Inreda med stenar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annalill
    • March 2009
    • 134

    Inreda med stenar

    Tänkte höra vad det vettigaste alternativet är när man ska lägga ner stenar i ett redan startat akvarium. Har fått tag på några kilo kalksten som ska ner i ett akvarium. Har ingen frigolit i botten eller något sånt och skulle gärna vilja ha stenarna mot ett hörn i akvariet. Är det risk att glaset tar skada om jag är utan frigolit? Vad bör jag tänka på när jag lägger ner stenarna, ska dom ligga på eller "under gruset"? Frågorna är många
  • Beleg
    • March 2009
    • 14

    #2
    Tänk på att kalksten kan förändra dina vattenvärden. Troligtvis kommer hårdheten och pH:t att stiga. Beroende på vilka fiskar du har kan det vara ödesdigert.

    Bottenglaset kan väl kanske repas om du är oförsiktig när du "borrar" ner dem i grusen. Om du bygger något i ett hörn så tänk på att det kan rasa om du har grävande fiskar som t.ex. ciklider. Annars bör inte glaset ta skada om du bara är försiktig när du lutar något mot det.
    Det är svårt att säga. Beror ju lite på hur stora stenarna är också.

    Kommentar

    • Martin85
      • February 2008
      • 465

      #3
      Jag är ju livrädd för punktbelastning och skulle inte våga bygga med några kilo sten utan skydd.

      Nu är det ju svårt att säga men du har ingen möjlighet att slamsuga upp gruset eller maka undan det för att kunna lägga ner frigolit just i hörnet?

      Nu kanske ditt stenbygge blir för stort men har själv begravt ett lock ifrån 2L glasspaket ett par cm under gruset. Behövde inte gräva ut helt då men inbillar mig att det räcker bra för att sprida ut stenens vikt och tar bort risken att bottenskivan punktbelastas. Hade ca 3cm grus kvar under locket ner till skivan.

      Det var iofs bara en stor kalksten på 2-3 kg, lika stor som locket.

      Principen är väl den samma. Du kanske hittar något passande att fördela vikten på. En skärbräda precis under gruset kanske? Helt ny eller kokad sådan då
      Senast redigerad av Martin85; 03 April 2009, 07:38.

      Kommentar

      • karlsson777
        • January 2009
        • 120

        #4
        Om man lägger stenen på gruset så borde väl gruset fördela vikten? Eller tänker jag fel.
        Hellre fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

        Kommentar

        • Martin85
          • February 2008
          • 465

          #5
          Ursprungligen postat av karlsson777
          Om man lägger stenen på gruset så borde väl gruset fördela vikten? Eller tänker jag fel.
          Visst måste det fördela vikten bra, särskillt om man har lite tjockare lager grus. Kan tänka mig att 1-2cm med fin sand inte räcker lika bra.

          Är stenen väldigt konstigt formad eller att man formar rösen och kanske ställer en 2kg-sten som vilar på en liten punkt så skulle en skärbräda eller liknande rekommenderas av mig.

          Men å andra sidan är jag ju livrädd för allt sånt. Har ju dubbla innerfilter i stora karet då jag inte litar på ytterfilter.

          Kommentar

          • Annalill
            • March 2009
            • 134

            #6
            Ursprungligen postat av Beleg
            Tänk på att kalksten kan förändra dina vattenvärden. Troligtvis kommer hårdheten och pH:t att stiga. Beroende på vilka fiskar du har kan det vara ödesdigert.

            Bottenglaset kan väl kanske repas om du är oförsiktig när du "borrar" ner dem i grusen. Om du bygger något i ett hörn så tänk på att det kan rasa om du har grävande fiskar som t.ex. ciklider. Annars bör inte glaset ta skada om du bara är försiktig när du lutar något mot det.
            Det är svårt att säga. Beror ju lite på hur stora stenarna är också.

            Det är precis det som är poängen. Ska ha jullar och snäcklekare så det skulle inte skada om jag höjde pHvärdet lite.
            Bör jag oroa mej för grävande snäcklekare och stenar?

            Kommentar

            • Annalill
              • March 2009
              • 134

              #7
              Ursprungligen postat av Martin85
              Jag är ju livrädd för punktbelastning och skulle inte våga bygga med några kilo sten utan skydd.

              Nu är det ju svårt att säga men du har ingen möjlighet att slamsuga upp gruset eller maka undan det för att kunna lägga ner frigolit just i hörnet?

              Nu kanske ditt stenbygge blir för stort men har själv begravt ett lock ifrån 2L glasspaket ett par cm under gruset. Behövde inte gräva ut helt då men inbillar mig att det räcker bra för att sprida ut stenens vikt och tar bort risken att bottenskivan punktbelastas. Hade ca 3cm grus kvar under locket ner till skivan.

              Det var iofs bara en stor kalksten på 2-3 kg, lika stor som locket.

              Principen är väl den samma. Du kanske hittar något passande att fördela vikten på. En skärbräda precis under gruset kanske? Helt ny eller kokad sådan då
              Har funderat på att bara placera nån liten frigolitbit under stenarna istället för att vända upp och ner på allt och lägga i en hel skiva. Känner mej också lite lätt livrädd och inbillar mej alltid att de värsta ska hända men samtidigt kändes det jobbigt att riva upp allt och börja om.

