Sten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jimflip4
    • March 2009
    • 22

    Sten

    Hej!
    Jag har nydligen varit på en Thailands resa och snorklat lite och med mig hem fick jag en jätte fin sten, jag undrar nu om jag kokar den i ca1 timme kan jag använda den i mitt sötvattens akvarium ?
  • ankan94
    • February 2009
    • 199

    #2
    Ursprungligen postat av jimflip4
    Hej!
    Jag har nydligen varit på en Thailands resa och snorklat lite och med mig hem fick jag en jätte fin sten, jag undrar nu om jag kokar den i ca1 timme kan jag använda den i mitt sötvattens akvarium ?
    Du kan använda den om den inte innehåller kalk (jag antar att du inte har malawi) Du kan testa om den kalkhaltig genom att ta kalkavlagning (det är säker felstavat men du förstår) om du häller på det på stenen och om det börjar "bubbla" så är det kalk i den om inte så koka den en timma och lägg ner den i karet!

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      kalk är väl inget farligt att ha i karet? det är om man har fiskar från svartvatten som vill ha väldans lågt pH/kH som man inte ska ha i det. annars är det lugnt. kalk gör ju tom så vattnet får ett stabilare pH.

      det du däremot ska undvika är stenar som alunskiffer, stenar med metaller i, sprängsten som kan ha rester av sprängmedel, vassa stenar som kan skada dina fiskar om du har bottenlevande firrar.
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • jimflip4
        • March 2009
        • 22

        #4
        Okej kan ni ge mig exempel på svartvattens fiskar?

        Kommentar

        Arbetssätt...