Egna bakgrunder - färg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lowa
    • February 2008
    • 595

    Egna bakgrunder - färg?

    Ska göra en egen bakgrund i figolit till mitt salamanderkar, har köpt panduros hobby lack, halvmatt vit färg. det står ju lack på den, måste ja ändå ha på annan lack efteråt??
    180l Guldfisk
    220l clarias
  • Sumpan
    • December 2008
    • 238

    #2
    Hej.

    Du bör nog ha ett separat lager lack.

    Vad jag har hört så ska man använda vattenbaserad färg, och sen lacka med någon sorts klarlack och då har jag även (har jag för mig) läst att golvlack kunde användas.

    Så länge du använder rätt sorts lack bör det inte vara några problem för det sista lagret med lack ska skydda din färg på bakgrunden.

    Du har säkert redan kollat runt på zoopet, men vid artiklarna längst upp på sidan och i forumen står det massor.
    200L Asien
    56L
    27L

    Kommentar

    • GRIZZLY
      • December 2006
      • 867

      #3
      Va jag har hört kan man blanda färgpulver direkt i husfixet sen kan man lacka de. Sen ska de typ vara klart. kan det stämma?

      Kommentar

      • Sumpan
        • December 2008
        • 238

        #4
        Ursprungligen postat av GRIZZLY
        Va jag har hört kan man blanda färgpulver direkt i husfixet sen kan man lacka de. Sen ska de typ vara klart. kan det stämma?
        Det är nog ett väldigt bra allternativ!
        200L Asien
        56L
        27L

        Kommentar

        • squamata
          • September 2006
          • 144

          #5
          Du kan också köpa färgpigment på burk och blanda i lite vatten o sen svampa på med en bit skursvamp och sen lacka med ett lack som är tillverkat för ändamålet: Epotex akvarielack. Epotex.se
          Dyrt men det lönar sej. Blir hårt som f...n och härdar hur tjockt man än målar på.

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Man måste inte betala för en bakgrund. Jag tillverkade en bakgrund av en gammal wellpapplåda och billacken till min gamla opel. Den råkade vara mörk vinröd metallic. Det spelar inte så stor roll vilken färg man har bara den är mörk.

            Kommentar

            • Lowa
              • February 2008
              • 595

              #7
              men alltså lack, kan det vara vilken lack som helst då eller? de flesta skriver bara att de lackar men inte VAD de lackar med. vad som kan vara skadligt eller något som inte tål vatten osv
              180l Guldfisk
              220l clarias

              Kommentar

              Arbetssätt...