Optimal inredning i räk-akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xzion
    • June 2007
    • 237

    Optimal inredning i räk-akvarium?

    Hejsan!

    Köpte igår ett 54L aquael + möbel från simontorp.
    Tänkte ha detta som räk-kar, pumpen är aquael fan1+. Ingen värmare. Engelsk sjösten 1-3mm samt en rocky bakgrund från aquael som även täcker innerfiltret!

    Nu undrar jag hur jag ska inreda för att mina räkor ska trivas jättebra! Tex stenar, växter, grottor, mossor. osv.

    Hur hade du gjort om du fick fria händer att inreda?
    One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
    Nine, ten, never sleep again.


  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    #2
    Jag har kört på rötter med mycket mossa på, det verkar de gilla. Gärna mörk botten (då kommer deras färger fram bättre) och någon hög/lång växt, typ hornsärv, vattenpest, vallisneria som de kan klättra och sitta i. Nya växter kan ibland vara besprutade med ämnen som är giftiga för räkor, så det bästa är om man kan ta växter från andra akvarium, egna eller andras. Eller ha växterna i karantän ett tag. Konstgjorda dekorationer kan ibland vara giftiga också.

    Tänk på att räksäkra filtret, annars smiter de in där och krånglar. Annars är det bara att inreda som man själv tycker är snyggt.

    Kommentar

    • Xzion
      • June 2007
      • 237

      #3
      Man tackar för svar

      Ett problem jag har är att räkorna lyckas ta sig bakom bak-grunden hela tiden, även fast jag har överkanten ca 1cm ovanför vattenytan så hittar jag räkorna bakom den ändå...
      Klättrar dom alltså över ytan?
      One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
      Nine, ten, never sleep again.


      Kommentar

      • GöranE
        • November 2008
        • 735

        #4
        Ursprungligen postat av Xzion
        Man tackar för svar

        Ett problem jag har är att räkorna lyckas ta sig bakom bak-grunden hela tiden, även fast jag har överkanten ca 1cm ovanför vattenytan så hittar jag räkorna bakom den ändå...
        Klättrar dom alltså över ytan?
        Mina verkar trivas väldigt bra med väldigt mycket växter, främst i vattenytan. Antar att dom gillar att ha något att gömma sig i?
        Räkor som jag har haft är supersnabba hoppare, klättrare, you name it
        Har hittat döda räkor mer än 10meter från akvariet..
        Vill du inte ha dom där får du nog lägga ett lock på modulen.
        Jordätare................ inget kommer i närheten!!

        Quidquid latine dictum sit, altum videtur

        Kommentar

        Arbetssätt...