Vinbärssnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annalill
    • March 2009
    • 134

    Vinbärssnäckor

    Har läst massor med inlägg om vinbärssnäckor. Förstått att man kan få tag på dom på blomsteraffärer eller i delikatess butiker.
    Har ringt och åkt runt, frågat överallt i hela umeå känns det som.
    Tydligen inget som finns här, iaf inte där jag har frågat.

    Någon som vet var man kan få tag på dom "här uppe"?
    Eller kan man få tag på dom på internet nånstans?
    Tacksam för svar
    /Annalill
  • moi
    • November 2008
    • 213

    #2
    Ursprungligen postat av Annalill
    Har läst massor med inlägg om vinbärssnäckor. Förstått att man kan få tag på dom på blomsteraffärer eller i delikatess butiker.
    Har ringt och åkt runt, frågat överallt i hela umeå känns det som.
    Tydligen inget som finns här, iaf inte där jag har frågat.

    Någon som vet var man kan få tag på dom "här uppe"?
    Eller kan man få tag på dom på internet nånstans?
    Tacksam för svar
    /Annalill
    du ska ha de till snäck lekare ciklider?

    Kommentar

    • Annika
      • January 2002
      • 2518

      #3
      Ursprungligen postat av Annalill
      Har läst massor med inlägg om vinbärssnäckor. Förstått att man kan få tag på dom på blomsteraffärer eller i delikatess butiker.
      Har ringt och åkt runt, frågat överallt i hela umeå känns det som.
      Tydligen inget som finns här, iaf inte där jag har frågat.

      Någon som vet var man kan få tag på dom "här uppe"?
      Eller kan man få tag på dom på internet nånstans?
      Tacksam för svar
      /Annalill
      Jag har en hel drös. Skicka mig ett PM/mail om du vill ha.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Vinbergssnäckor. För att det är inte en ursprungligen svensk art, utan en centraleuropeisk art som håller till i vinodlingsområden, dvs vinberg.
        Utbredningen sägs vara "götaland och svealand", så det är möjligt att de inte går så långt norrut som Umeå, så det blir nog att "importera" från södra halvan av Sverige. Eller köpa escargot i butik.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Annalill
          • March 2009
          • 134

          #5
          Ursprungligen postat av moi
          du ska ha de till snäck lekare ciklider?
          Japp, är tänkt så. Har inte skaffat några än, utan skulle vilja ha tag på snäckor först

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #6
            Vi har fullt av dem här i Uppsala på sommaren. Tyvärr så kommer den spanska skogssnigeln hit snart och de lär visst "ta över" och göra att de trevliga snäckorna minskar i antal.
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Kolla i frysdiskarna på ICA. De har ofta "franska sniglar" där. Där hittade jag mina, iaf. Bakas i ugn, äts med nybakade baguetter och lite vitt vin...
              Sedan ned med dem i avfettningsmedel, skölj ytterst noga, och sedan har du multisbostäder.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Annalill
                • March 2009
                • 134

                #8
                Ursprungligen postat av Jens A.
                Kolla i frysdiskarna på ICA. De har ofta "franska sniglar" där. Där hittade jag mina, iaf. Bakas i ugn, äts med nybakade baguetter och lite vitt vin...
                Sedan ned med dem i avfettningsmedel, skölj ytterst noga, och sedan har du multisbostäder.
                Tack för tipset, har varit runt och kollat lite men så svårt att leta när man inte riktigt vet vad det är man letar efter

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  #9
                  ja, oftast är det ica maxi som har dem. har inte hittat dem i nån annan affär.

                  själv har jag precis köpt 36 st tömda skal för 240 kr hos min lokala djuraffär. sen är det bara att hitta några snygga kalkstenar och sen är det multisdags!
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  • Annalill
                    • March 2009
                    • 134

                    #10
                    Ursprungligen postat av smurfmats
                    ja, oftast är det ica maxi som har dem. har inte hittat dem i nån annan affär.

                    själv har jag precis köpt 36 st tömda skal för 240 kr hos min lokala djuraffär. sen är det bara att hitta några snygga kalkstenar och sen är det multisdags!
                    Då ska jag ta en sväng förbi och kika där. Håll tummarna!
                    Fick tag på kalksten, gratis, idag! Eller ska åka och hämta nu på eftermiddan. "Akvariefolk" är så snälla, det här känns som en hobby jag kan fortsätta med!

                    Kommentar

                    • squamata
                      • September 2006
                      • 144

                      #11
                      Annars har blomaffärer dekorationskataloger där man kan beställa per kg typ turbosnäckskal och andra blandade storlekar i nät eller påse.
                      Snygga som fan öven dom sorter som inte firrarna kan använda..
                      Myket billigare. Säljes tex på bauhaus.

                      Kommentar

                      • stpe04
                        • February 2008
                        • 32

                        #12
                        Vet inte om ni har Ica Maxi där i norr.
                        Man kan ringa den lokala butiken och be dom beställa hem burkar med skal (vinbergs). Butiken var tvungen att beställa en hel kartong med 6-8 burkar men det gjorde dom glatt!
                        Kommer i burkar med 36 skal i varje. En burk kostade 79:-.
                        Det funkade för mig iallafall.
                        I vissa burkar var skalen rätt illa åtgångna men jag hittade ett par burkar med skal av bra kvalitet, skulle tro att jag fick ut ca 40-45 jättefina skal.
                        Mvh
                        Stefan

                        Kommentar

                        • smurfmats
                          • February 2003
                          • 3538

                          #13
                          herregud, då gjorde ju jag en jättemiss ekonomiskt. 79 spänn mot 240 spänn.... usch...
                          tråden om fjärilars lek!

                          Kommentar

                          • Annalill
                            • March 2009
                            • 134

                            #14
                            Ursprungligen postat av squamata
                            Annars har blomaffärer dekorationskataloger där man kan beställa per kg typ turbosnäckskal och andra blandade storlekar i nät eller påse.
                            Snygga som fan öven dom sorter som inte firrarna kan använda..
                            Myket billigare. Säljes tex på bauhaus.
                            Har frågat på dom flesta blomaffärerna här ikring och där sa dom att dom inte hade återförsäljare på snäckskal längre. Men bauhaus kanske kan vara en ide om det blir en resa till Sundsvall eller så

                            Kommentar

                            • Annalill
                              • March 2009
                              • 134

                              #15
                              Ursprungligen postat av stpe04
                              Vet inte om ni har Ica Maxi där i norr.
                              Man kan ringa den lokala butiken och be dom beställa hem burkar med skal (vinbergs). Butiken var tvungen att beställa en hel kartong med 6-8 burkar men det gjorde dom glatt!
                              Kommer i burkar med 36 skal i varje. En burk kostade 79:-.
                              Det funkade för mig iallafall.
                              I vissa burkar var skalen rätt illa åtgångna men jag hittade ett par burkar med skal av bra kvalitet, skulle tro att jag fick ut ca 40-45 jättefina skal.
                              Jo de har vi, har varit in och kikat där och hitils är det de enda stället jag hittat något som liknat snäckskal på :P (Va sånna där med grön fyllning) Men verkar ju tokbra om man kan be dom beställa hem. Ska ringa och höra mej för! Tack!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...