sand eller grus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sauser
    • May 2009
    • 133

    sand eller grus?

    hmm nu har jag en fråga...
    funderar på att starta upp en ny burk med sand...
    har hört att växter kan få svårt med rötterna i sandbotten ? stämmer detta?
    funderar då på julas sand som jag sett så många skrivit om här inne

    va hade ni tagit ? sand eller grus?
    är ett helt nyuppstartat kommer köpa fisk sen efter vilka som föredrar sand..
    Mvh Robin Brännström
  • fesoj
    • November 2007
    • 250

    #2
    jag har julas sand och det funkar helt okej med mina växter, men de är inte några jätte svåra växtar. lite lättare att rengöra grus men ofta finare med sand
    112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Jag har ~10kg engelsksjösten på bottnen, och över det har ja 35kg sand från Jula. Allt växer fint hos mig.

      Kommentar

      • Annalill
        • March 2009
        • 134

        #4
        Jag har också julas sand. Växter i karet: Anubias, Svärdsplanta, Vattenpest och Vallisneria. Funkar fint, dock inte det lättaste att hålla rent eftersom sanden har en förmåga att följa med lika lätt som smutsen i slamhäverten Valde sanden för priset, är ju inte direkt några problem att köpa en säck till och fylla på sand. Kommer fortfarande att vara kolossalt mycke billigare än att köpa det svarta gruset jag hade tänkt köpa först

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Annalill
          Jag har också julas sand. Växter i karet: Anubias, Svärdsplanta, Vattenpest och Vallisneria. Funkar fint, dock inte det lättaste att hålla rent eftersom sanden har en förmåga att följa med lika lätt som smutsen i slamhäverten Valde sanden för priset, är ju inte direkt några problem att köpa en säck till och fylla på sand. Kommer fortfarande att vara kolossalt mycke billigare än att köpa det svarta gruset jag hade tänkt köpa först

          kolsvart sand dyrt ?????

          tycker jag inte,

          sist betalade jag 0,07 kr per kilo, alltså 7 öre per kilo.

          Kan väl knappast anses som dyrt....


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Annalill
            • March 2009
            • 134

            #6
            Ursprungligen postat av Kensa
            kolsvart sand dyrt ?????

            tycker jag inte,

            sist betalade jag 0,07 kr per kilo, alltså 7 öre per kilo.

            Kan väl knappast anses som dyrt....


            .
            Vad har du hittat för bra sort? Jag va till djurmagazinet (vet inte billigaste stället att leta på men umeå kanske inte har största akvarieutbudet) där har dom ett grus som heter Haley (jättefint) Skulle gå att köpa typ 25 kg för runt 200. Lät ju okej men när jag kom dit så hade dom bara 9 kg för runt 200kr. Å inte skulle jag få det billigare om jag köpte mer. Då blev lösningen julas sand :P Har Haley i mitt lilla kar däremot. Men svart sand för 7 öre kilot skulle jag ju mer än gärna köpa!

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av Annalill
              Vad har du hittat för bra sort? Jag va till djurmagazinet (vet inte billigaste stället att leta på men umeå kanske inte har största akvarieutbudet) där har dom ett grus som heter Haley (jättefint) Skulle gå att köpa typ 25 kg för runt 200. Lät ju okej men när jag kom dit så hade dom bara 9 kg för runt 200kr. Å inte skulle jag få det billigare om jag köpte mer. Då blev lösningen julas sand :P Har Haley i mitt lilla kar däremot. Men svart sand för 7 öre kilot skulle jag ju mer än gärna köpa!

              det är den svarta diabaskrossen som man kan köpa på välsorterade
              byggfirmor, varumärket är Flisby.

              Men där kostar den typ 130 pesos för 20 kilo.

              Jag känner då en person som bor granne med stenbrottet i nordöstra
              skåne, han körde in och lastade "bilen full", för det fick han pynta
              inget alls, och jag fick pynta 2 öl till honom. Vilket uträknat då
              blev 7 öre per kilo.

              visst är det bra med kontakter.....




              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Annalill
                • March 2009
                • 134

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa
                det är den svarta diabaskrossen som man kan köpa på välsorterade
                byggfirmor, varumärket är Flisby.

                Men där kostar den typ 130 pesos för 20 kilo.

                Jag känner då en person som bor granne med stenbrottet i nordöstra
                skåne, han körde in och lastade "bilen full", för det fick han pynta
                inget alls, och jag fick pynta 2 öl till honom. Vilket uträknat då
                blev 7 öre per kilo.

                visst är det bra med kontakter.....




                .
                Haha blir ju bara ledsen när man hör sånt där Men svart sand/grus är väldigt fint iaf! Ska hålla utkik efter Flisby

                Kommentar

                Arbetssätt...