Montering av BTN moduler?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoolander
    • August 2008
    • 271

    Montering av BTN moduler?

    Eftersom jag ser båda sidorna på mitt akvarium så tror ajg inte en BTN bakgrund är så snygg, man ser väl liksom bakom skivan då?

    Hur fungerar det när man monterar deras moduler. Måste jag tömma hela karet så det är torrt...? Eller går detta att göra med tex 15% vatten i så jag slipper tömma på sand/fiskar..?

    Tack.
  • Ouscazz

    • February 2009
    • 910

    #2
    Tvätta av bakgrunden, töm karet, torka ur, limma fast bakgrunden med silikon, låt torka, vattenfyll, töm ut vattnet med eventuella monteringsrester, torka ur, fyll upp igen. Ett jäkla jobb...

    Sidorna kan man täcka med svart solfilm från en biltillbehörsfirma som man sedan skär lite försiktigt så den bara döljer själva bakgrunden och det som finn bakom.
    www.diskusforum.se
    www.loricariidae.se

    Kommentar

    • zoolander
      • August 2008
      • 271

      #3
      Låter som lite mer jobb än jag klarar av.

      jag har ruskigt svårt att få mitt malawi att bli snyggt, helst utan mindre växter att dekorera med.

      Kommentar

      • Ouscazz

        • February 2009
        • 910

        #4
        Ursprungligen postat av zoolander
        Låter som lite mer jobb än jag klarar av.

        jag har ruskigt svårt att få mitt malawi att bli snyggt, helst utan mindre växter att dekorera med.
        Inte så farligt som det låter, jag monterade min stora Amazona-bakgrund på en kväll + två dygns torktid.

        Alternativet är att limma lösa moduler på bakre glasskivan, det ska jag göra i mitt Tanganyika-projektkar.

        Det går inte att ha fisk i karet samtidigt som man limmar eftersom silikonet utsöndrar ättiksyra när det torkar, lite obra för fiskarnas hälsa..
        www.diskusforum.se
        www.loricariidae.se

        Kommentar

        • zoolander
          • August 2008
          • 271

          #5
          Finns det ngn modul som är runt 50*150 som faktiskt "går ut ganska mkt". Tycker de stora är snygga och de med moduler. men de mindre ser mer ut som platta väggar?

          Är till Malawi som sagt, lite inspiration vore kanon, googlat men inte helt hjittat rätt.

          man kan sätte tt vanligt filter + utblås bakom bakgrunden och göra hål ?

          Kommentar

          • Keibo
            • November 2008
            • 468

            #6
            Du får nog använda flera av deras moduler i så fall. Måtten finns angivna på speciella bilder på deras hemsida. t.ex. här.
            Gå in på hemsidan och klicka sedan på storlekslänken under den modul du är intresserad av så får du en (om än via en tvådimensionell tråkig bild) aning om hur stor modulen är.
            Mvh. Peter

            500L - Pelarakvarium

            1500L - Under förändring

            Kommentar

            • zoolander
              • August 2008
              • 271

              #7
              Oj, svårt att se hur man ska göra det snyggt. Vet du om det finns några förslag tex modul X, X och X blir så här?

              Kommentar

              • Ouscazz

                • February 2009
                • 910

                #8
                Ursprungligen postat av zoolander
                Oj, svårt att se hur man ska göra det snyggt. Vet du om det finns några förslag tex modul X, X och X blir så här?
                Fantasin... använd fantasin... skapandet är glädjen...
                OCH, sno idéer på internet... kolla runt på ciklidforum o.dyl. efter bilder på Malawi-kar.
                www.diskusforum.se
                www.loricariidae.se

                Kommentar

                • Keibo
                  • November 2008
                  • 468

                  #9
                  Har inte haft BTNs moduler, men jag skulle tippa att det blir snyggast att variera deras storlek, och tänk på att köpa ett par filtermoduler så du slipper se pump å värmare. Det är svårt att få det fult med moduler, med lite fantasi blir det alltid snarare motsatsen.
                  Mvh. Peter

                  500L - Pelarakvarium

                  1500L - Under förändring

                  Kommentar

                  Arbetssätt...