Fråga angående lackning av bakgrund.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rudde
    • February 2008
    • 17

    Fråga angående lackning av bakgrund.

    Jag har en liten fråga till alla er bakgrundsgurus här.

    Jag har skulpterat en bakgrund och nu blev det dags att slutligen lacka den med Epotex.
    Problemet är att efter den första strykningen(ej överdrivet), har bakgrunden gått från hyfsad stenstruktur till något som liknar högblank formgjuten plast.

    Brukar ni slipa till lacken med finare slipduk för att få en mattare yta eller har ni något annat knep för att få bakgrunderna mindre glossy?

    Just nu ser det fantastiskt konstlat ut och jag är ärligt talat ganska tveksam till silikona fast det i en burk som ändå kostat en hel del.

    Tacksam för alla tips.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Prova att stoppa ner bakgrunden i ett kar med vatten så kommer du att se det blanka försvinna. Sedan tar det heller inte många dagar innan du har fått olika beläggningar på bakgrunden och den ser då mer naturlig ut!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Reggae_Ripan
      • March 2009
      • 250

      #3
      Kör med lite fler belysnings timmar i ett par dygn, så alg tillväxten sätter igång snabbare på bakgrunden.
      500 Liter påväg upp igen !

      Kommentar

      • Rudde
        • February 2008
        • 17

        #4
        OK, tack ska ni ha.

        Då behöver jag kanske inte vara så orolig över det blanka. Det verkar dessutom ha lagt sig lite nu så jag körde andra strykningen.
        Jag hade med i beräkningarna att "invånarna" skulle göra finslipningen så jag lät bli att mörka sprickor och skrevor och lade ner mer tid på stenytan.

        Tanken var att dokumentera bygget från början till slut men dumma jag glömde ju att ta bilder med husfixen och färgerna. Här är dock ett gäng bilder om någon är intresserad. Ska posta några till när lacken har torkat och bakgrunden är på plats.
        http://www.rochr.com/akv1.jpg och upp till akv9.jpg

        Kommentar

        Arbetssätt...