Biologisk balans: sand eller grus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sehkn0
    • March 2009
    • 131

    Biologisk balans: sand eller grus?

    Jag har läst ett antal trådar "sand vs grus" men de handlar nästan uteslutande om vad om är snyggast, om den är giftig, om det skall tvättas eller vad som är billigast.
    Jag är mer intresserad av vad som är bäst för att skapa en biologisk balans i akavariet.

    Jag har ett 600 liters med delvis grus och delvis blästersand.
    De erfarnheter jag har så här långt är att i gruset ansamlas stora mängder skit och matrester medan sanden är i stort sett helt ren.
    Du ser hur stora mängder skit/avfall som finns i gruset när du kör med en slamsugare.

    Sanden ser tråkigare ut då bajs blir liggande ovanpå medan bajset sjunker ner i gruset och därför inte syns.
    Jag märker ingen skillnad i hur växterna växer då jag har samma växter planterade i både gruset och sanden. Just nu är det faktiskt lite fördel för sanden.

    Nu verkar det finnas de som hävdar att grus är bättre för akvariet av följande skäl:
    A. Sanden är så tät att det med tiden kan skapa syrebrist och att det är inte bra för växterna.
    B. Det avfall som skapas i gruset är bra för akvariet då det bildas bakterier som hjälper till att rena akvariet.

    Sen förstår jag att vissa fiskar kräver det ena eller det andra och det då styr valet.

    Personligen fördrara jag sand då det känns som att jag håller akvariet renare och mer fritt från avfall.
    Någon som kan ge mig ett råd?
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    Jag kör med ett lager torv och sedan sand på i ett kar, växterna mår bra, fisken likaså. Dock så har jag ganska väldigt många sandsnäckor och inga grävande fiskar. Så för mig funkar det prima. Annars föredrar jag faktiskt grus eller helst aquasoil.

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    Arbetssätt...