt till en säck till om ja ska va ärlig.
      Senast redigerad av Gäst; 16 June 2009, 11:33.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2894

        #4
        Sand/grus med en fraktion på 3-4mm är väl optimalt men det är säkert inga problem med även finare sand typ 0.5-2mm. Däremot är grövre grus 5-XXmm inte bra.

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Grov rådasand är det bästa jag använt. 1.2-3mm. Men även finare sand går bra. Fördelen med den lite grövre är att den håller ner plantorna optimalt bra.
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • Mathce
            • April 2009
            • 239

            #6
            Ja jag har 375 liter, så 100kg sand blir väl lite väl mycket men ungefär.
            i djuraffären sa de att man skulle ha 25kg per 100 liter.
            ja vet inte hur stora dessa är, men de är väldigt fint, så antar att de kanske inte är så bra då.
            Känns dumt att blanda med (fick de tipset att blanda och ha grov grus under (för växternas skull), och ha sand överst för utseendet skull.

            Kommentar

            • GöranE
              • November 2008
              • 735

              #7
              Ursprungligen postat av Mathce
              Ja jag har 375 liter, så 100kg sand blir väl lite väl mycket men ungefär.
              i djuraffären sa de att man skulle ha 25kg per 100 liter.
              ja vet inte hur stora dessa är, men de är väldigt fint, så antar att de kanske inte är så bra då.
              Känns dumt att blanda med (fick de tipset att blanda och ha grov grus under (för växternas skull), och ha sand överst för utseendet skull.
              Kornstorleken på gruset hänger ihop med vilka fiskar du skall ha oxå! Dvärciklider tex gillar nog inte 3-4mm speciellt bra. Kanske OK för större ciklider.
              Själv åkte jag till en grusgrop och köpte två hinkar natursand för 25 sek. (OBS viktigt Ej krossat material). Mina jordätare trivs med det..
              Att blanda grovt och fint slutar med att du har allt blandat efter ett tag, speciellt om skall ha ciklider i allmänhet och ännu mer med jordätare. Dom gräver ju som bekant.

              Gör så att du har ca 4cm sand i framkant på karet(där brukar man ju inte ha växter ändå). Skapa sedan en sluttning så du har 8-10cm i bakkant där växterna skall vara. Nyggt och praktiskt..
              Jordätare................ inget kommer i närheten!!

              Quidquid latine dictum sit, altum videtur

              Kommentar

              • NIC
                • January 2008
                • 5121

                #8
                Ursprungligen postat av Mathce
                Jag ska ha sand i mitt nya kar och undrar hur mycket man ska ha i.
                Jag fick med lite sand men de räcker inte på länga vägar för växterna, undrar om man måste ha grus under för att växterna ska trivas.

                Undrar även hur mycket sand man ska ha i, hörde att man skulle ha 25kg per 100liter de skulle innebära att ja skulla ha dryga 100kg sand i mitt kar, de känns väldigt mycket. Kan de verkligen stämma.
                Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.

                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                Kommentar

                • Mathce
                  • April 2009
                  • 239

                  #9
                  Ursprungligen postat av GöranE
                  Kornstorleken på gruset hänger ihop med vilka fiskar du skall ha oxå! Dvärciklider tex gillar nog inte 3-4mm speciellt bra. Kanske OK för större ciklider.
                  Själv åkte jag till en grusgrop och köpte två hinkar natursand för 25 sek. (OBS viktigt Ej krossat material). Mina jordätare trivs med det..
                  Att blanda grovt och fint slutar med att du har allt blandat efter ett tag, speciellt om skall ha ciklider i allmänhet och ännu mer med jordätare. Dom gräver ju som bekant.

                  Gör så att du har ca 4cm sand i framkant på karet(där brukar man ju inte ha växter ändå). Skapa sedan en sluttning så du har 8-10cm i bakkant där växterna skall vara. Nyggt och praktiskt..
                  Tack för tipset, de blir tyvärr inga ciklider (inte planerat i alla fall) men de kommer bli kuhli, någon sorts mal, och praktbotior.
                  Har erfarenhet av grus som blandat sig innan, fast då hade ja det delat i rönder (typ som en nykölipptt fotbollsplan), de var snygt i typ en månad sen såg de ut som en salig blandning mellan vitt och svart grus, hehe.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...