grus utifrån ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miirah
    • January 2009
    • 155

    grus utifrån ?

    Hejsan, jag tänkte höra om det går bra att ta grus utifrån o sen tvättar man den riktigt noga o ha som akvariegrus?
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    ja det ska inte vara några problem. se bara till att gruset inte ligger nära någon väg eller dyl...

    och som alltid (även fast nic säger annat) så måste du ha markägarens tillstånd innan du tar grus/sand utifrån!
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • miirah
      • January 2009
      • 155

      #3
      okej.. för mina föräldrar säger att jag skulel kunna ta grus ute på gatan..
      o jag säger attd et går inte.. verkar vara för smutsigt .. o då säger dom att det bara är att tvätta så ska det funka utmärkt.. är det verkligen så lätt?
      annars om inte.. vart skulle man kunna ta grus ifrån?

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        jag skulle då inte ta det från gatan. dels finns det väl salt från vintern vilket trol kan tvättas bort men sen är det ju metallrester från bromsbelägg gummirester etc som jag då inte skulle vilja ha ner i karet...

        vart du skulle kunna få tag på ok grus? strand, grustag, åsar etc. men som sagt, tillstånd krävs...
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • miirah
          • January 2009
          • 155

          #5
          oki, tack för svar

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Fråga inte ägaren. Bara onödigt o pinsamt.

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Ursprungligen postat av Narii
              Fråga inte ägaren. Bara onödigt o pinsamt.
              Lika pinsamt som ditt inlägg
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av Guy Palm
                Lika pinsamt som ditt inlägg
                Nära, va skulle du gjort om ägaren sa nej? Tror inte du skulle gått o knackat dörr tills nån sa ja.

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  #9
                  alltid är det nån som ska uppmana till brott när denna fråga väcks...

                  kan jag ta din cykel eller bil då narii? tycker det är pinsamt om du svarar nej om jag gör frågar innan...
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Ursprungligen postat av smurfmats
                    alltid är det nån som ska uppmana till brott när denna fråga väcks...

                    kan jag ta din cykel eller bil då narii? tycker det är pinsamt om du svarar nej om jag gör frågar innan...
                    Det är ju en viss skillnad på 5000kr och 50kr. Gräv ner en 50lapp så blir ägaren säkert jätteglae.

                    Kommentar

                    • smurfmats
                      • February 2003
                      • 3538

                      #11
                      vart ska vi dra gränsen då? är det 50 spänn som du tycker är check att sno saker för? det handlar inte om att det är grus eller inte, det är själva grejen. man tar inte saker för nån annan utan att be om lov. så har jag blivit uppfostrad...
                      tråden om fjärilars lek!

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        Ursprungligen postat av smurfmats
                        vart ska vi dra gränsen då? är det 50 spänn som du tycker är check att sno saker för? det handlar inte om att det är grus eller inte, det är själva grejen. man tar inte saker för nån annan utan att be om lov. så har jag blivit uppfostrad...
                        Nä snor saker gör ja inte heller men att ta grus från nån ser ja inte som en stöld, o då menar ja kanske 10kg. Men om ja skulle komma me en lastbil o ta allt är en helt annan sak.

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          #13
                          Jag tog hem en hink grus och sten från en "grusgrop"(stor sådan som inte har använts på kanske 40-50år)

                          Vart riktigt häftigt med denna "svenska" look i akvariet med blandat grus och sten från gropen =)

                          /M
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • Guy Palm
                            • March 2002
                            • 5720

                            #14
                            Ursprungligen postat av Narii
                            Nä snor saker gör ja inte heller men att ta grus från nån ser ja inte som en stöld, o då menar ja kanske 10kg. Men om ja skulle komma me en lastbil o ta allt är en helt annan sak.
                            Och var går gränsen ? 50:-, 100:-, 1000:-
                            I de allra flesta fall då man ber om lov så får man ta så mycket man behöver.
                            Guy
                            ,Poecilia,SKS,GOC,

                            Kommentar

                            • Guest

                              #15
                              Ursprungligen postat av Guy Palm
                              Och var går gränsen ? 50:-, 100:-, 1000:-
                              I de allra flesta fall då man ber om lov så får man ta så mycket man behöver.

                              Men herre gud om du har 1t grus utanför troru seriöst att du märker om de fattas 10kg? Klart man inte går in i en affär o börjar plocka på sig saker löjligt att ens jämföra me sånt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...