Rekomenderar ni sand från djuraffär?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dirdib
    • March 2009
    • 73

    Rekomenderar ni sand från djuraffär?

    Hej!
    Jag är inte 100% nöjd med botten på min akvarium och söker nu olika indredningstipser. Har funderat på att köpa lite sand från djuraffär (jag har platy, molly, en kampfisk och svärdbärare - inga malwi) och lägga den brun grus ovanför sanden. men skulle ni rekomendera sand i akvariet?
    mvh marta
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det går inte att köra med olika skikt med sand i akvariet efterom de olika skikten på ganska kort till kommer att mixas ihop.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • dirdib
      • March 2009
      • 73

      #3
      Jag läste lite bl.a. här att under sanden skulle man rekomendera lägga lite jord.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av dirdib
        Jag läste lite bl.a. här att under sanden skulle man rekomendera lägga lite jord.
        Antar att det i så fall skulle vara avsett som gödning för växter, men i så fall lägger man det längst ner på botten med ett tjockt sandlager ovanpå.

        Att lägga ett tunt lager med sand/grus ovanpå den gamla sanden/gruset är dömt att misslyckas - det kommer att blandas
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • dirdib
          • March 2009
          • 73

          #5
          Jag har mer tänkt mig att ta bort allt som ligger på boten och fylla på med någon ny, jord+sand eller någon liknande engelsk sjösten. Jag vill inte ha en mix som jag har nu med botten och vill inte ha det för mörkt heller.

          Kommentar

          • Matte&Mia
            • February 2008
            • 141

            #6
            Skulle rekommendera Biltema Blästersand och/eller någon finkornig variant av rådasand.
            Ciklider is the shit! : )

            Kommentar

            • dirdib
              • March 2009
              • 73

              #7
              Hm kan vara svårt.. har inte så nära till Malmö.. men ska se på deras hemsida och kanske fråga om någon åker till Malmö.
              Tack!

              Men hm.. jag hittar inte Blästersand på deras hemsida. Varför?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13136

                #8
                Jag tycker man med fördel kan mixa sand med en liten del grovt grus, det grova kommer alltid att lägga sig överst med tiden och jag tycker det ger ett naturligt och trevligt intryck
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Marisch
                  • June 2006
                  • 370

                  #9
                  Ursprungligen postat av dirdib
                  Hm kan vara svårt.. har inte så nära till Malmö.. men ska se på deras hemsida och kanske fråga om någon åker till Malmö.
                  Tack!

                  Men hm.. jag hittar inte Blästersand på deras hemsida. Varför?
                  Biltema säljer inte blästersand längre.
                  720 liter160 liter102 liter54 liter

                  Kommentar

                  • GöranE
                    • November 2008
                    • 735

                    #10
                    Jag åkte till en grusgrop och köpte vanlig natursand. Fungerar alldeles utmärkt.
                    Var noga med att det inte är krossgrus iblandat. Det har skarpa kanter som kan skada fiskarna.
                    Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                    Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                    Kommentar

                    • freddefish
                      • March 2009
                      • 7

                      #11
                      jag har köpt korallsand (finkornig) och ska lägga i de, funkar de?

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        #12
                        Ursprungligen postat av freddefish
                        jag har köpt korallsand (finkornig) och ska lägga i de, funkar de?
                        Det funkar hur bra som helst.
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          #13
                          Ursprungligen postat av dirdib
                          Hm kan vara svårt.. har inte så nära till Malmö.. men ska se på deras hemsida och kanske fråga om någon åker till Malmö.
                          Tack!

                          Men hm.. jag hittar inte Blästersand på deras hemsida. Varför?

                          Biltema har slutat med blästersand ryktas det om,

                          Jula och Bauhaus har också blästersand om det är det som du vill ha, se till att det är den ljusa varianten. Sen kan jag tipsa om att skaffa den sorten som är något grövre också.
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • freddefish
                            • March 2009
                            • 7

                            #14
                            jag har 6 stycken platy fiskar som ja köpte igår. men en av dem är är typ 2 cm på längden och 1.3 på höjden o 0,5 på bredden.den är ofta bakom filtret och är helt still och annars simmar den med mycket snabba simtag. den är också mörkare än de andra platyfiskarna. Är den gravid eller är det nåt annat? Tacksam För Svar
                            Senast redigerad av freddefish; 23 March 2009, 15:47.

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              Ursprungligen postat av freddefish
                              jag har 6 stycken platy fiskar som ja köpte igår. men en av dem är är typ 2 cm på längden och 1.3 på höjden o 0,5 på bredden.den är ofta bakom filtret och är helt still och annars simmar den med mycket snabba simtag. den är också mörkare än de andra platyfiskarna. Är den gravid eller är det nåt annat? Tacksam För Svar
                              skapa en egen tråd så ska det nog gå bättre.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...