Blästersand från Biltema

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pirayaa
    • May 2009
    • 54

Ursprungligen postat av karinfredholm
    Precis ;-)
    Blev själv tipsad om blästersand från Biltema. Men de hade slutat sälja den
    så jag köpte den på Jula istället. Men den var finkornigare än den "regelräta" blästersanden alla så ömt pratar om. Det blev inte bra.

Kommentar

• Gaffel
      • December 2007
      • 6200

Ursprungligen postat av khedlund
      Jag förstår fortfarande inte. Alla silikater är väl olösliga i vatten?
      Nu börjar vi tafsa på kemi och där är jag tyvärr ute på allt för djupt vatten men som exempel på att olösliga saker kan vara farliga räcker det kanske att nämna asbest som även den är en silikat..
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

Kommentar

• Guest

Använder julas sand. Och har ett fx5 filter... DE sugs inte in nåt i filtret, självklart gör det de om ni har insuget 2cm från bottnen...

Kommentar

• khedlund
          • December 2005
          • 63

Asbest är ett långfibrigt mineral, som tränger in i lungorna vid inandning.
          Glas består ju också av silikat.

Jag förstår fortfarande inte varför silikat som som ju är polymerer av kiseldioxid och ingår i sand på något sätt skulle vara hälsovådligt.

Däremot vet jag inget om Biltemas eller Julas sand innehåller några tillsatser, som kan göra det farligt.
          Silikat är det definitivt inte!
          Jag tänker inte fortsätta den här diskussionen. Själv köpter jag min sand hos akvarieaffären.

/kemist

Kommentar

• Aleks
            • February 2009
            • 145

På tal om blästersand!
            Jag har jobbat inom vattenskärning och tänkte på den sanden man använder. Den är nån tiondel mindre än rådasand och oftast klart rödbrun i färgen. Den är också fruktansvärt billig.
            Tyvär så vet jag inte vad den innehåller till 100%, men jag skulle gärna kunna tänka mig ha det mitt kar!

Någon som har kanske mera info?

Bild: http://www.ceramicrollers.biz/images...net_sand_2.JPG
            60L Projekt Växt
            102L Sällskap + Växt.
            240L Ombyggnad till ciklid

Kommentar

Arbetssätt...