"Bubbelslang"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miina32
    • April 2009
    • 13

    "Bubbelslang"

    Hej!

    Jag är helt ny inom akvarievärlden och skulle behöva lite hjälp. Ni verkar vara experter. Har just skaffat vårt första akvarium. Vi skulle vilja sätta in en "bubbelslang" som jag kallar det i vårt 450 l akvarium. Har sett att det används en tunn genomsskinlig slang som man sätter under gruset och det kommer bubblor ur. Mest för prydnads skull. Men är det någon speciell sorts slang man måste använda, eller går det med vilken som helst.

    Den vi just nu funderat på att använda är av märket Tygon och är gul, men är osäker på om det påverkar vattnet/fiskarna i akvariet på nåt vis.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det bästa är att köpa slangen i en akvarieaffär så du vet att den är giftfri, den kostar inte många kronor per meter.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Så borrar man hål i den med en fin borr och täpper till änden med exempelvis en liten sten. Så gjorde jag, men jag stod ej ut med oljudet utan plockade bort bubbelridån efter ett tag!
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Tog en svart co2 slang och limmade fast i slinga i botten på räkburken, pickade en massa hål med varm nål och öste på bottensubstratet, skapar fullgod cirkulation och förhindrar "surbotten".
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Enklare är väl isf att köpa långa syrestenar. Finns ju såna som man kan koppla ihop flera efter varandra av oxå
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Miina32
            • April 2009
            • 13

            #6
            ...tack för tipsen!

            Pratas mycket om co2 slangar här och vet inte riktigt hur de ser ut, var kan man köpa såna isåfall?

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Nu bor du ju i finland så det hade varit lite oekonomiskt om jag skickade några meter till dig men du kan i princip knalla in på vilket byggvaruhus eller zooaffär som helst.

              Just co2 slang behöver du bara om du kör med mäskad eller trycksatt co2 då denna slang är klassad för att klara lite mer aggresiva gaser.

              Petnym här på zoopet har en liten site med mycket matnyttigt, här är en länk till co2 slang..
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Miina32
                • April 2009
                • 13

                #8
                oki..tror att jag går till zooaffärer. Är intressant att titta på allt vad de har där..fiskarna verkar förrästen må bra trots flytten från förra ägaren.

                Kommentar

                Arbetssätt...