Svart backgrund ? "Mån / blått ljus"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dkos
    • January 2009
    • 10

    Svart backgrund ? "Mån / blått ljus"

    Tja , e sugen på att fixa en svartbakgrund till mitt akvarium och blått ljus tills på kvällen . Nån som har nåt bra tips vart man kan köpa typ svart backgrund eller göra själv på nåt sätt ? såg att de fanns nån tråd om "Mån ljus" men ska vara tillräckligt ljus för ett 600 liters kar . alla ideer är välkommna!
  • HenkeP
    • January 2009
    • 886

    #2
    Budget-bakgrund i svart så funkar sopsäckar alldeles utmärkt.
    Månljuset tror jag du hittar bästa alternativet om du kollar igenom alla trådar som handlar om det, så får du fundera ut vilket och hur mycket som passar dig bäst.

    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Jag använder svart insagningspapper i mitt kar, tjockt och funkar fint. Sen ang månljuset så har ja 2st ikea batteridrivna ledpaket som funkar riktigt bra. Kostade mig 20kr att bygga.

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Solfilm från Biltema funkar utmärkt (det som man tonar bilrutor med alltså)
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • NIC
          • January 2008
          • 5121

          #5
          Jag kör med svart sopsäck och blå ljusslinga från rusta.
          Som någon sa innan så är LED ett annat billigt alternativ.
          Finns även färdiga slingor, (såna som fjantarna sätter under bilen) att köpa.

          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

          Kommentar

          • Dkos
            • January 2009
            • 10

            #6
            Hmm duger ljuset från rustas slingor ? har läst att de varit olika tycke om dessa .

            Kommentar

            • NIC
              • January 2008
              • 5121

              #7
              Ursprungligen postat av Dkos
              Hmm duger ljuset från rustas slingor ? har läst att de varit olika tycke om dessa .
              Jag har en tremeters liggandes på täckglasen på ett 225 liters kar, funkar helt suveränt!
              De finns ju i sexmeterslängder också, tänkte satsa på en sån till mitt 350 liters, 60 högt.

              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Händigt att Biltema öppnar här i Gävle tror i morgon. Annars är det Uppsala som gällt.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Dkos
                  • January 2009
                  • 10

                  #9
                  Ursprungligen postat av NIC
                  Jag har en tremeters liggandes på täckglasen på ett 225 liters kar, funkar helt suveränt!
                  De finns ju i sexmeterslängder också, tänkte satsa på en sån till mitt 350 liters, 60 högt.
                  Har du några bilder? vore skoj att se hur starkt de lyser!

                  Kommentar

                  • stefan s
                    • April 2008
                    • 104

                    #10
                    Jag kör med svart sopsäck och denna spotlight i mitt 70 liters.
                    70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • NIC
                      • January 2008
                      • 5121

                      #11
                      Ursprungligen postat av Dkos
                      Har du några bilder? vore skoj att se hur starkt de lyser!
                      Blir tyvärr inga bra bilder på månljuset.

                      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Jag skulle tro att månljuset från en RUSTA-slang blir allt för svagt i så stort akvarium. I mitt 540 har jag en tre meters slang, och det är precis att man kan se vad som händer i mörkret. Det är nästan omöjligt att fota, också.
                        Ljusdioderna från IKEA är nog att föredra...där kan man också ändra ljusets färg om man vill. Ett rosa sovrumsakvarium, kanske...?
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • NIC
                          • January 2008
                          • 5121

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jens A.
                          Jag skulle tro att månljuset från en RUSTA-slang blir allt för svagt i så stort akvarium. I mitt 540 har jag en tre meters slang, och det är precis att man kan se vad som händer i mörkret. Det är nästan omöjligt att fota, också.
                          Ljusdioderna från IKEA är nog att föredra...där kan man också ändra ljusets färg om man vill. Ett rosa sovrumsakvarium, kanske...?
                          Finns ju 6 meters slangar också, tar lite mer plats uppe på karet bara..

                          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                          Kommentar

                          • Guest

                            #14
                            Ikea's är väldigt bra. Lyser starkt o allt syns i karet. Tar nästan ingen plats heller... Ska posta en bild sen..

                            Kommentar

                            • Dkos
                              • January 2009
                              • 10

                              #15
                              Kollade ikeas hemsida ... verkar inte finnas några sånna kvar att köpa tyvärr =/ . men de lutar åt att jag skaffar ett Par data Lights och försöker fixa ihop de på nåt sätt ... men jag fattar fortfarande inte riktigt vad man behöver ?
                              tänkte på dessa :

                              Och en transformator .
                              Är det något mera man behöver?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...