Blästersand.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jay Jay
    • January 2009
    • 18

Blästersand.

Hej.

Jag ska starta upp ett nytt akvarium (mollyhotell) och funderar på att använda blästersand som bottensubstrat. Detta är nytt för mig då jag tidigare bara haft grus i mina akvarier.

Fråga1: Hur sköter man ett akvarium med sand? Sanden är ju så finkornig att den rimligtvis borde följa med upp i häverten. Dessutom borde ju skiten inte kunna ta sig ned i sanden utan lägga sig ovanpå eftersom ytan blir så tät? Rätta mig gärna om jag har fel!!!

Fråga2: Vilken sand är billig och bra (vart köper jag den)? Antar att vissa fabrikat kan vara ph-höjande o dylikt så här passar jag på att dra nytta av era tidigare misstag.

Fråga3: Borde man ha något djur (typ sandsnäcka) som rör runt i sanden?

Fråga4: Är sand ett bra växtsubstrat (för rötter o dyl)? Ska jag komplettera med något utifrån växternas synpunkt (ja jag vet det där om gödning, ljus och CO2)

Tack på förhand!
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

1.
    Skiten lägger sig på sanden, du ska INTE vara ner och rota i den. Behöver du suga så drar du bara häverten någon cm ovanför sanden så följer skiten med, men sanden stannar.

2.
    Julas blästersand för ca 50 kr är bra, har det i samtliga av mina akvarium

3.
    Har även sandsnäckor i alla mina kar, så har ingen erfarenhet av sanden utan sandsnäckor. De syns knappt förutom strax efter matning. Jättebra städare.

4.
    Mina växter mår toppen, bifogar en bild på mitt kar. Inga gödningskulor eller dyl. behövs.
    Bifogade filer

Kommentar

• Jay Jay
      • January 2009
      • 18

Tack för bra svar! Ska kolla närmare på Julas sand. Får också passa på att framföra mina koplimanger för ett mkt fint kar !

En följd fråga: Hur mkt sand har du (hur många cm djup)?

Kommentar

• Johanski
        • February 2007
        • 3044

Ursprungligen postat av Jay Jay
        Tack för bra svar! Ska kolla närmare på Julas sand. Får också passa på att framföra mina koplimanger för ett mkt fint kar !

En följd fråga: Hur mkt sand har du (hur många cm djup)?
        2-3cm i framkant och ca 10cm i bakkant.
        Tack för komplimangen

MVH Johan

Kommentar

• Jay Jay
          • January 2009
          • 18

Jaha då va Jula-sanden inköpt. Då inställer sig frågan: Hur tvättar man sanden innan användning? Koka?

Kommentar

• Johanski
            • February 2007
            • 3044

Ursprungligen postat av Jay Jay
            Jaha då va Jula-sanden inköpt. Då inställer sig frågan: Hur tvättar man sanden innan användning? Koka?
            Det bästa med den här sanden är: du behöver inte tvätta den, i med den i karet bara! Jag har fyllt på två säckar i mitt 540 med fisk och allt i, det går jättebra!

Kommentar

• Arctic
              • March 2009
              • 281

Har oxå Julas blästersand, behöver inte tvättas alls :P vattnet klarnade väldigt snabbt för mig när jag gjorde sandbytet

Kommentar

• Electron
                • March 2009
                • 44

Blästersand är, om jag inte miss minner mej helt, tvättad natursand. För att det inte ska damma så mycket när man blästrar! När man blästrar sprutar man denna sand på en yta för att rengöra ytan från färg eller fett eller annan smuts.

Dvs, vattnet blir ytterst lite grumligt när du blöter sanden första gången.. Julas blästersand har dessutom inga "vassa" sandkorn så den är väldigt snäll mot pansarmalar och andra djur som grottar runt i bottenmaterialet.

Det enda negativa jag upplevt är att en del växter gärna flyter upp ur sanden väldigt lätt när man försöker plantera...

Lycka till!
                Bilder

Kommentar

• Ouscazz
                  • February 2009
                  • 912

Julas blästersand tillverkas av Brogårdsand och jag har fått bekräftat av tillverkaren att den består av 100% kvartssand.

Viss blästersand består av aluminiumsilikat och det råder en viss tveksamhet om det är lämpligt eller ej som akvariesand.

Jag använder den till mina Heckel Diskus och kan bekräfta att den ej behöver tvättas innan man häller den i baljan.
                  Senast redigerad av Ouscazz; 18 May 2009, 10:01.
                  www.diskusforum.se
                  www.loricariidae.se

Kommentar

• Rooster
                    • March 2006
                    • 1468

Svart blästersand

Hej hur är det med den svarta blästersanden är det någon som vet vilken mineral det rör sig om och om den funkar som bottenmaterial i akvariet? Det finns ju dessutom svart sand hos zoohandlarn, den sand man hittar där kanske tillochmed är samma som säls mkt billigare hos tex just Jula? (Kan förresten tillägga att en polare till mig använde blästersand för ganska många årsen nu, och det gick inte så bra, men till historien hör att dels vet jag inte hur väl han skötte allt det övriga (vattenbyten och annat) och dels så tog vi sanden från en stor hög som låg vid en industrikaj (kan kanske ha vart en massa oljor och andra kemikalier i den sanden. Detta var mest en liten parantes på ämnet).
                    Fish for Life!!!

Kommentar

• Ouscazz
                      • February 2009
                      • 912

La page que vous avez demandée n'a pas été trouvée. Il se peut que le lien que vous avez utilisé soit rompu ou qu'une erreur dans l'URL soit présente.

Sno sand från en industrikaj..?. Världsklass...
                      www.diskusforum.se
                      www.loricariidae.se

Kommentar

• Quilles
                        • November 2008
                        • 87

Julas Filtersand för blästring är de sådant ni kör med och hur många liter räcker den till ?

Kommentar

• snyggen
                          • June 2008
                          • 71

Då när allt är sagt om Julas blästersand så kanske jag kan slänga in min fråga i samma ämne om Biltemas sand? Vet någon här om det är några problem med den, eller går det lika bra att köra i den direkt?

Kommentar

• Guy Palm
                            • March 2002
                            • 5720

Den går att använda direkt och numera står det även på påsarna att den kan användas som akvariesand.
                            Guy
                            ,Poecilia,SKS,GOC,

Kommentar

• snyggen
                              • June 2008
                              • 71

Tackar!!!

Kommentar

Arbetssätt...