Tips ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Reggae_Ripan
    • March 2009
    • 250

    Tips ?

    Hej, någon som har lite bra tips på grejer man kan använda som man hittar i naturen. Ska inreda mitt 500liters (200x50x50) kar nästa vecka och jag har i princip ingenting att gå på. Det ska bli så sydamerikansk det kan bli.

    Vad kan man använda, vad får man inte använda osv allt som är bra o veta innan jag beger mig ut i naturen .. Tack på förhand mvh Zebastian
    500 Liter påväg upp igen !
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Det enda som jag med säkerhet vet att du kan använda från just skogen är svart mylla som iofs inte är en inredningsdetalj men annars ofarligt, annars med markägarens tillstånd så kan grus och sten hämtas, dock bör du ha kännedom om att stenarna du plockar inte utgör en risk för dina filterbakterier eller fiskar, Malmöiterna drar ut till en gammal torvmosse och bärgar rötter, verkar fungera för dom, torra eklöv är dekorativt men dom förändrar samtidigt vattenkemin precis som ex alkottar eller snäckskal, läs på noga innan, bor du på gotland så finns det fortfarande gott om kalksten även om jag har för mig att det införts förbud mot allmän plockning, kolla med din kommun..
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Reggae_Ripan
      • March 2009
      • 250

      #3
      Ursprungligen postat av Gaffel
      Det enda som jag med säkerhet vet att du kan använda från just skogen är svart mylla som iofs inte är en inredningsdetalj men annars ofarligt, annars med markägarens tillstånd så kan grus och sten hämtas, dock bör du ha kännedom om att stenarna du plockar inte utgör en risk för dina filterbakterier eller fiskar, Malmöiterna drar ut till en gammal torvmosse och bärgar rötter, verkar fungera för dom, torra eklöv är dekorativt men dom förändrar samtidigt vattenkemin precis som ex alkottar eller snäckskal, läs på noga innan, bor du på gotland så finns det fortfarande gott om kalksten även om jag har för mig att det införts förbud mot allmän plockning, kolla med din kommun..
      Okey, svartmylla? Har jag aldrig ens hört talas om.. Vad är det ?
      500 Liter påväg upp igen !

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        svart jord, klicka på länken..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Reggae_Ripan
          • March 2009
          • 250

          #5
          Okey ? Ska jag ha det i filtret eller i själva akvariet ?
          500 Liter påväg upp igen !

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Som lasse skriver ska du tillsätta detta vid vattenbyten som ersättning för tex den väldigt dyra nitrivecen, du ska alltså inte hiva i jorden direkt i akvariet utan slamma upp det i lite vatten och filtrera genom ex ett kaffefilter och sen tillsätta direkt i akvariet efter ditt veckovisa delvattenbyte.

            Andra bra DIY är askorbinsyra som ersättning för ex aquatan!
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Reggae_Ripan
              • March 2009
              • 250

              #7
              Okey tack för tipsen.
              500 Liter påväg upp igen !

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                Jag har inte köpt en enda sten till mina kar. Antingen har jag fått dem eller så har jag plockat dem i naturen. Jag tar sten från ett gammalt sandtag ( har markägarens tillåtelse) och sedan från sjö och å stränder. Trä som legat i vatten funkar bäst ger minst avfärgning men det lär hjälpa om man kokar träbitarna men den grenen jag haft ner i mitt kar var så stor att jag inte fick plats med den i någon gryta jag har hemma så jag hade den i blöt i en stor hink under tre veckor bytte vatten var tredje dag. Den grenen kommer troligen från ett äppel träd. Det går att göra trevliga gömslemn med hjälp av lerkrukor man gör att hål i sidan med en vinkelslip och sedn gömmer den under små sten rösen då riskerar man inte att grottan rasar in.
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • Doden

                  #9
                  12
                  Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 18:46.

                  Kommentar

                  • Reggae_Ripan
                    • March 2009
                    • 250

                    #10
                    Låter vettigt, tack
                    500 Liter påväg upp igen !

                    Kommentar

                    Arbetssätt...