what to do..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    what to do..

    Har mellan 40-50 WP, ett par amanos, 10 stora "golden" äppelsnäckor och 2 sebror i ett 40 liters och det går inte att få nån som helst hyfs på karet eftersom det växer igen fullständigt mellan dom veckovisa delvattenbytena..

    Är det min gödningsregim som borde halveras eller ska jag plocka bort vissa växter?

    Klicka på bilden för större version

Namn: räkskogen.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,2 KB
ID: 2178467

    Har fn vallisnerar, javamossa och javaormbunke samt musselblommor och snäckor och räkor mumsar friskt på allt som är grönt.

    Provade att rulla en boll av javamossan och den blev skitsnygg och höll sig så i nästan ett dygn tills räklingarna insåg att den var ätbar och nystade upp den, nån som har nått bra tips på hur man får en javaboll att hålla formen?

    Och vattnet är rätt guld pga roten som färgar samt att vattenytan är täckt av musselblommor, vad som däremot är lite kul är att jag stoppade ner en liten javaormbunke på rot som jag band fast, den stackaren var helt översållad med BBA som efter en vecka var puts väck, bra räklingar!
    Senast redigerad av Gaffel; 10 April 2009, 21:49.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Efter att ha fått hem massoooor av växter såg mitt kar oxå "överväxt", jag lät växterna vara en vecka eller så och sen började jag moblera om och eftersom jag har lite flera akvarium hemma så planterade jag lite växter i de karen.
    Den hemska gula färgen kommer från roten och nu efter ca 1månad har den pissgula färgen börja avta. Det blir bättre och bättre för varje delvattenbyte tycker jag.

    Om du ska hiva bort lite växter kan du alltid skicka de till mig =)


    Ursprungligen postat av Gaffel
    Har mellan 40-50 WP, ett par amanos, 10 stora "golden" äppelsnäckor och 2 sebror i ett 40 liters och det går inte att få nån som helst hyfs på karet eftersom det växer igen fullständigt mellan dom veckovisa delvattenbytena..

    Är det min gödningsregim som borde halveras eller ska jag plocka bort vissa växter?

    [ATTACH]18924[/ATTACH]

    Har fn vallisnerar, javamossa och javaormbunke samt musselblommor och snäckor och räkor mumsar friskt på allt som är grönt.

    Provade att rulla en boll av javamossan och den blev skitsnygg och höll sig så i nästan ett dygn tills räklingarna insåg att den var ätbar och nystade upp den, nån som har nått bra tips på hur man får en javaboll att hålla formen?

    Och vattnet är rätt guld pga roten som färgar samt att vattenytan är täckt av musselblommor, vad som däremot är lite kul är att jag stoppade ner en liten javaormbunke på rot som jag band fast, den stackaren var helt översållad med BBA som efter en vecka var puts väck, bra räklingar!
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Big_Sal
      • March 2008
      • 470

      #3
      En månad gammal tråd men ändå...

      Jag köpte stora posthornssnäckor, Köpta som marisa rotula.
      Dessa äter växter, de har till och med käkat på mina anubias...



      Där står ditt problem beskrivet...
      //Salle

      Kommentar

      • legob
        • May 2007
        • 642

        #4
        Det blir aldrig som man tänkt sig med växter eftersom de lever och ändrar sig hela tiden. Somliga trivs och blir fler, andra tynar bort.

        Jag tycker ditt akvarium ser fint ut. Jag har själv ett sånt där (20 l.) som jag aldrig (nästan) byter vatten i, pytsar bara på allteftersom vattnet dunster. Nästan inga alger. T.o.m. min (alldeles för stora) Aponogeton madagascariensis har blommat gng efter gång i de perioder jag ger CO2.

        Jag tycker sådana akvarier har sin egen skönhet. Lite som en undervattensdjungel. Fantasieggande och säkert bra för många små små varelser som inte vill bli bortstädade.

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Är lite av nackdelen att man knappt kan byta vatten utan att riskera att suga upp ett 30 tal små räklingar..
          Klicka på bilden för större version

Namn: bubblor.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,7 KB
ID: 2106864
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13136

            #6
            Sätter man en tät filtermatta på slangen så sugs inga räklingar upp
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...