Vit sand?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

Vit sand?

Jag funderar på att starta upp mitt gamla 220-liters med sand som bottensubstrat.

Vilken typ av ljus eller vit sand är bäst egentligen? Många tycks anamma blästersand....finns den ljus/vit?
  • Arctic
    • March 2009
    • 281

vit har jag nog inte sett...den torra bläsersanden är ganska ljus men blöt så blir den beige

Kommentar

• Ouscazz
      • February 2009
      • 912

Jag har Julas (Brogårdsand) blästersand 0,2-0,7mm till mina vilda, se bifogad bild. Den är väldigt ljus men ej vit, ser naturlig ut. 50:-/25kg.

Vill du har kritvit fin sand får du köpa Zolux, men den kostar nog runt 10:-/kg.
      Bifogade filer
      www.diskusforum.se
      www.loricariidae.se

Kommentar

• NIC
        • January 2008
        • 5121

Ursprungligen postat av perfetto
        Jag funderar på att starta upp mitt gamla 220-liters med sand som bottensubstrat.

Vilken typ av ljus eller vit sand är bäst egentligen? Många tycks anamma blästersand....finns den ljus/vit?
        Strandsand!

http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

Kommentar

• ciklidcollector
          • April 2008
          • 1111

Den sand som är vitast är nog kalksand eller quartzit sand.
          -=Amatörbiologen=-
          Amerikanska Ciklider

Kommentar

• perfetto
            • March 2008
            • 1593

Ursprungligen postat av NIC
            Strandsand!
            - Här på ostkusten är det iallafall inte så vanligt med helt vita sandstränder.

Kommentar

• perfetto
              • March 2008
              • 1593

Ursprungligen postat av ciklidcollector
              Den sand som är vitast är nog kalksand eller quartzit sand.
              - Påverkar inte kalksand vattenkvalitén ganska ordentligt?

Kommentar

• NIC
                • January 2008
                • 5121

- Här på ostkusten är det iallafall inte så vanligt med helt vita sandstränder.
                Visste inte var du bodde..

Kommentar

• Xzion
                  • June 2007
                  • 237

Jag har "kritvit" sand... eller, hade. Den blev småbrun efter några dagar och det verkar inte försvinna.
                  One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
                  Nine, ten, never sleep again.

Kommentar

• sehkn0
                    • March 2009
                    • 131

Perfetto,
                    du verkar bo i Kalmar.

Det finns en badstrand några mil söder om Kalmar som heter Vita sand.
                    Vilken färg tror du sanden har där?

Jag vet dock inte om den sanden innehåller kalk eller inte, det får du kolla upp.

På norra Öland har du Böda sand som också har fantastisk sand men jag vet inte om man får ta sand därifrån utan tillstånd. Du får fråga någon bonde där uppe.

Vill du använda skiffer så stannar du i Djupvik på väg upp till Böda.

/Smålänning i exil

Kommentar

• NIC
                      • January 2008
                      • 5121

Jag har vit strandsand från Lomma i 2 av mina kar och har haft det i ca. ett år, funkar kanon.

Kommentar

• perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

Ursprungligen postat av sehkn0
                        Perfetto,
                        du verkar bo i Kalmar.

Det finns en badstrand några mil söder om Kalmar som heter Vita sand.
                        Vilken färg tror du sanden har där?

Jag vet dock inte om den sanden innehåller kalk eller inte, det får du kolla upp.

På norra Öland har du Böda sand som också har fantastisk sand men jag vet inte om man får ta sand därifrån utan tillstånd. Du får fråga någon bonde där uppe.

Vill du använda skiffer så stannar du i Djupvik på väg upp till Böda.

/Smålänning i exil
                        - Där slog du ju an en tanke jag helt missat alltså - Böda Sand.

Fast då är det iof inte mycket dyrare att köpa dyraste vita sanden direkt på Guldfisken Zoo, med tanke på att resan fram o tillbaka för att hämta sand i Böda skulle gå på i runda slängar 300 kr.

Vita Sand är nog mer ett önsketänk än en beskrivning på stranden där. Jag har inte sett någon riktigt vit sand förutom just uppe i Böda faktiskt.

Kommentar

• NIC
                          • January 2008
                          • 5121

Fast då är det iof inte mycket dyrare att köpa dyraste vita sanden direkt på Guldfisken Zoo, med tanke på att resan fram o tillbaka för att hämta sand i Böda skulle gå på i runda slängar 300 kr.

Vita Sand är nog mer ett önsketänk än en beskrivning på stranden där. Jag har inte sett någon riktigt vit sand förutom just uppe i Böda faktiskt.
                          Trodde inte ni hade vit sand på ostkusten...

Kommentar

• sehkn0
                            • March 2009
                            • 131

Ursprungligen postat av NIC
                            Trodde inte ni hade vit sand på ostkusten...
                            På solkusten finns allt du kan önska dig, och lite till.

Vad jag minns så är verkligen sanden i Vita sand verkligen vit fast om jag minns rätt så är den riktigt finkornig.
                            Sanden i Böda är av karaktären flygsand, dvs kornen ärr lite som platta "flak" som lätt flyttas med vinden. Ganska ovanlig i Sverige, liknande sand finns också i Sandhammaren (enda fina badstranden i Skåne...)
                            Du får väl passa på att ta en semestertur med bad till norra Öland, det är aldrig fel. Glöm inte skiffern i Djupvik på vägen hem.

Kommentar

• NIC
                              • January 2008
                              • 5121

[QUOTE=sehkn0;1295347]På solkusten finns allt du kan önska dig, och lite till.
                              Fast du bor väl på västkusten!?

Kommentar

Arbetssätt...