Grus till 20l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StephanieP
    • December 2006
    • 45

    Grus till 20l

    Ungefär hur mycket grus behöver man till ett 20l? Ett sådant plastakvarium alltså. Jag hittade 450g-påsar på tradera och funderade på om en sån kan räcka? Eller blir det för lite?
  • StephanieP
    • December 2006
    • 45

    #2
    Köpt grus på annat håll. Men nu undrar jag istället; var kan man köpa sand i denna lilla mängd? Vill inte gärna köpa en 25kg-säck för att sedan använda 1kg av det.

    Kommentar

    • Baf2
      • February 2008
      • 421

      #3
      Tyvärr är 20 liter alldeles för litet för dom flesta fiskar, men räkor passar det utmärkt till.
      Det är också för liten storlek att börja med för första gången då det är bäst att ha 100<
      Senast redigerad av Baf2; 26 May 2009, 07:10.

      Kommentar

      • StephanieP
        • December 2006
        • 45

        #4
        Jag har redan ett 105l igång. Plus ett annat 105l på gång, så snart jag lyckas ta mig till Bromma och köpa "ingredienser" ^^

        Kommentar

        • StephanieP
          • December 2006
          • 45

          #5
          Det är för övrigt en kampfisk jag har tänkt ha där. Trivs han inte där, så får han flytta till större.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            en hel del akvariebutiker säljer grus i lösvikt.
            till 20 liter så borde 3-5 kg räcka väl.
            annars säljer de flesta blombutiker sjösten i småpåsar som "dekorationssten".

            fast ofta så blir kilopriset på både lösvikt och på blombutiker så högt
            att det faktiskt kostar lika mycket att köpa 20-25 kg i en akvariebutik.

            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Keibo
              • November 2008
              • 468

              #7
              3kg kan du skopa ihop i en sandlåda eller dylikt. Kampfisk bryr sig inte heller mycket om gruset så du kan köra med relativt grovt grus/sten med om du så vill. Plocka några fina stenar eller köp polerat glas. Fisken bryr sig mindre än oss.
              Mvh. Peter

              500L - Pelarakvarium

              1500L - Under förändring

              Kommentar

              Arbetssätt...