Rengöra kalksten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annalill
    • March 2009
    • 134

    Rengöra kalksten

    Jag har fått ett par kilo kalksten som tidigare legat i ett saltvattensakvarium.
    Har försökt få dom rena nu i ett antal dagar, kokat (minst 4 dagar) och skrubbat med stålborste. Stenarna är olika så det biter lite olika bra.
    Får dom iaf inte så rena som jag vill ha dom :P

    Läste en tidigare tråd då högtryckstvätt, klorin, koka, skrubba osv fanns som förslag.
    Min fråga är väl om man törs använda klorin? Eller om det finns något bättre att få dom rena med?
  • Sakura
    • January 2009
    • 34

    #2
    Ursprungligen postat av Annalill
    Jag har fått ett par kilo kalksten som tidigare legat i ett saltvattensakvarium.
    Har försökt få dom rena nu i ett antal dagar, kokat (minst 4 dagar) och skrubbat med stålborste. Stenarna är olika så det biter lite olika bra.
    Får dom iaf inte så rena som jag vill ha dom :P

    Läste en tidigare tråd då högtryckstvätt, klorin, koka, skrubba osv fanns som förslag.
    Min fråga är väl om man törs använda klorin? Eller om det finns något bättre att få dom rena med?
    Inte klorin på dom...kan fälla ut i akvariet senare...

    Har samma problem som du, funderade på borrmaskin med stålborste på för att "slipa" bort alla orenheter, annars är jag lika novis som du på området
    Omtanke om djuren är intimtförknippad med god karaktär; och jag kan försäkra att den som är grym mot djur inte kan vara en godmänniska. När en människa bryr sig om alla levande varelser, då och endast då är hon ädel." /Buddha

    Kommentar

    • Annalill
      • March 2009
      • 134

      #3
      Ursprungligen postat av Sakura
      Inte klorin på dom...kan fälla ut i akvariet senare...

      Har samma problem som du, funderade på borrmaskin med stålborste på för att "slipa" bort alla orenheter, annars är jag lika novis som du på området
      Kändes som att de va lite väl vasst för nånting som ska bo i ett akvarium :P
      Haha ja alltså snart blir de nån form av maskin, körde in stålborsten i handen igår (genom diskhandske) de va lixom droppen :P

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Klorin funkar bara bra. Problemet är förstås att kalksten är porös, men är man noggrann vid sköljningen går det att fixa.
        Låt dem ligga i en hink i klorinlösning tills algerna är borta. Skölj dem ordentligt och låt dem sen ligga i rent vatten (som du byter dagligen), tillsätt gärna nåt vattenberedningsmedel. När stenen inte längre luktar klorin går den att använda.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Annalill
          • March 2009
          • 134

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Klorin funkar bara bra. Problemet är förstås att kalksten är porös, men är man noggrann vid sköljningen går det att fixa.
          Låt dem ligga i en hink i klorinlösning tills algerna är borta. Skölj dem ordentligt och låt dem sen ligga i rent vatten (som du byter dagligen), tillsätt gärna nåt vattenberedningsmedel. När stenen inte längre luktar klorin går den att använda.
          Hur lång tid tog själva sköljningen för dej?

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Jag spolade av stenarna med duschen, då luktade de fortfarande starkt av klorin. Sen fick de ligga i rent vatten i en vecka och jag bytte vatten när jag kom ihåg + tillsatte vattenberedningsmedel (i mitt fall askorbinsyra, men alla vattenberedningsmedel neutraliserar klorin).
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Annars borde ättika och rotborste klara biffen med bravur.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Annalill
                • March 2009
                • 134

                #8
                Ursprungligen postat av Gaffel
                Annars borde ättika och rotborste klara biffen med bravur.
                Springer å lånar ättika och provar på en gång!

                Kommentar

                • Annalill
                  • March 2009
                  • 134

                  #9
                  Provade med ättika och svamp, bubblar och har sig och verkar då göra någorlunda rent. Ska ta en seriösare rengöring efter middan, klart bra tips!

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    16:05 Plockade fram en gammal kalksten som var full av torr gammel alg..
                    Klicka på bilden för större version

Namn: kalksten.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,6 KB
ID: 2106268
                    16:10 Hällde omk 500ml 24% ättika över den..
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 24%ättika.jpg
Visningar: 1
Storlek: 130,8 KB
ID: 2106269
                    16:15 Skrubbade..
                    Klicka på bilden för större version

Namn: skrubba.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,1 KB
ID: 2106270
                    16:20 Fyllde på med en liter vatten..
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 8%bad.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,1 KB
ID: 2106271
                    16:25 Sköljde rent..
                    Klicka på bilden för större version

Namn: sköljes.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,9 KB
ID: 2106272

                    Tidsåtgång med rengöring, fotografering samt nedpräntning av inlägg omk 30 minuter..

                    Får tacka Lasse Forsberg som gav mig idén i samband med ett ytterst förklarande inlägg om kalk, syror och koldioxid.
                    Senast redigerad av Gaffel; 06 April 2009, 15:45.
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Annalill
                      • March 2009
                      • 134

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gaffel
                      16:05 Plockade fram en gammal kalksten som var full av torr gammel alg..
                      [ATTACH]18851[/ATTACH]
                      16:10 Hällde omk 500ml 24% ättika över den..
                      [ATTACH]18852[/ATTACH]
                      16:15 Skrubbade..
                      [ATTACH]18853[/ATTACH]
                      16:20 Fyllde på med en liter vatten..
                      [ATTACH]18854[/ATTACH]
                      16:25 Sköljde rent..
                      [ATTACH]18855[/ATTACH]

                      Tidsåtgång med rengöring, fotografering samt nedpräntning av inlägg omk 30 minuter..

                      Får tacka Lasse Forsberg som gav mig idén i samband med ett ytterst förklarande inlägg om kalk, syror och koldioxid.

                      Toppenbeskrivning! Mina stenar ligger nu i 2x6 liter vatten och typ 3,5dl ättika (all ättika byn hade att erbjuda just idag ). Bubblar och ryker lite lungt sådär. Känns som ett litet kemilabb hemma helt plötsligt Ska försöka börja med skrubbningen om en stund.

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Gick det bra eller glömde du kalkstenen i ättiksbadet?
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • Annalill
                          • March 2009
                          • 134

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gaffel
                          Gick det bra eller glömde du kalkstenen i ättiksbadet?
                          Nu är alla utom en i akvariet. Den som var grön och röd när jag började ligger i ättiksprit nu (12%) och bubblar. Orkar inte stå nå mer med stålborsten så tänkte att de får väl nöta i sin egen takt
                          Fungerade vansinnigt bra iaf! Ska lägga upp bilder sen när de grumliga i akvariet lagt sig

                          Kommentar

                          • Annalill
                            • March 2009
                            • 134

                            #14
                            Bild :
                            http://Annalill.bilddagboken.se/p/show.html?id=353401500&directlink=1

                            Den gröna, delvis röda stenen är också ren nu. Fick ligga över natten och så skrubbade jag sista med stålborsten. Superbra gick de, trodde aldrig att ja skulle få den ren.

                            Kan också tillägga att mina två ancistrusmalar bajsar vitt. Men verkar leva å må gott

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Håll koll på dom och se så att inga andra symptom dyker upp.
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...