Filterfack i bakgrund, fylla med vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenkeP
    • January 2009
    • 886

    Filterfack i bakgrund, fylla med vad?

    Håller på att göra en bakgrund till mitt kar, och har gjort ett filterfack som är 30cm brett, 50 cm högt och 10cm djupt, troligtvis går det att göra det bitvis djupare om det skulle behövas eftersom jag kör med 7 cm tjock cellplast, så det går ju att karva ut lite på baksidan.
    Eventuellt försvinner det ~10 cm på höjden, beror på hur jag kan fixa med det powerhead som ska sköta cirkulationen samt hur jag gör med insug nertill.

    Det jag funderar på är vad jag ska fylla detta filterfack med.

    Ska jag köra med "bara" blå filtermatta hela vägen och klippa och klistra med elrör så att jag får ihop det till något som liknar ett liggande E som jag borrar och kör ner i filtermattan, (fig. 1), eller ska jag köra lager med 10 cm blå matta i botten, sen antingen biobollar eller kuber i varierande storlekar av svart och blå filtermatta och sen en hel bit svart filtermatta överst (fig. 2)?



    Vilket alternativ verkar bäst? Eller finns det andra alternativ som jag inte har tänkt på? Hur har ni gjort som har filterfack i era kar?


    Edit: Lade nog tråden i fel kategori kom jag på.. Sorry.
    Senast redigerad av HenkeP; 08 April 2009, 08:37. Anledning: Edit.

    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...
  • ankan94
    • February 2009
    • 199

    #2
    jag har ett molyhotell och där är hela baksidan ett filter fack. där har jag: filtermatta, filterkuber, biobollar och keramikmakaroner. här är en bild:

    Kommentar

    • HenkeP
      • January 2009
      • 886

      #3
      Om jag tolkar bilden rätt, så har du insuget uppe vid ytan?

      Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

      Kommentar

      • ankan94
        • February 2009
        • 199

        #4
        ja det sitter ett raster där sedan går vattnet ner, upp så att det går i tre gångar och jag har alldrig något problem med vattenkvaliten. här är en bild på karet du kan se raster uppe till vänster och utblås till höger

        Kommentar

        • HenkeP
          • January 2009
          • 886

          #5
          Ingen annan som har någon åsikt om vilket på sätt det är bäst att bygga upp med filtermaterial enligt bild i första inlägget?

          Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #6
            Det behövs väl bara ett raster med insug förslagsvis längre ned och ett utsprutshål för pumpen när ytan? Insidan kan lämpligtvis fyllas med blå filtermatta. Gärna klippt i flera delar så att inte allt behöver rengöras samtidigt. Jag tror att blå grov filtermatta är det mest praktiska och effektiva.
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • ulfand
              • May 2008
              • 111

              #7
              Jag skulle gjort en løsning med enbart blå grov filtermatta. Varva stora heltæckande delar med mindre "kuber". Kom ihåg att vatten ær som el, går alltid den enklaste vægen!
              ___________________________________
              720L blivande SA

              Kommentar

              • HenkeP
                • January 2009
                • 886

                #8
                Ursprungligen postat av ulfand
                Jag skulle gjort en løsning med enbart blå grov filtermatta. Varva stora heltæckande delar med mindre "kuber". Kom ihåg att vatten ær som el, går alltid den enklaste vægen!

                Ursprungligen postat av MattiasL
                Det behövs väl bara ett raster med insug förslagsvis längre ned och ett utsprutshål för pumpen när ytan? Insidan kan lämpligtvis fyllas med blå filtermatta. Gärna klippt i flera delar så att inte allt behöver rengöras samtidigt. Jag tror att blå grov filtermatta är det mest praktiska och effektiva.

                Ok.. Så jag ska skippa det "liggande E:t"? Och bara köra t ex. ett heltäckande lager blå matta längst ner, lite kuber, heltäckande matta, sen om jag känner för det, mer kuber och så ytterligare ett lager matta överst, och ovanpå det powerheaden som får stå för cirkulationen i filtret? (Fig. 1)

                http://geting.se/viewimage.php?image...ilterfack2.JPG

                Eller ska jag köra med E:t ändå, och ha en "hel" matta bakom som tar upp hela utrymmet, fast skuren i tre bitar, en till varje rör och på så sätt kunna göra rent 1/3 eller 2/3 av filtret varje gång? (Fig. 2)


                (Båda fig. i länken.)

                Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Annars kan du ha ett fallande inlopp med raster om filterfacket i övrigt är tätt.

                  Med ppi10 filtermatta nerklippt i kuber och pumpen i botten kommer du att få ett väl syresatt filter där vattennivån kommer att vara lägre än i akvariet om pumpen är stark nog.
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • HenkeP
                    • January 2009
                    • 886

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    Annars kan du ha ett fallande inlopp med raster om filterfacket i övrigt är tätt.

                    Med ppi10 filtermatta nerklippt i kuber och pumpen i botten kommer du att få ett väl syresatt filter där vattennivån kommer att vara lägre än i akvariet om pumpen är stark nog.
                    Det hade ju fungerat, men bakgrunden är redan färdig, saknas bara färg och lack, men det tål ju att tänkas på till ev. kommande projekt.

                    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...