              Ska försöka lägga ner frigolit i hörnet, kommer väl med fler frågor om det inte fungerar :P

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                Varför inte testa med liggunderlag istället för frigolit, då slipper man alla små firgolitkulor som flyter upp till ytan


                Ursprungligen postat av Annalill
                Har funderat på att bara placera nån liten frigolitbit under stenarna istället för att vända upp och ner på allt och lägga i en hel skiva. Känner mej också lite lätt livrädd och inbillar mej alltid att de värsta ska hända men samtidigt kändes det jobbigt att riva upp allt och börja om.

                Ska försöka lägga ner frigolit i hörnet, kommer väl med fler frågor om det inte fungerar :P
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Annalill
                  • March 2009
                  • 134

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nubi
                  Varför inte testa med liggunderlag istället för frigolit, då slipper man alla små firgolitkulor som flyter upp till ytan
                  Ah, smart. Kanske inte lika stor flytkraft i liggunderlag heller? Har funderat massor på de här nu. Måste ta tag i det imorgon

                  Kommentar

                  • Martin85
                    • February 2008
                    • 465

                    #10
                    Frigolit smular inte mycket.

                    Jag kapar till mina bitar utomhus med ett bågfilsblad och borstar av det värsta. Sen drar väldigt snabbt med en ciggtändare i kanterna så finns det inte en chans att den smular.

                    Har frigolit i samtliga kar och har aldrig sett någon frigolitkula.

                    Känns tryggt och bra med styvheten i frigoliten.

                    Kommentar

                    • Annalill
                      • March 2009
                      • 134

                      #11
                      Ursprungligen postat av Martin85
                      Frigolit smular inte mycket.

                      Jag kapar till mina bitar utomhus med ett bågfilsblad och borstar av det värsta. Sen drar väldigt snabbt med en ciggtändare i kanterna så finns det inte en chans att den smular.

                      Har frigolit i samtliga kar och har aldrig sett någon frigolitkula.

                      Känns tryggt och bra med styvheten i frigoliten.
                      Hur tjock är frigoliten du använder?

                      Kommentar

                      • Martin85
                        • February 2008
                        • 465

                        #12
                        Ursprungligen postat av Annalill
                        Hur tjock är frigoliten du använder?
                        Kör med 10mm heltäckande. Köper 1200x600x10 skivor för 7.90:-

                        Sen har jag en till 10mm skiva på bakre halvan för att få lite högre och snyggare fall utan att behöva fylla med dyr sand

                        Kommentar

                        • Annalill
                          • March 2009
                          • 134

                          #13
                          Ursprungligen postat av Martin85
                          Kör med 10mm heltäckande. Köper 1200x600x10 skivor för 7.90:-

                          Sen har jag en till 10mm skiva på bakre halvan för att få lite högre och snyggare fall utan att behöva fylla med dyr sand
                          Ah, smart. Har du fäst frigoliten med något eller är det bara sanden som tynger ner? Frigoliten jag har är 20mm, kanske ska satsa på en tunnare skiva?

                          Kommentar

                          • Martin85
                            • February 2008
                            • 465

                            #14
                            Ursprungligen postat av Annalill
                            Ah, smart. Har du fäst frigoliten med något eller är det bara sanden som tynger ner? Frigoliten jag har är 20mm, kanske ska satsa på en tunnare skiva?
                            Har inte fäst skivorna alls.
                            Lägger ner dem i karet och lägger på några tunga stenar under tiden jag öser ner gruset bara för att inga korn ska smyga mellan.

                            I senaste 2 räkkaren har jag ca 7 cm hög botten i bakkant, alltså 2cm frigolit och 5cm grus och det är ingen fara alls för flytkraften. Skulle nog räcka med halva grusmängden. I framkant är det 1cm frigolit och 3cm grus.

                            Så 20mm bör nog inte vara problem så länge du har normalt med grus på det.

                            Vissa inreder ju malawi-kar med väldigt lite sand och behöver inte plantera växter. I dessa fall flyter nog en heltäckande 10mm frigolit upp Får ha det där det finns stenrösen då :P

                            Kommentar

                            • Annalill
                              • March 2009
                              • 134

                              #15
                              Ursprungligen postat av Martin85
                              Har inte fäst skivorna alls.
                              Lägger ner dem i karet och lägger på några tunga stenar under tiden jag öser ner gruset bara för att inga korn ska smyga mellan.

                              I senaste 2 räkkaren har jag ca 7 cm hög botten i bakkant, alltså 2cm frigolit och 5cm grus och det är ingen fara alls för flytkraften. Skulle nog räcka med halva grusmängden. I framkant är det 1cm frigolit och 3cm grus.

                              Så 20mm bör nog inte vara problem så länge du har normalt med grus på det.

                              Vissa inreder ju malawi-kar med väldigt lite sand och behöver inte plantera växter. I dessa fall flyter nog en heltäckande 10mm frigolit upp Får ha det där det finns stenrösen då :P
                              Tack tack Sån är planen, frigolit under stenarna. Annars måste jag plocka upp allt grus och de kändes bara jobbigt :P Men de där me olika nivåer på frigoliten va ju inte dumt. Ska tänka på de om de blir fler akvarier ^^
                              Har väl 5-6 cm grus tror jag så då hoppas vi att de funkar som det ska får se senare i veckan då ska ja försöka få ner stenar och frigolit i karet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...